Det är 11 år sedan Malmö Aviation fick anledning att inviga en ny permanent linje på Bromma flygplats, men idag var det äntligen dags igen. Det var en mycket glad försäljningschef från Malmö Aviation som tillsammans med flygplatschefen vid 8-tiden klippte bandet vid gate 8 där alla förväntansfulla resenärer även bjöds på kaffe och tårta.

Den nya linjen mellan Stockholm Bromma och Östersund kommer trafikeras med fyra avgångar på vardagar samt två avgångar på söndagar. Flygplanstypen är en Saab 2000 med plats för 50 passagerare. Flygplanet hyrs in från Braathens Regional men har målats i Malmö Aviations nya dekor och dessutom med det nya försöksnamnet ”Mavia” målad på sidan. Det är dock inte omöjligt att några av de större Avro-jetplanen även kommer användas på Östersundslinjen, främst under vintersäsongen samt på söndagar. Om linjen utvecklas bra finns även möjlighet att det blir permanent jettrafik på linjen.

Malmö Aviation är långt ifrån det första flygbolag som försökt sig på att driva en linje mellan Bromma och Östersund, som flygs i direkt konkurrens med SAS som trafikerar linjen från Arlanda. Närmare en handfull flygbolag har försökt under senaste 20 åren med varierande resultat. Försäljningschef Håkan Wahlström är dock mycket hoppfull. Beslutet om att starta den nya flyglinjen togs efter en omfattande marknadsundersökning i Jämtland, hela 15 personer från Malmö Aviation jobbade under tre månader med att sondera terrängen och senare knyta företagsavtal och marknadsföra linjen mot det lokala näringslivet.

En stor skillnad mot tidigare försök är också att resenärerna får tillgång till Malmö Aviation och Sverigeflygs linjenät på Bromma med möjlighet att flyga vidare till 12 destinationer. Den nya flyglinjen vänder sig alltså inte enbart till resenärer som ska resa mellan Östersund och Stockholm utan även till resenärer som reser till eller från andra städer i Sverige. Dessutom har Malmö Aviation ett samarbete med Brussels Airlines vidare till Bryssel och med Finnair vidare till Helsingfors. På inrikesanslutningar erbjuds en transfertid på endast 15 minuter på Bromma Flygplats.

Ny lounge och nytt servicecenter i Östersund

Malmö Aviation satsar stort i Östersund och har i samband med invigningen anställt 13 personer på Åre Östersund flygplats. En positiv nyhet är också att Malmö Aviations resenärer får tillgång till ett servicecenter och en egen lounge i Östersund, flygplatsen blir därmed den femte flygplatsen i Sverige att kunna erbjuda en riktig flygplatslounge.

Den nya loungen har en liknande design och ett liknande upplägg som Malmö Aviations Express Lounge på Göteborg Landvetter. Loungen direkt ligger innanför servicecentret som även fungerar som reception. Tillträde ges till passagerare med Full Flex biljett och passagerare med Malmö Aviation guldkort men loungen kommer även finnas tillgänglig till andra passagerare på motsvarande sätt som övriga Malmö Aviation lounger. Främst handlar det om innehavare av Priority Pass eller Diners Club kort.

Framtiden för Malmö Aviation och Bromma Flygplats

På frågan om framtiden svarade flygplatschef Olle Sundin att en utbyggnad av Bromma Flygplats står högt på önskelistan, och med nuvarande utveckling lär den snart vara nödvändig. Främst handlar det om en utbyggnad av den existerande terminaler med fler gater och en ny pir, även om det finns flera projekt där man tittar på möjligheten att bygga en helt ny terminal.

På frågan om nya linjer i framtiden svarade Olle Sundin att det förs en kontinuerlig diskussion med flygbolagen men att det finns många restriktioner att ta hänsyn till, bland annat är det relativt få flygplanstyper som klarar av att starta och landa Brommas korta landningsbana. Brommas nuvarande fokus hamnar därmed av naturliga skäl på inrikeslinjer men han är samtidigt positiv till fler utrikeslinjer i framtiden, främst lär det då handla om flyglinjer med en flygtid på 1-2 timmar. Fler linjer till Baltikum ligger nära till hands, dock skulle drömmen vara att få tillbaka linjen till London City.

På Malmö Aviation jobbar man långsiktigt och med målsättning att ha en stabil och fungerande verksamhet. Det viktigaste är trots allt att planen kommer iväg i tid och Malmö Aviation är mycket glada att vara ett av världens punktligaste flygbolag. Med Bromma som huvudflygplats och en sista incheckningstid tio minuter innan avgång vid resa med handbagage jobbar man  med grundtanken att de flesta resenärer nog helst vill spendera sin tid någon annanstans men att man gärna vill skapa en trevlig upplevelse under den tid man är på flygplatsen eller i luften.

Försäljningschef Håkan Wahlström låter också hälsa till BusinessClass.ses läsare att en lounge även i Umeå står högt upp på listan och lovar att denna ska bli en realitet så fort man hittar en lämplig plats på flygplatsen. Det är alltså av utrymmesskäl som det inte finns någon lounge på flygplatsen idag.