Norwegian och Boeing 787 Dreamliner är två namn som ofta synts i media senaste månaderna i koppling till förseningar och tekniska problem.

Men vad är det egentligen som gjort att just Norwegian haft så mycket problem när över 170 st Boeing 787 levererats till flygbolag över hela världen. Vi frågade David Kaminski-Morrow, redaktör för Flight International, ledande tidskrift för flygbranschen med mycket god insikt i vad som har drabbat Norwegian:

”My impression is that a number of airlines operating the 787 have experienced the sort of reliability issues that accompany any new type into service, and especially an aircraft which departs – substantially in some respects – from the design architecture of previous models.

Norwegian chose to embark on a new business model, namely low-cost long-haul operations, and placed a brand new aircraft type at the centre of this – a combination which brings particular pressure regarding reliability, especially in the early stages when the fleet has not reached a size that would give a degree of flexibility to react to problems. In short, the strategy was bold but risky. Norwegian naturally courted publicity for its leap into long-haul services, but the flip-side is that it brought a lot of adverse attention to the teething problems.

Norwegian isn’t the only airline to have had technical snags with the 787, and even Boeing has acknowledged that the aircraft’s reliability is taking longer than intended to reach a satisfactory level. But a large, well-established airline experienced in long-haul operations is more likely to have the flexibility and capability to absorb the disruption.”

I korthet säger David att problemen som Norwegian drabbats av inte är unika utan fler flygbolag är drabbade och Boeing har själva erkänt att tillförlitligheten har varit lägre än dom hoppats på. Men större och mer etablerade flygbolag med erfarenhet av långdistansflygningar har mer flexibilitet och möjlighet att hantera situationen.