Det är mycket som händer i Lufthansagruppen just nu. Nya premium economy-stolen har precis introducerats, Germanwings tar över regionallinjer och nu satsar Lufthansa på att bli Europas första femstjärniga flygbolag. Vi fick möjlighet att träffa tre intressanta personer från Lufthansa: Nordenchefen Ulrich Link, Sverigechefen Håkan Bäverstrand, PR-Director Martin Riecken samt Swiss Nordenchef Urs Limacher för en pratstund. Med sig hade de dessutom ytterligare några spännande nyheter.

Lufthansa i Skandinavien

Skandinavien är en intressant marknad för Lufthansa, särskilt då skandinaver överlag är mycket rörliga och reser avsevärt mer än i andra regioner. Förra året hade Lufthansa, Austrian, Swiss och Germanwings ganska exakt två miljoner passagerare från Sverige och de har idag tillsammans 550 flygningar varje vecka till Skandinavien.

Under sommartidtabellen 2014 tillkommer dessutom ytterligare en avgång mellan Stockholm och München. En tidig morgonavgång från München med avgång 06.30 som sedan avgår från Stockholm klockan 09.15 med ankomst till München klockan 11.25. Denna avgång trafikeras måndag-fredag.

De flesta vet säkert att Lufthansa och SAS numera gått skilda vägar och avslutat det joint-venture som funnits i många år. Lufthansa själva betonar denna brytning som odramatisk och något som växte fram ganska naturligt då flygbolagen började dra åt olika håll med olika mål och strategier. SAS och Lufthansa kommer fortsätta samarbeta genom medlemskapet i Star Alliance och har ett fortsatt codesharesamarbete mellan Skandinavien och Tyskland, men de blir förstås samtidigt konkurrenter på andra områden.

Lufthansa och SAS i Frankfurt

Lufthansa och SAS i Frankfurt

Foto: Jacob Molin

Överlag går Lufthansa som planerat och flygbolaget uppnår de mål som satts. Lufthansas PR-Director Martin Riecken tog detta ännu längre och uttrycker det som att ”Lufthansa is doing extremely well”. Men en del konkurrens finns det så klart, inte minst från flygbolagen från Mellanöstern som hårdsatsar i Skandinavien. Samtidigt betonar de att konkurrenter alltid funnits och att situationen egentligen inte skiljer sig märkbart nu mot tidigare, Lufthansa känner sig rustade för att möta konkurrensen. Den stora skillnaden mot tidigare och en framtida potentiell utmaning är snarare de lågprisbolag som startar långlinjer, det är en situation som inte tidigare funnits och där det inte finns någon historik att luta sig tillbaka mot.

Biljettpriser, fullservice och lounger

Inför närmsta året har Lufthansa satt som mål att bli ett femstjärnigt flygbolag, det första femstjärniga flygbolaget baserat i Europa. Detta gäller på alla nivåer och i alla kabinklasser och inte bara i exempelvis första klass där Lufthansa påpekar att de redan idag rankas bra och vunnit flera priser för sin produkt. Detta innebär också att Lufthansa ännu tydligare vill marknadsföra sig som ett fullservicebolag. Man ska veta vad man får, exempelvis något att äta och dricka ombord, gratis incheckat bagage och möjlighet att få assistans vid problem. Till skillnad från vissa konkurrenter ska det inte finnas några dolda avgifter, ”no hidden extras”.

Stort fokus ligger också på premiumresenärer och inte minst lounger. I Frankfurt driver Lufthansa nu 15 lounger, den senaste är den gamla förstaklassloungen i närheten av gate A26 som nu gjorts om till en businesslounge. Det har funnits ett rykte att Senatorloungerna ska begränsas till enbart guldkortsresenärer i Miles & More medan guldkortsresenärer från andra Star Alliance-flygbolag kommer hänvisas till businessloungerna. Det är dock inget som någon av de närvarande kan bekräfta eller ens hört diskuteras internt.

Lufthansa Business Lounge, Frankfurt, Terminal 1 A26

Den nya businessclassloungen i Frankfurt

Foto: Jacob Molin

Vi passade också på att fråga om det finns några planer på att övergå till en enkelbiljettprissättning, liknande vad SAS har gjort. Några sådan planer finns dock inte. Lufthansa tror och hoppas att de ska vara ett så pass attraktivt alternativ att man väljer Lufthansa både fram och tillbaka från destinationen och att behovet av enkelbiljetter därmed bör vara ganska litet. Dessutom går det nästan alltid att kombinera de olika flygbolagen i Lufthansagruppen på en och samma biljett, vilket skapar ytterligare alternativ.

Nytt måltidskoncept i business class och bättre underhållningssystem på långlinjer

En positiv nyhet är att Lufthansa till sommaren kommer testa och utvärdera ett nytt cateringkoncept i business class. Den traditionella vagnserveringen försvinner, likaså brickorna, och ersätts av ett ”eat when you want”-koncept där man ska kunna äta vad man vill när man vill under flygningen. Lufthansa vill skapa en signaturservice som ska kännas lite som att äta på en bättre restaurang. Först ut blir flygningar med flygplan av typen Boeing 747-8.

