Bakgrund och introduktion

Returresa från Shanghai möjligen aningen färgad av en släng av First Class Syndrome på utresan.

På flygplatsen

Jag var mycket tidigt ute. Sen utcheckning men ändå vid flygplatsen kl 20.00. Hade fått mail dagen innan om webincheckning vilket jag klarade av på hotellet. Irriterade mig på att den seating jag bokat när jag köpte biljetten var borttagen och nu fanns det bara mittensäten att välja på. Inte vad jag hade tänkt mig på en 12 timmars flygning precis. Nåväl jag påtalade problemet för tjejen i incheckningen, hon verkade förstå problemet och efter en något högljudd diskussion med någon på andra sidan walkie-talkien var 4K tillgänglig igen. Plus i kanten.

 

Jag får Loungeinbjudan och två boardingkort. Hon är dessutom extremt tydlig med att hon checkat in bagaget till Köpenhamn. Visar taggen, pekar på CPH samt säger bags checked to Copenhagen innan hon sätter på den tillsammans med prioritytaggen.

När jag står där i incheckningshallen noterar jag att det är något som inte är som vanligt. Det är mycket mindre folk än jag är van vid i Shanghai. Inser då plötsligt att jag ju är i T1 istället för T2. Ingen kö någonstans, vid passkontrollen är väntan bara 5 minuter. Ok det är första gången jag kan komma ihåg som jag flyger nattflyg hem men det är lugnt och stilla och går väldigt fort.

Efter securityn noterar jag även plastmatta vilket jag ser som en uppgradering från T2ans hemska heltäckningsmatta.

Då taxfree shopping i Kina är ungefär lika intressant som att titta på kokat vatten som svalnar stegar jag ända ut på ena armen till gate 23 där AF/KLM har sin lounge för C+F

Ombordstigning och första intryck

Förutom AF planet går det ett China Eastern plan 10 minuter innan som kör code share med AF. Boardingproceduren blir därför något rörig då loungen töms helt på folk inom 10 minuter där alla passagerare ska till de två närmast liggande gaterna. När passagerarna väl hittat sina avsedda gater gick det dock ganska smidigt.

Planet 777-300 var av en äldre version och sätet uppvisade klara tecken på att det var dags att uppgradera kabinen men det var ändå helt ok.

Juice och champagne serverades. Amenity kits delades ut med basicutbudet.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var av äldre modell med uppfällbart bord från sidan i armstödet. Någon eventuellt tidigare existerande spärr för att låsa bordet i uppfällt läge var dock sedan länge utsliten vilket gjorde att man de facto satt med en bricka i knät när det skulle ätas. Det var en balansakt men det reddes ut.

IFEn testades som hastigast och funkade bra. De brusreducerande sennheiser hörlurarna fungerade bra.

Måltider och Service

Maten serverades 40 min efter liftoff. AF signaturrätt gåslever följt av en underbart grillad biff. Dessutom med ett urval av senap därtill som gör mig som ett barn på julafton (där jag ser till att vi alltid har sju sorters senap att välja på) Är nog av uppfattningen att middagen på denna flygning var bland de bästa jag fått i C på mycket mycket länge.

1,5 timme innan landning var det dags för frukost. Jag tog en chansning på våfflor vilket inte var någon favorit. Men croissanter och en kopp te fick upp både blodsockret och humöret.

Sömn

Stolen är av typed angled lie flat. Inte helt optimalt men lyckades med konststycket att sova 8 timmar av flighten varför jag inte har något att anmärka på-

Ankomst

Vi ankom i tid till CDG. Det var fasligt långt att gå genom terminalerna innan man var framme men Sky Priority gjorde att hela processen ändå kändes smidig. Fanns dessutom tid över till morgonkaffe i loungen.

Slutsats

Smidig och bekväm flygning trots lite äldre hårdvara. En annan gång hade jag dock åkt A380 hem dels för upplevelsen men tror att sätena där är mer bekväma och up to date.