Bakgrund och introduktion

Hade halvt ofrivilligt bokat med Skyteam till Hong Kong. På vägen dit flög jag KLM och nu på vägen hem igen blev det Air France.

Jag checkade in på Hong Kong station för att bli av med väskan innan middag. Jag kunde då slippa att släpa min stora väska till restaurangen i Central. Med endast handbagage begav jag mig framåt kvällen ut till flygplatsen.

På flygplatsen

Redan incheckad och klar begav jag mig direkt till säkerhetskontrollen och immigration. Då det nästan inte var någon kö, och jag dessutom har eChannel för immigration, var jag igenom på bara några minuter.

Då jag är statuslös hos Skyteam men har ett SAS EB Diners använde jag ett av min gratis loungebesök vilket tog mig in i Plaza Premium Lounge, intill gate 1, där jag fick mig en efterlängtad dusch.

Kvällens gate var 60 så jag lämnade loungen i god tid för att inte behöva stressa. Eftersom jag var på väg att sätta mig på en 12-timmarsflygning kunde jag gott ha promenerat hela vägen men nu föll det sig så att jag tog tåget.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Boarding hade redan påbörjats när jag anlände till gate 60. Skypriority-köerna var tomma och vanliga ekonomiklasspassagerare blev hänvisade till olika köer beroende på ifall de skulle sitta på första eller andra våning, det var nämligen ett Airbus A380 vi skulle flyga med. Air France har till skillnad från t.ex. Emirates lagt First i nosen på undervåningen och sedan fyllt på med ekonomi resten. Business, Premium Economy och ytterligare några Economy-säten finns på övervåningen.

Då inga andra än First-resenärer släpps in till den främre trappan så fick de som ev hade gått fel antingen gå ut igen och in genom rätt brygga eller gå hela planet bak och använda bakre trappan, det tummades inte på avskildheten i First.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var av normal ekonomiklasstyp, och med en IFE av modell nyare. Det erbjöds ett ok utbud med filmer och TV-serier men dock inte mer än så. Positivt att det fanns USB-kontakt så att telefonen kunde få sig en välbehövlig laddning.

Internet ombord

Mig veteligen inget internet ombord.

Måltider och Service

Vid midnatt när vi kommit upp på höjd serverades middag. Till skillnad från KLM-flygningen dagen innan så gjordes ingen första vända med vagnen för att ge aperitif utan mat och dryck erbjöds samtidigt. Dock fick man, till skillnad från KLM, flera drycker serverade samtidigt.

Jag tog ett glas champagne till aperitif och en liten flaska Pays d’Oc Réserve de Tholomiés 2013 till huvudrätten där valet blev Beef Bourguignon med potatismos och ärtskidor. Till förrätt serverades föresten potatissallad med rökt lax och till efterrätt en körsbärs- och mandelkaka. Även ost och färsk frukt fanns på brickan. Efter maten erbjöds kaffe, té och avec.

Servicen var trevlig och personalen lärde sig fort ifall det var engelska eller franska som gällde.

Under flygningen fanns det möjlighet att ta alkoholfria drycker samt frukt och smörgåsar från en vagn i galley.

En och en halv timme innan landning serverades det frukost. Då jag knappt sovit och mådde rätt risigt efter en lång resa så åt jag endast yoghurt och bakverket samt tog en kaffe.

Sömn

Så mycket sömn blev det inte. Utrymmet var på tok för litet för mig som är 200cm lång, och min stolsgranne var inte direkt stilla av sig.

Ankomst

Vid ankomst till Charles De Gaulle i Paris tog jag direkt och begav mig från T2E till T2G varifrån min flygning till Göteborg skulle avgå. Där saknades dock lounge för oss statuslösa. Jag tycker dock att fåtöljerna höll god klass. Lite lustigt var att boardingkortet sa att gate stänger 20 minuter innan avgång och i utropen informerades det om att gate kommer inte tilldelas en flygning förrän 20 minuter innan avgång…

Slutsats

Jag har ännu en gång lärt mig att jag inte skall åka ekonomiklass long haul. Ifall man kan tänka sig det begränsade utrymmet och närheten till okända sovkamrater så är det dock inget fel på Air France produkt ombord A380.