BusinessClass fick även möjlighet att prata med en av de personer som ingått i det team på en handfull personer som tagit fram det nya konceptet, en purser som normalt jobbar på en av Lufthansas Airbus A380. Han är mycket entusiastisk över förändringarna och poängterar att även många kabinanställda tycker det ska bli kul med något nytt. Det nuvarande konceptet har funnits väldigt länge och även om många passagerare tycker det är acceptabelt och framförallt pålitligt är det samtidigt föga överraskande eller nytänkande.

En kul detalj är att pursern är bosatt i Sverige och ofta är inne och läser på BusinessClass, och kanske är det just några av de många testerna och recensionerna på BusinessClass som använts som inspiration när det nya servicekonceptet jobbats fram.

Businessclasspassagerare kan snart även se fram emot en ny necessär från Samsonite och från 1 april får samtliga resenärer på långlinjer ett nytt underhållningssystem att använda. Utbudet är dubbelt så stort som tidigare och erbjuder fler än 100 filmer på åtta språk, fler regionala filmer, ett större utbud av moderna klassiker, 200 TV-program och 300 CD-skivor.

Limousine till flygplatsen för förstaklasspassagerare

Passagerare som reser med Swiss i första klass kommer snart även få en intressant nyhet då Swiss planerar att erbjuda gratis limousinetransfer från Stockholm till Arlanda flygplats. Detta finns idag för passagerare som reser med Lufthansa i första klass från Stockholm.

Detaljerna kring detta är ännu inte helt klara, exempelvis lanseringsdatum, om det även gäller på bonusbiljetter och om det kommer införas på fler flygplatser i Skandinavien.

Germanwings

Under 2013 påbörjades den stora förändring och flytt som innebär att Germanwings successivt tar över ett stort antal linjer som tidigare trafikerats av Lufthansa. Det handlar i grund om samtliga linjer som inte börjar eller slutar i Frankfurt eller München. Även samtliga långlinjer är undantagna. Överflyttningen har gjorts i etapper och den kanske största flytten gjordes för bara några dagar sedan, den 30 mars, då linjerna från Düsseldorf flyttades över till Germanwings, den numera största hubben för Germanwings.

Överflyttningen har i stort gått som planerat utan någon märkbar förändring i passagerarantal eller några särskilda kommentarer från kunderna.

Germanwings har för många varit förknippat med lågprisresande och semesterresande men det är en bild som Lufthansa själva inte delar. Germanwings handlar snarare om point-to-point resande, regionala flyglinjer med få transferresande, som passar bra i ett separat flygbolag. Lufthansa själva vill istället fokusera på sin kärnverksamhet som nätverksbolag.

Nya Germanwings stolar

”Nya Germanwings” presenteras på ITB-mässan 2013

Foto: Jacob Molin

Germanwings erbjuder idag tre kabinklasser ombord. ”Basic” är den billigaste som bara säljs på Germanwings webbsida och innehåller i princip inget extra förutom en stol på flyget. Nästa steg är ”Smart” som till viss del kan jämföras med Lufthansas ekonomiklass med gratis incheckat bagage och enklare snacks ombord. Slutligen ”Best” är premiumprodukten med fast track, lounge, bättre komfort och ett stort utbud av mat och dryck från en cafévagn inkluderat i biljettpriset

Möjlighet till förbeställning av mat på Swiss inom Europa

På Swiss introduceras inom kort ”Swiss Choice”, en separat webbsida som erbjuder möjlighet att köpa tilläggstjänster. Bland annat finns möjlighet att förbeställa varm mat inom Europa, ett liknande koncept som Austrian har (som för övrigt använts som inspiration). Det är ännu inte klart exakt vilka rätter som kommer erbjudas men troligtvis något Schweizinspirerat samt en del internationella rätter från Europa och Asien.

”Swiss Choice” kommer även erbjuda andra förköpsmöjligheter som att i förväg kunna köpa extra incheckat bagage.

Ny webbsida för Swiss

En helt ny webbsida är även på gång för Swiss med en helt ny design. Webbsidan är ”responsive” vilket gör att den anpassar sig efter den webbläsare och skärm som används. Samtidigt kommer en ny app för iPad.

Två roliga nyheter på webbsidan är en ”Explore”-delen där man får tips om 77 destinationer som trafikeras av Swiss. Dessutom kommer det finnas en funktion där man i realtid kommer kunna se var alla Swiss flygplan befinner sig för närvarande.

Lufthansas inför Premium Economy på långlinjer

Sent omsider inför även Lufthansa premium economy på sina långflygningar. De första avgångarna blir i november 2014 på Lufthansas Boeing 747-8 och biljetter finns att boka från maj. Premium economy erbjuder 50 procent mer utrymme men även två incheckade väskor à 23 kg, välkomstdrink, necessär och vattenflaska.

Lufthansas nya Premium Economy-stol

Lansering av nya Premium Economy-stolen

Foto: Jacob Molin

BusinessClass var med när den nya premium economy-stolen lanserades på ITB-mässan i Berlin. Våra kommentarer och reflektioner kan du läsa i denna artikel där det även finns fler bilder.

På frågan varför Lufthansa börjar med detta nu när flera andra erbjudit denna tjänst i flera år svarade Lufthansas PR-Director Martin Riecken följande: ”We’re doing it late, but right”.