Paris Charles de Gaulle har länge varit en av de minst omtyckta flygplatserna bland skandinaver, och inte minst om man skulle byta flyg.

Men nu försöker flygplatsen vinna tillbaka passagerarnas hjärtan, och det är många nya initiativ och förbättringar man gör.

De flesta av oss som reser ofta har nog aktivt försökt att undvika CDG om man inte var tvungen.
Ologiska skyltar, långa avstånd och generellt oinspirerande omgivningar är de spontana kommentarer många fäller när man ber dom beskriva flygplatsen.

IMG_1333

”Nej vi har inte varit en fantastisk flygplats, men nu gör vi massor av saker för att ändra på den saken” berättar Jean-Paul Claret som är kommunikationsansvarig för Air France i Paris. ”Målet med förändringarna är att göra flygplatsen till en man aktivt väljer – inte undviker”.

IMG_1335

Charles de Gaulle är en enorm flygplats! Ytan är ungefär som en tredjedel av hela Paris centrum, och i Europa är den näst störst efter Frankfurt.

Internationellt ligger den på en imponerande åttondeplats mätt i antal rutter.

IMG_1325

”Vi försöker verkligen ändra bilden av flygplatsen” säger Jean-Paul Claret. ”Vi har trots allt fyra landningsbanor jämför med exempelvis London
Heathrow som bara har två. Vem har inte suttit i luften och väntat på att få lov att landa där” säger han med en glimt i ögat.

IMG_1330

”Tidigare i vintras firade vi 20-årsjubileum som Air France-hub, och när man tittar på antal rutter ligger vi bra till.
Genom medlemskapet av Skyteam erbjuder vi 25.000 avgångar varje vecka. Lufthansa har 14-000 från Frankfurt och British Airways har 7.000 från Heathrow”.

IMG_1323

Men låt oss titta på vad man har gjort. Man har samlat alla avgångar med Air France och KLM till östra delen av flygplatsen för att skära ner transitavstånd och de tidigare så långa promenaderna. Om man behöver gå igenom en säkerhetskontroll, råkar man aldrig ut för fler än en, och reser man inom Schengen kan man gå direkt till nästa gate.
För fyra år sedan var det faktiskt 6% av alla resande som inte hann med nästa flyg eftersom logistiken var så dålig och avstånden så långa – nu är man nere under 1%.

Ett exempel på hur bättre man har tänkt är exempelvis att Air France flyger långdistans från terminal 2E, 2F är avgångar inom Schengen och 2G är regionalflyg.

Allt detta betyder att det blir enklare och smidigare. Tidigare skulle vi som kom från ett Schengen-land genom två säkerhetskontroller, men nu slussar man förbi passagerarna eftersom de redan har blivit kontrollerade en gång. Detta förkortar förstås transfertiderna avsevärt.

”Vi erkänner att det kunde vara ”a little bit crazy” förr” säger Jean-Paul Claret.

IMG_1328

Man har byggt om en del för att kunna göra de här ändringarna, och så har man anställt mer personal så säkerhetskontrollerna ska gå snabbare. De transfertider man arbetar med är att en timme räcker för byte till eller från en långdistansflygning, och 45 minuter när det gäller byten mellan europeiska destinationer.

IMG_1331

IMG_1329

IMG_1334

Man har också förbättrat informationen och skyltningen, det har kommit nya incheckningsdiskar och inte minst ett nytt automatiskt tåg som fraktar de resande effektivt mellan de olika terminalerna.

I ärlighetens namn finns det stora delar av flygplatsen som fortfarande får väldigt lågt betyg av många olika anledningar, men vi får hoppas att förändringens vindar också kommer blåsa här. Vi får se.

Här på BusinessClass gillar vi verkligen att flygplatsen erkänner gamla synder och tar tag i problemen.
Fram till nu är förbättringarna avsevärda och vi ser fram till att även resten av förändringarna genomförs snabbast möjligt.

Om du har roliga eller kanske inte så roliga erfarenheter från CDG: dela dom gärna med oss i kommentarfältet.

IMG_1336