Under våren 2013 öppnade Norwegian linjer från Skandinavien till New York och Bangkok. Nu fortsätter USA-expansionen och näst på tur står San Francisco och Los Angeles som kommer trafikeras från Stockholm, Köpenhamn och Oslo från våren 2014.

Det är en märkbart upprymd Bjørn Kjos som hälsar oss välkomna till presskonferensen som hålls på Nordic Light Hotel i centrala Stockholm. Det märks att det är något viktigt som är på gång och spekulationerna florerar bland de samlade om vad som kommer. På BusinessClass.se har dock nyheten om de nya linjerna redan läckt ut på morgonen, detta som en följd av att en av de stora dagstidningarna av misstag publicerat Norwegians nya annons lite för tidigt, vilket en medlem hann se innan felet upptäcktes och annonsen togs bort.

Stort fokus på USA

Norwegian har idag två Boeing 787 Dreamliner som används på långdistanslinjerna, ytterligare sex är på väg och det är dessa som kommer användas till den nya linjerna. Utöver de existerande långlinjerna till New York och Bangkok samt de nya linjerna till Fort Lauderdale i november tillkommer Los Angeles och San Francisco som nya destinationer i Norwegians linjenät.

Enligt Bjørn Kjos har det varit ett enormt tryck på de nya linjerna med en genomsnittlig kabinfaktor på 96 procent under andra kvartalet. Det är med detta i åtanke som man nu väljer att satsa på fler långlinjer. Los Angeles och San Francisco blir helt nya destinationer från Stockholm Arlanda och Oslo medan Köpenhamn får Los Angeles och New York som nya destinationer. New York trafikeras redan idag från Stockholm och Oslo men lanseras nu även från Köpenhamn. Dessutom öppnas en ny linje från Oslo till Orlando.

I samband med de nya linjerna öppnar Norwegian även nya baser i USA som kommer placeras i New York och Fort Lauderdale. I november startar rekryteringen som väntas vara klar i januari 2014. Det rör sig både om piloter och kabinpersonal och kommer skapa ett hundratal nya jobb i USA.

Norwegians VD Bjørn Kjos berättar om de nya baserna som öppnas i USA

Norwegians VD Bjørn Kjos berättar om de nya baserna som öppnas i USA.

Foto: Jacob Molin

San Francisco (OAK)

I San Francisco är det Oaklands flygplats som används istället för San Franciscos egna internationella flygplats. Oakland ligger på motsatt sida av San Francisco Bay sett från centrala San Francisco. På frågan varför Norwegian valt att använda Oakland svarar Bjørn Kjos att det viktiga i slutändan är smidigheten för passagerarna. Det tar inte mycket längre tid att ta tåget från Oaklands flygplats till centrala San Francisco än från San Franciscos flygplats, en dryg halvtimme med BART-tåget. Dessutom har Oakland den fördel att det är få internationella flygningar på flygplatsen vilket innebär en snabb passage genom passkontrollen.

Glada flygplatschefer

På Stockholm Arlanda, Oslo Gardermoen och Köpenhamn Kastrup är man givetvis mycket glad över de nya linjerna som ökar tillgängligheten och förenklar resandet mellan Skandinavien och USA.

– Norwegians nya direktlinjer är ett ett efterlängtat tillskott till Stockholm Arlanda Airport, säger Torborg Chetkovich, koncernchef på Swedavia. Vi ska dessutom inte glömma bort att det finns nära 500 000 svenskättlingar i Kalifornien som nu får ytterligare en anledning att besöka Sverige, fortsätter hon.

Norwegians VD Bjørn Kjos, Swedavias koncernchef Torborg Chetkovich, adm dir för Oslo Lufthavn Nic Nilsen och Thomas Woldbye, adm dir Køpenhavns Lufthavne

Norwegians VD Bjørn Kjos, Swedavias koncernchef Torborg Chetkovich, adm dir för Oslo Lufthavn Nic Nilsen och Thomas Woldbye, adm dir Københavns Lufthavne.

Foto: Jacob Molin

Framtiden för Norwegian

Norwegian ser en stor potential för fler långlinjer, inte minst i Asien. Potentialen ligger inte bara i att flyga skandinaver till Asien utan till en betydligt större del att erbjuda asiater ett billigt och effektivt alternativ att resa till Europa. Svårigheten med Asien är dock att det tar betydligt längre tid att starta upp nya linjer.

På frågan hur Norwegian ser på konkurrensen med SAS, som också flyger till USAs västkust genom linjen Köpenhamn-San Francisco, svarar Bjørn Kjos att det alltid är bra med konkurrens. Norwegian kommer inte alltid kunna vara billigast för varje enskild person på varje enskild flygning, men de har som målsättning att vara billigast för de allra flesta.

Fakta om de nya linjerna

Stockholm-Los Angeles

Startar den 2 mars 2014 och trafikeras med två avgångar per vecka – på onsdagar och söndagar. Den 30 april utökas turtätheten till tre avgångar per vecka, då på måndagar, onsdagar och fredagar. Biljetter finns från 1699 kr enkel resa.

Stockholm-San Francisco

Startar den 3 maj 2014 och trafikeras med två avgångar per vecka – på  tisdagar och lördagar. Biljetter finns från 1699 kr enkel resa.

Köpenhamn-Los Angeles

Startar den 1 april 2014 och trafikeras med två avgångar per vecka – på tisdagar och lördagar. Den 1 maj utökas turtätheten till tre avgångar per vecka, då på tisdagar, onsdagar och lördagar. Biljetter från 1499 DKK enkel resa.

Köpenhamn-New York

Startar den 28 februari 2014 och trafikeras med två avgångar per vecka – på måndagar och fredagar. Den 30 april utökas turtätheten till fyra avgångar per vecka, då på måndagar, onsdagar, fredagar och söndagar. Biljetter från 999 DKK enkel resa.

Oslo-Los Angeles

Startar den 1 juni 2014 och kommer trafikeras med en avgång per vecka – på söndagar. Biljetter från 1499 NOK enkel resa.

Oslo-San Francisco

Startar den 28 maj 2014 och kommer trafikeras med tre avgångar per vecka – på måndagar, onsdagar och fredagar. Biljetter från 1499 NOK enkel resa.

Oslo-Orlando

Startar den 29 maj 2014 och kommer trafikeras med två avgångar per vecka – på torsdagar och lördagar. Biljetter från 1499 NOK enkel resa.