Framöver finns det flera affärsklassprodukter som är värda att se fram emot.

Lufthansa

När Lufthansa sätter den nya B777-9 maskinen i trafik 2020 passar de även på att introducera ett nytt säte i affärsklass. Det är verkligen på tiden anser många. Dagens produkt som Lufthansa erbjuder anses inte tillhöra toppskiktet med sin 2-2-konfiguration och är knappast favoriten för den som reser helt själv, vilket de flesta gör som reser i affärer. Det nya sätet kommer med en 1-2-1-konfiguration, precis som hos Singapore Airlines. Värt att notera att varannan rad är konfigurerad i 1-1-1 med hela tre så kallade ”tronsäten” Dessa kommer säkert bli populära platser, som Lufthansa nog kommer ge till sina mest lojala passagerare. Av bilderna att döma så påminner dessa ”tronsäten” om ett säte i förstaklass, även om själva sätet är smalare. Sammanfattningsvis innebär den nya produkten att antalet platser i affärsklass blir färre, men det blir mer avskildhet och därmed tystare i kabinen. Lufthansakoncernen kommer även att implementera denna produkt hos systerbolagen Swiss och Austrian.

1500,1500-5a17553ea1844e45ba16049edd799463-lufthansa-boeing-777x-business-class-seat-920a

British Airways

British Airways har satt lanseringen av sitt nya säte i affärsklass, Club World, till 2019, som är en hörnsten i den nya affärsklassprodukten. Lanseringen av det nya sätet kommer knappt två decennier sedan flygbolaget lanserade världens första säte som går att fällas ut helt (”fully flat”) 2000. Vi har inte fått några detaljer än om det nya sätet, men vi vet att varje passagerare i Club World-kabinen kommer ha direkt tillgång till en av gångarna, vilket inte är fallet med dagens produkt. Konfigurationen kommer dock fortsatt vara en 2-4-2. Vi vet även att det nya sätet först kommer installeras på flygbolagets Airbus A350-1000 och Boeing 787-10-maskiner. De äldre flygplanen i flottan kommer får det nya sätet installerat något senare. Det nya sätet kommer också att erbjuda mer integritet, avskildhet och ett antal nya funktioner, exempelvis bättre förvaringsutrymmen för bagage och mindre föremål. Större och bättre TV-skärmar finns också på plats.

1500,1500-5a5709e58b244e6eb3f05007dd799463-ba-clubworld-iii

Turkish Airlines

I och med att Turkish Airlines introducerar Boeing 787 och Airbus A350 maskiner i sin flygplansflotta, uppgraderas även affärsklassprodukten. Nästa år kommer Turkish Airlines att få sin första Boeing 787 Dreamliner levererad. Leveransen är även är startskottet för lanseringen av flygbolagets nya affärsklassprodukt, som kommer att ha en 1 – 2 – 1-konfiguration med mycket högre grad av avskildhet och, viktigast av allt, direkt tillgång till gången från alla platser.

I dagsläget erbjuder Turkish Airlines 2 – 2 – 2 (Airbus A330) och 2 – 3 – 2 (Boeing 777-300ER) konfigurationer ombord.

Turkish Airlines har indikerat att avskildhet är högt på agendan i samband med att de nya sätena introduceras, som för övrigt endast kommer installeras i Boeing 787 och Airbus A350 planen. I skrivande stund är det inte känt hur det blir ombord Airbus A330 och Boeing 777. Men, tillsvidare så kvarstår dagens produkt på dessa maskiner.

Turkish.jpg