Eddie Pfitzner är märkbart nöjd över att kunna visa upp senaste generationen NetJets i formen av Embraer Phenom 300 och Bombardier Challenger 350 på ett regnigt Bromma. Han är Senior Vice President för NetJets i Europa.

NetJets gör just nu en turné runt Europeiska flygplatser för att visa det senaste för människor som värdesätter sin tid högt. För det är flexibilitet, tidsbesparing, enskildhet och säkerhet som är de främsta argumenten att välja ett privat flygplan istället för att flyga schemalagda flygningar. ”Vi har aldrig haft en olycka med personskador” säger Eddie när han berättar om säkerhetstänkandet inom bolaget. ”Våra piloter tränar tre gånger så mycket som flygmyndigheterna rekommenderar”. Och piloterna har en del att göra; förra veckan gjorde bolaget 130 flygningar på en dag.

Grafair Jet Center ligger intill den vanliga terminalen på Bromma flygplats och är mycket populär – faktum är att den vann pris som bästa affärsflygterminal 2014 inom EMEA; Europa, Mellanöstern och Afrika av ansedda European Business Air News. NetJets flyger cirka 600 flygningar per år från Bromma och den tillhör de 20 mest populära flygplatserna i Europa. Från Bromma är toppdestinationerna London, Nice Côte d’Azur, Geneve, Moskva, Palma de Mallorca, Köpenhamn, Zürich. En blandning av klassiska affärsdestinationer blandat med semesterfavoriter.

Bombardier Challenger 350 soffa

Bombardier Challenger 350 soffa

Foto: Martin Björnström

Vem flyger Private Jet?
Vem är det då som flyger Privat Jetflygplan? ”Våra kunder kan delas in i tre ungefär lika stora grupper; privata resenärer, entreprenörer och storföretag” säger Eddie Pfitzner. Bolaget erbjuder några olika alternativ för att ta del av flottan av cirka 130 flygplan i Europa. Antingen köper du en andel i ett flygplan (s k ”fractional ownership”) eller så köper du ett Private Jet Card, ett kort laddat med från 25 flygtimmar där alla omkostnader ingår.

”Allt ingår och priset är detsamma om du åker själv, med familj eller affärsbekanta” fortsätter Eddie. ”Du betalar endast för flygtiden, du behöver inte tänka på förseningar, väntetid, returflygningar eller positionering av planet.” Priset är €139 000 eller cirka 1,3 miljoner kronor för 25 flygtimmar. Flygvärdinna är valfritt (tar en plats i planet) och exklusiva tillval av drycker och mat tillkommer.

NetJets Pilot wings

NetJets Pilot wings

Foto: Martin Björnström

Timmarna är kortare i privatjet
Ombord vår Bombardier Challenger 350 berättar piloten att timmarna är kortare i ett privat affärsjet. ”Vi flyger högre, kan ofta ta rakaste vägen på grund av det och har sällan väntetider vid start och landning när vi flyger till mindre flygplatser. Den effektiva flygtiden kan vara 20% kortare med NetJets.” På en terminal som Grafair Jet Center är det mindre än 50 meter från parkering, genom terminal till flygplanet. Hela processen tar mindre än tio minuter innan det är dags att lyfta.

Värdet av att kunna boka ett flygplan med kort varsel och flyga direkt mellan A och B där både avreseort och destination inte tillhör de vanligaste rutterna kan vara stort för affärsmän. Möjligheten att helt ostört kunna diskutera affärshemligheter utan att riskera att någon hör vad som sägs är också värdefullt.

Eddie Pfitzner berättar om en NetJets kund boende på Ingarö som har mindre än fyra timmar mellan ytterdörren hemma och lägenheten i Cannes. Och om den upptagna affärsmannen som fick spendera en dag extra i Alperna med sin familj tack vare flexibla flygtider. Och familjen där barnen blev förvånade att det var andra människor ombord på planet när dom flög kommersiellt för en gångs skull.

Bombardier Challenger 350
BusinessClass tittade närmare på flygplanen ur ett perspektiv där Business Class och First Class är en del av resemönstret. Då är kabinerna rätt små, det går inte att stå upprätt i något av planen. Det större Bombardier Challenger 350 har upp till tio platser men då sitter tre personer i soffan och en på toaletten (!) som dock är täckt i skinn. Vi har inte haft möjlighet att testflyga ännu men spontant känns det som att sju personer flyger mycket gott i detta plan med möjlighet att omvandla soffan till säng. ”Barn sover jättebra här – flera stycken” säger piloten ombord. Stolarna går också att fälla till sängar men då minskar antalet platser ombord. ”Du kan flyga direkt till Dubai med den här kärran” säger Eddie Pfitzner, ”…men bara ena vägen, på returresan kan det behövas mellanlandning för tankning” fortsätter han.

Kabinen på Bombardier Challenger 350

Kabinen på Bombardier Challenger 350

Foto: Martin Björnström

Embraer Phenom 300
Embraer Phenom 300 är ett mindre flygplan med plats för upp till sju personer, återigen med en plats på toaletten. ”Oftast är det en eller två personer ombord” säger kaptenen från NetJets. Och då är det seriöst gott om plats kan vi intyga. Embraer Phenom 300 tillhör den minsta flygplanstypen inom NetJets flotta och ersätter en äldre flotta av Cessna flygplan. Just nu finns fem Phenom 300 i flottan men fler kommer från fabriken i Brasilien löpande.

Ansvar för hela resan
Vårt intryck av planen från NetJets är mycket gott. Planen är nya och känns lyxigt inredda. Det är inte Emirates First Class sviter och luxuösa toaletter men dessa plan är avsedda för kortare resor. Då består konkurrensen av intra-Europeisk Business Class som inte i närheten erbjuder samma komfort som NetJets plan. Vi ser fram emot att testa ”the NetJets experience” i framtiden som börjar långt innan du går ombord på planet och inte slutar förrän du sitter i din transport från flygplatsen. ”En gång fastnade limousinen i en trafikolycka och kom 30 minuter sent till flygplatsen. Kunden satt kvar skyddad i planet tills bilen var framme. Det kostar inte kunden något extra. Vi tar ansvar för hela resan” slutar Eddie Pfitzner.

Läs mer om NetJets flotta här