Bakgrund och introduktion

Denna gång så tänkte jag kombinera två nyttor och två nöjen. Nyttorna innebärande att förutom själva resan som får gå på nyttokontot även hoppa två steg från Ivory till Gold. Väl på nöjessidan är det en första A380 och en First First.

På flygplatsen

Hela La Première upplevelsen börjar i samma ögonblick som dörrarna öppnades på ankommande flyg i Paris, varför jag inte delat upp loungeupplevelsen som en separat recension.

Direkt när dörrarna öppnades ropade en herre på bryggan efter mitt efternamn och stolsplats till stewarden som väldigt förvirrat försökte erinra sig vem som suttit på min plats. Han frågade sedan var och en som gick förbi för att förvissa sig att han inte missade ”den saknade passageraren”. Nåväl jag kom med ett leende som nummer fem och jag kunde se att han drog en lättnadens suck. En trevlig herre med klart brittisk accent tog emot mig och ledde mig bort från gångstråket ut till en trappa och ner på plattan där en bil väntade. Det var mer än en frågande blick som kastades åt mitt håll när vi avvek från gängse gångväg.

 

Ett par minuter senare kom vi till FCLs entre där vi, efter att ha visat boardingpasset, stegade förbi den väldigt lilla säkerhetskontrollen och tog hissen upp till loungen. Blev visad runt, min guide tog pass och boardingkort för att klara av formaliteterna samtidigt som han informerade om upphämtning igen kl 23 (Dvs 25 minuter före avgång) varpå jag slog mig ner i en väldigt bekväm soffa.  Efter en liten stund återbördades pass och boardingkort av en kollega.

 

Som resande småbarnsförälder är stillheten i loungen öronbedövande och kontrasten mot det vanliga resandets slammer total. Stämningsfullt med mycket uppmärksam och serviceminded personal som höll koll på de 10 talet passagerare som var i loungen och tilltalade en med namn. Närvarande för varje önskning men ändå inte på något sätt påträngande, det var bara att höja blicken om det var något man saknade, tänk om man alltid kunde resa såhär.

 

Jag tittade mig omkring en stund. Det fanns ett rikt utbud av tidningar, en bekväm relaxavdelning med möjlighet för spa behandling vilket jag dock hoppade över.

 

Loungen har en meny av Alain Ducasse vilket min chaufför starkt rekommenderade, valet föll på en pepparbiff och ett glas rödvin som var alldeles utsökt. Jag avrundade med en kopp te för att inte vara för mätt när jag kom på planet. Plockade upp datorn för lite jobb varpå tiden flög iväg.

 

När klockan närmade sig 23 dök min chaufför upp igen. Det var således dags att ta farväl av min nyfunna favoritlounge på CDG, eller rättare sagt min nyfunna favoritlounge alla kategorier. Jag förstår de på forumet som maximerar sin FCL-tid, det är en upplevelse långt utöver det vanliga. Jag har som tidigare nämnts ingen referenspunkt till andra första klass lounger men jag har mycket svårt att komma på någonting som skulle kunna göras på ett bättre sätt.

 

Förutom jag själv var det en passagerare till som skulle med samma plan. Vi tog hissen ner där vi möttes av en startad bil med öppnade dörrar. Vi fick hjälp med att lasta in handbagaget varefter vi satte oss och åkte på en sightseeingtur ut till planet. En kort trappa senare stod vi vid flygplansdörren och jag blev visad till mitt säte och överlämnad till kabinpersonalen. Jag tog farväl av min chaufför och önskades välkommen åter och hoppas vi ses snart igen. (Vilket jag också innerligt hoppas) 

Ombordstigning och första intryck

När vi gick uppför trappan var det full fart i matargångarna. Då vi boardade via den nedre främre dörren var vi helt ensamma och gick inte vid något tillfälle tillsammans med övriga passagerare.

Jag ägnade någon minut att organisera väskor och prylar varpå jag slog blicken neråt gången där economypassagerarna fyllde på. De kastade långa blickar åt mitt håll och det är ju inte så konstigt, vet av erfarenhet att man själv gör det när det finns en first kabin nära inpå. Skillnaden är att det brukar vara C som ligger i direkt anslutning. I fallet A380 är det F och economy där nere och C, economy extra och economy uppe vilket gör att bekvämlighetskontrasten blir väldigt stor på nedre däck.

Flygvärdinnan kom och serverade ett glas vin, delade ut pyjamas, amenity kit etc innan kaptenen informerade om att vi saknade en passagerare… I en cessna är det ju inte så svårt att hitta en väska men på en A380 verkar uppgiften nästan löjlig. Vi fick således väldigt mycket tid till att läsa menyn för dagen samt njuta av lugnet. Normalt sett är jag nog typen som irriterar mig på förseningar men jag ska ärligt säga att varje minut extra var en bonus.

