Bakgrund och introduktion

Efter en vecka i ett varmt och fuktigt Korea kändes det skönt att få åka hem. Jag skulle egentligen ha åkt Premium Economy men fick ett uppgraderingserbjudande en dag innan avfärd som jag inte kunde säga nej till. För 2300:-SEK blev jag uppgraderad till Business.
Jag har åkt denna tur förut från CDG till ICN men inte detta håll. En snabb koll på nätet visar att det är ett ganska stort antal kärror som cirkulerar sträckan men att alla är av samma typ och standard. Det är inte någon av dom uppgraderade utan det är den gamla inredningen som är tillgänglig på sträckan.
Förväntningen är således redan satt ganska låg utan att för den skulle vara.

På flygplatsen

ICN är en av mina favorit flygplatser då den faktiskt fungerar trots mycket byråkrati. Då shuttle bussen var nästan en halvtimme sen på grund av et stort antal kineser som inte visste att bussen kostade pengar så kändes det lite stressande. Incheckningen gick oerhört snabbt och den trevligea hjälpsamma tjejen vid incheckningen bad om ursäkt för den långa kön vid säkerhetskontrollen som var närmre 50m lång. Det såg värre ut än det var och jag var igenom på mindre än 20 minuter vilket får ses som bra.
Ett 10 minuters stopp i KAL loungen för lite dryck och en munsbit innan jag begav mig till gaten.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Som vanligt på Skyteam är köerna tydligt separerade och det var inga svårigheter att boarda via Sky priority kön.
Eftersom det var söndag så var det glest i den främsta delaen av planet men Economy var full. Min plats på 4K var lätt hittad efter att en trelig flygvärdinna visade mig till min plats.

Efter en stund kom dom med den nödvändiga champagnen som var av en sort jag aldrig tidigare druckit men som smakade helt okay.

Stolen och underhållningssystemet

Trots att inredningen är av äldre typ så funkar den och sittkomforten är helt okay. Liggkomforten har en del att önska då den är av Angle flat typ. Men jag sov gott så jag ska inte klaga för mycket. Jag är 181cm och jag hade inga problem att få plats.

Däremot är underhållningssystemet riktigt gammalt och skärmarna för små. Men som sagt det kommer snart ny inredning så det gäller bara att stå ut.

Måltider och Service

Som alltid på Air France har jag aldrig varit missnöjd med maten och servicen. Jag blev tilltalad med mitt namn där dom hälsade mig välkommen och önskade mig en trevlig flygning.

Lunchens förrätt bestod av rökt ankbröst med rökt lax och en sallad, en klart godkänd kombo. Med ett vitt Malbec vin.

Lunchens huvudrätt blev en lammgryta, väl tilltagen i portion med en gott Grand Cru Bordeux vin av högsta klass.

Till efterrätt valde jag ”The triple” som bestod av en Macaron, en choklad bakelse samt en liten minibakelse. Till detta valde jag vanligt kaffe även om det fanns ett flertal alkoholhaltiga alternativ att tillgå.

Efter sovstunden så serverades det ”middag” som bestod av gryta på tupp. Den smakade helt okay men den var inte helt enligt min smak. Däremot inte sagt att den var dålig, bara att den inte passade mig.

Sömn

Även om jag föredrar Angle flat stolar så sov jag gott i 7 timmar utan några större problem. Kudden som tillhandahölls var riktigt skön med bra stöd och inte som på många andra där man är tvungen att ha två för att kunna sova. Täcket är av tjock fleece som inte blir för varmt men ändå känns som ett täcke.

Ankomst

Vid ankomst så var jag av planet bland dom första och kunde snabbt ta mig igen priority securityn på 2E på CDG. Inga problem där inte.

Slutsats

Jag gillar AirFrance mer och mer då deras service alltid är trevlig och hyfsat konsekvent. Inredningen är inte den senaste men den håller på att bytas ut och under tiden kan jag leva med den gamla då maten och servicen är bra.

Jag kommer fortsätta med AirFrance än så länge och hoppas få testa deras nya stolar snart!