Idag var det premiär för Singapore Airlines nya linje mellan Singapore och New York. Turen till New York tar 18 och en halv timma och servas av en Airbus A350 ULR (Ultra Long Range) som är konstruerad för högsta möjliga komfort för de 161 passagerarna ombord.

Flighten lyfte 18:00 svensk tid från Changi Aiport i Singapore och är i skrivande stund på god väg mot New York. Rutten den följer går rätt över nordpolen (Polar Route). Men den kan även flyga den så kallade North Pacific Route (NOPAC) som går österut från Singapore, passerar först Japan och flyger sedan tvärs över USA. Den senare rutten är 11 procent längre. Den så kallade Atlantvägen följer den ”vanliga” rutten till Europa för att sedan korsa Atlanten. Denna är ”bara” 7 procent längre.

Singapore Airlines har den första Airbus A350-900 ULR som tillverkats levererat till sig för denna längsta flygrutt. Denna nya Airbis A350-900 ULR har en räckvidd på 16 700 km – eller mer än tjugo timmar i luften non-stop. Flygningen mellan Singapore och New York är dock ”bar” 15 341 km. Det finns två klasser ombord – affärsklass och premium ekonomi – läs vårat test av premium ekonomi här – med 67 respektive 94 säten. Totalt 161 säte ombord. Som jämförelse har en ”normal” Airbus A350 300 platser i tre klasser. Flygplanet är vidare modifierat att ha sammanlagt 165 000 liter bränsle, dvs 24 000 liter mer än en vanlig A350. Liksom andra versioner avA350, är flygplanet byggt i kolfiber och kompositmaterial som ger låg vikt och hög hållfasthet.

Men hur fungerar det ombord ett plan under nästan ett dygn? Singapore Airlines har planerat som följer; från Singapore är det först middag i ett par timmar följt av 8 timmars sömn, en timmes frukost och 5 timmars arbete eller avkoppling innan en 2 timmars lunch innan ankomst i New York. Returflygningen är den motsatta – det börjar med 2 timmar lunch och resterande ”program” till strax innan 2 timmar före ankomst till Singapore. Oavsett hur du vill din spendera tid ombord så finns det gott om tid för allt. Singapore Airlines har även skräddarsytt serveringen ombord i samarbete med Canyon Ranch, som driver en mängd olika resorts för välbefinnande i USA. Här får du en måltid anpassad till ditt välbefinnande ombord.

20180725_SIA_CanyonRanch_Chicken_006[1]

20180725_SIA_CanyonRanch_LoxEggsBenedict_024 rotated

Airbus A350-900 ULR är konstruerad för komfort. Själva planet är både bredare och har fått en högre takhöjd för att skapa mer känsla av mer utrymme. Fönstren är något större och kabinen har ett ljussystem, ”mood light”, som säkerställer att kabinbelysning justeras under flygningen så att jetlag reduceras så mycket som möjligt. Liksom de vanliga A350 modellerna har planet också ett luftkonditioneringssystem som säkerställer att luften ombord alltid är ren och frisk. Dessutom är lufttrycket i kabinen satt så att det motsvarar en höjd över havet på drygt 2000 m (ungefär lika högt som Kebnekaise), vilket innebär att du inte kommer vara så utmattad efter den långa resan. Vi har själva flugit med Singapore Airlines A350 flera gånger och kan notera att skillnaden är märkbar.

JCL overview

JCL Bed

JCL side view

Precis som andra maskiner i A350-familjen så är konfigurationen i Businessclass 1 – 2 – 1. Med 23 platser i främre kabinen och 44 i i den bakre. Längst bak finns Economy Extra-stolarna i en 2 – 4 – 2 konfiguration. Toaletter ligger bakom den främre Business-kabinen och mellan Premium Economy och Business och längst bak. Vårt tips är att välja den främsta kabinen då det är bäst möjlighet att få det lugnt och tyst om du vill ha en riktigt lång natt i flygbolagets bekväma Business Class-säte. Läs om vårt Business Class-test ombord Singapore Airlines här.

PEY overview[1]

PEY recline

 

De två första A350-900 ULR sätts in på rutten mellan Singapore och New York. Från och med den 2:a november startar Singapore Airlines upp ytterligare en non-stop linje mellan Singapore och Los Angeles. Med leveransen av den första A350-900 ULR har Singapore Airlines nu 22 A350 i sin flotta och har en beställning på ytterligare 45, inklusive sex stycken av typen ULR.

Singapore Airlines har tidigare försökt sig på samma rutt under en period från 2004 till 2013. Men denna linje lades ned på grund av höga oljepriser och låg efterfrågan. Deras A340-500 returnerades till Airbus då rutten rätt och slätt inte genererade försvarbara intäkter.

 

Tidtabell för linjen:

 

SQ22 – Singapore – New York

– avgång: 23:35

– ankomst: 06:00 +1

– beräknad flygtid: 18:25

 

SQ21 – New York – Singapore

– avgång: 10:45

– ankomst: 17:30 +1

– beräknadflygtid: 18:45