Nåväl tiden kom när det var dags för pushback. Vi var någon halvtimme sena men tiden försvann som en faktor och den enda gång jag tittade på klockan var när jag ställde om den till Shanghaitid. När vi väl lyfte slås man av den enorma skapelsen som visas på skärmarna, planet är ett monster, men det är väldigt väldigt tyst. Man hör knappt motorljudet och med de fastmonterade brusreducerande hörlurarna är stillheten total. 

Stolen och underhållningssystemet

Kabinen är väldigt rymlig, ljus, fräsch och ger mycket utrymme för att få vara för sig själv.  I fotpallen mittemot stolen finns en stor låda för förvaring av allehanda ting. I det stora bordet vid sidan om stolen finns luckor som innehåller TV, det uppfällbara bordet samt en låda för hörlurar fjärrkontroll samt lite extrautrymme. Jag hade fönsterplats men var tvungen att koppla loss mig från säkerhetsbältet och sträcka mig för att nå fönstren.

 

F kabinen har plats för 9 passagerare och det finns en toalett samt ett ”dressing room” båda hölls efter till perfektion och så fort någon varit därinne så var någon flygvärdinna där för att tillse att allt var i perfekt ordning. I dressingroomet var galgar framhängda med sätesnummer så man kunde hänga upp sina kläder när man bytt till pyjamas.

Måltider och Service

Väl i luften var det dags att beställa mat, visst det var sent men det här får man ju bara inte missa. Valet föll på sauterade kantareller med kastanjer, zuccini, tomat, potatispure och tryffelsås till förrätt samt en halv grillad hummer med dragon och parmesan till varmrätt. Denna kombination hade jag för avsikt att inmundiga med en vit bourgogne.

Flygvärdinnan bad om ursäkt för att det skulle ta 10 minuter till maten var klar men då jag inte skulle någonstans de kommande 11 timmarna var ju inte 10 minuters väntan något särskilt överväldigande problem. Bordet fälldes upp och fylldes av glas, sallad, oljor och kryddor och slutligen även förrätten. Väl tillagad och väl kryddad. När varmrätten sedan kom kändes det tyvärr redan som om jag ätit tillräckligt men även hummern var utsökt och åkte ner ackompanjerad av ännu mera vitt. Blir dock aldrig så mätt att det inte går ner lite glass på maten. Beklagar dock att jag missade soppan mellan för och varmrätt, osten efter maten samt den egentliga efterrätten.

Det fanns även en framdukad buffé i främre galley. Dryck och frukt stod framdukad under hela flygningen

När jag vaknade tre timmar innan landning sträckte jag på benen, tog med mig en cola i baren och satte mig. Det tog mindre än en minut innan min flygvärdinna dök upp och undrade om jag ville ha frukost. Jag flinade, tackade ja och gav henne min oöppnade cola. Just det, mat när du önskar var det ju…

 

Snart var bordet åter fullt och jag avnjöt en riklig frukost trots att jag egentligen inte var hungrig. 

Sömn

När jag bytte jag om till pyjamas bäddades min stol om till säng med madrass, täcke och kudde. Vi enades om väckning 2 timmar innan landning och jag lade mig för att sova.

Har aldrig sovit så gott i ett plan och med undantag för ett högtalarutrop om turbulensvarning då jag vaknade till sov jag 6 timmar.

På samma sätt rensades madrass, täcke och kudde bort när jag bytte om inför landning.

Ankomst

När vi parkerat vid gaten och tagit våra saker informerades jag om att vi skulle bli mötta. Mycket riktigt stod två representanter med var sin skylt med namn på mig och min kabingranne. Vi eskorterades med en faslig fart till immigration där vi via VIP gången vid passkontrollen sprang igenom i ett sällan skådat tempo. Ute på andra sidan var det dags för bagaget vilket naturligtvis kom först av alla. Två väskor i ensamt majestät på ett tomt band vilket innebar att jag stod efter tullfiltret och letade efter min chaufför med väskan i handen exakt 13 minuter efter att dörren till planet öppnats, ett nytt rekord som jag troligen kommer få svårt att slå. Min guide stannade dessutom kvar för att tillse att jag hittat min chaufför varpå vi tog farväl.

Slutsats

Sammanfattningsvis en enormt trevlig reseupplevelse i alla avseenden. Effektiv, rofylld och avslappnande. Normalt sett lever jag efter mantrat ”Att resa är att vänta” men det var inte något väntande någonstans under denna resa, det var en ren njutning. Hade jag gjort det igen? Alla gånger. Kommer jag göra det igen? Definitivt!