Om du tycker det är jobbigt att flyga långt, och fasar inför att tillbringa kanske 15-20 timmar i luften när du ska till Australien? Så ska du komma ihåg att det inte var bättre förr!

Det är inte längre sedan än 1989 att man för första gången kunde flyga nonstop från London till Sydney. Nu är det vardagsmat, och flygtiderna krymper lite hela tiden.

Låt oss titta närmare på den berömda ”Kängururutten” som man kallar den och kasta en blick tillbaka i tiden, när en flygresa var lite mer än bara en resa – det var ett stort äventyr! Mycket har hänt de senaste 80 åren…

1938/1939 Qantas advertisement

Qantasbroschyr från 1939

Foto: Qantas

Ett stort äventyr

Den 13 April 1935 steg de första förväntningsfulla (och antagligen ganska rika) passagerarna på Imperial Airways första avgång till Australien. Man flög i ett Handley Page 42W Heracles-flyg och första stopp var Paris. Sedan följde en lång resa via bland annat Italien, Kreta, Egypten, Irak, Förenade Arabemiraten, Pakistan, Indien och Myanmar till man slutligen landade i Singapore. Här tog Qantas över och flög de antagligen lätt flygtrötta äventyrarna till Brisbane. Typiskt tog en sådan resa 12 dagar. Det fanns ingen riktig service ombord men andrepiloten delade ut smörgåsar.

Cabin interior of a De Havilland D.H.86

Inuti ett De Havilland D.H.86-flyg

Foto: Qantas

Qantas del av resan från Singapore till Brisbane gjordes med De Havilland D.H.86-maskiner. Dubbeldäckaren hade fyra motorer och plats för tio passagerare. Resan kunde ta upp till tre dagar så passagerarna fick verkligen valuta för pengarna!

A DH86 at Brisbane in 1935

Ett D.H.86 i Brisbane 1935

Foto: Qantas

På den första avgången fanns det inga passagerare som följde med hela vägen från London till Brisbane. Flygbolaget hade förfrågningar men inte kapacitet på några av sträckorna, så de två resande som ville flyga hela vägen fick snällt vänta till nästa avgång en vecka senare.

För den som följde med hela vägen innebar det en resa på 12 754 miles eller 20 526 kilometer. Priset för en enkelbiljett var 195 pund vilket omräknat till dagens penningvärde motsvarar ungefär 9 500 pund eller 103 000 kronor. Den nya möjligheten att komma till Australien så snabbt som på bara 12 dagar hälsades med stort jubel hos många. Tidigare hade alternativet varit en sjöresa på sex veckor!

På bara tio dagar

1938 blev flygtiden betydligt kortare. Nu tog det bara tio dagar och man använde sjöflygplanet ”Short C Class” från tillverkaren Short Brothers. Resan startade i Southampton och efter nio stopp med övernattning nådde man till sist fram till Darwin i Australien. 15 passagerare kunde flyga med.

Spacious cabins on board Qantas flying boats - 1938

Bild från 1938 – kabinen hos en av Qantas flygbåtar

Foto: Qantas

Flygbåtarna andades 30-tals lyx och som man kan se på bilder från den här tiden var det gott om plats, och stolarna har också blivit betydligt mer bekväma.

Rose Bay flying boat base 1939

Rose Bay – vi väntar på att flygbåten från London ska landa 1939

Foto: Qantas

På den tio dagar långa resan kunde passagerarna fördriva tiden med att sätta sig i röksalongen och kanske tända en Pall Mall utan filter, och man kunde promenera och röra sig ganska fritt i den stora kabinen. Men det har sina nackdelar att flyga så lågt som man gjorde. Normalt låg man omkring de 3 000 meter över marken, och det betydde ofta en hel del turbulens. Väderradar fanns ännu inte, så piloterna var tvungna att speja framåt mot horisonten för att se hur det såg ut. Ibland var man tvungen att ta en lång omväg runt om ett åskväder eller en storm – och så betydde det att resan blev ännu längre den dagen.

När vi nu har kommit fram till slutet av 30-talet fanns det en flygvärdinna med i kabinen, och passagerarna blev serverade riktiga måltider och precis som nu i våra dagar fanns ett stort sortiment alkohol med ombord.

