Qatar Airways marknadsför sig som ett femstjärnigt flygbolag med hög servicenivå och nya flygplan.Vi har testat Qatar Airways Business Class kabin ombord en Airbus 340-600 på stjärnrutten från London till Doha. Flygtiden var 6,5 timmar.

Flight: QR2
Bolag: Qatar Airways
Sträcka: London Heathrow-Doha
Säte: 11A

Text och bilder: Martin Björnström

Jag går ombord och noterar direkt det mörka trägolvet i galley området och inser att det här blir en spännande resa, min första med ett bolag från Mellanöstern. Denna A340-600 har 42 Business Class säten i 2-2-2 fördelning och 61 tum mellan raderna. Framför oss finns en lounge och bar (!) som tillhör dom åtta First Class säten i 1-2-1 allra längst fram.


Sätena är i mörkrött tyg med detaljer i valnöt som ger ett sobert intryck. En stor IFE skärm täcker upp synfältet och styrs med fjärrkontrollen monterad i armstödet.

Ett amenity kit väntar vid varje säte och jag fick en grå Qatar Airways pyjamas som jag valde att spara istället för att använda på denna relativt korta flight.

Sätet kan lutas med snabbknapp till sängläge vilket innebär 165 graders lutning – så kallad lie-flat. Qatar Airways lanserade nyligen (våren 2012) en uppdaterad Business Class med horisontella flatbeds. Notera knappen för massage / svankstöd som även går att justera i höjdled.

Kabinen var bara halvfull på kvällens flight och jag tycker det kändes intimt och rätt exklusivt.

Direkt efter start kom första glaset Laurent Perrier Champagne och jag drog igång IFE systemet för att lära mig lite mer om Qatar och huvudstaden Doha där jag skulle tillbringa ett par nätter. Noise Cancelling hörlurar delades ut av personalen.

Aptitretare: Libanesiska Meze.

Till förrätt blev det Lobster Bisque som smakade perfekt – hummern kändes färsk och bra tillagad med lite sting i smaken.

Varmrätten var orientaliska kycklingspett med grillad sparris – också väldigt gott.

Som avslutning Häagen Dazs vaniljglass med färska bär.

Färsk frukt med krämig vaniljsås.

Godiva choklad kom till kaffet. Jag lyckades få koffeinfritt kaffe ombord, planerade ett par timmars sömn innan vi kom fram till Doha.

Det såg tomt ut framme i First Class kabinen så jag tog en liten promenad ”framför skynket” för att kolla in First Class Loungen ombord (!). Här fanns ett par snygga kurvade skinnsoffor och en liten bar med drinkar och läsning. Ingen satt här på vår flight men jag gissar att det varit trevlig att lära känna likasinnade över en Dry Martini på 35.000 fot i denna miljö.

IFE systemet ser till att du alltid kan rikta nosen mot Mekka om så behövs.

När middagen och drinkarna var klara tittade jag på en film och plötsligt var vi nära Doha. Rutten gick över Beirut, Syrien och Saudi Arabien.

När vi landat ute på plattan i Doha väntade ett antal BMW 7-serie limousiner på resande i First Class. Vi som åkt Business Class fick åka en mindre buss direkt till Premium Terminal för transfer eller vidare transport in till Doha.

Slutsats
Denna relativt korta kvällsflight gav ett mycket gott intryck av Qatar Airways. Hög servicenivå, riktigt fin kabin och god mat. Kombinerat med Premium Terminalen i Doha får man en angenäm helhetsupplevelse.

Qatar Airways erbjuder ofta konkurrenskraftiga priser till Sydostasien från Stockholm i Business Class. Haken är mellanlandningen i Doha som kan sträcka sig från några timmar till en halvdag. I mitt fall valde jag att spendera några dagar i Doha för att utforska ett nytt land.

Jag flög vidare med Airbus A330-200 till Singapore på Qatar Airways och servicenivån var då inte lika imponerande. Kanske var det otur eller så är rutten till London prioriterad. Vi återkommer med fler test av Qatar Airways framöver.