Guilford Airport Perth used by Qantas for UK flights 1944

Guilford Airport i Perth – använt av Qantas. Bilden är från 1944.

Foto: Qantas

På bara fyra dagar

Krig är ingen bra uppfinning, men de tvingar ofta fram snabb teknisk utveckling. I maj 1945 när krigsmolnen skingrades över Europa, började legendariska BOAC(British Overseas Airways Corporation, ett resultat av sammanslagningen mellan Imperial Airways och British Airways) flyga från flygfältet Hurn i södra England till Sydney. Nu var man uppe på hela sex avgånger i veckan, och det flyg man använde var ett Avro 691 Lancastrian, som var en utveckling av bombflygplanet Avro Lancaster. Resan tog fyra dagar med tre övernattningar längs rutten.

Qantas Avro Lancastrian

Qantas Avro Lancastrian

Foto: Qantas

Den 1 december 1947 flög Qantas för första gången det som kom att kallas för ”Kängururutten” från Sydney till London. Man använde ett Lockheed Constellation-flyg och med på resan fanns 29 passagerare och 11 besättningsmedlemmar. Resan inkluderade pauser i Darwin, Singapore, Calcutta, Karachi, Kairo, och Tripoli, med övernattning i Singapore och Kairo. Tur och retur kostade biljetten 585 pund eller ungefär 16 000 pund i dagens penningvärde. 1947 var det vad en engelsk fabriksarbetare tjänade på två och ett halvt år i genomsnitt.

Flying Kangaroo first appeared on Liberators 1944

Qantas berömda symbol ”Flying Kangaroo” på ett Liberatorflyg 1944

Foto: Qantas

Senare under 40-talet och under 50-talet började restiden krypa ner mot två och ett halvt dygn, bland annat genom de nya Super Constellationflygplanen.

Sleeper seats on Lockheed flights - early 1950s

Starten av 50-talet: så här bekvämt kunde du vila om du reste i ett Lockheedflyg.

Foto: Qantas

Jetåldern

1959 kom de första jetflygplanen på Kängururutten i trafik. BOAC hade köpt Cometflyg, Boeing 707 och VC-10-maskiner, och Qantas köpte också en rad Boeing 707. I april 1960 genomförde man den hittills snabbaste resan från Sydney till London: 34 timmar och 30 minuter med åtta mellanlandningar.

Qantas brought the jet age to Australia in 1959

Qantas reklambild från 1959: jetåldern är på väg

Foto: Qantas

De bättre och kraftigare turbopropmotorer som kom i starten av 60-talet betydde större räckvidd, vilket i sin tur betydde att mellanlandningar som den man brukade ha i Darwin kunde slopas. När vi kommer fram till slutet av 60-talet är vi nere på restider på omkring 30 timmar med 5-6 mellanlandningar, och nu kunde man resa varje dag, och ofta med flera avgångar om dagen.

Qantas began flying B747-200 Jumbo Jets in 1971

Qantas började använda B747-200 Jumbojets 1971

Foto: Qantas

Jetflygen hade också den fordel att de utan problem kunde flyga mycket högre upp, så resan blev mer komfortabel och mindre skakig. Flygbolagen var inte sena att använda sig av det i reklamen – det finns exempel på reklambilder av barn som bygger tändstickstorn och korthus tillsammans med mamma och pappa uppe i luften.

Qantas Boeing 747-200 - 1971

Qantas Boeing 747-200 – 1971

Foto: Qantas

När Qantas fick de nya Boeing 747 i starten av 70-talet betydde det igen kortare flygtider. Nu behövde man oftast bara två mellanlandningar – och ofta var det i Singapore och Bahrain. Så såg det ut under ganska lång tid, men till sist 1989 kunde man med en Boeing 747-400 för första gången flyga nonstop från London Heathrow till Sydney på lite över 20 timmar.

First Class upper deck lounge on B747

First Class upper deck lounge i en B747 – tidigt 70-tal

Foto: Qantas

15 timmar nonstop om hörnet

Från och med mars nästa år kan man flyga nonstop från London till Perth på omkring 15 timmar. Man kommer använda de nya Boeing 787-Dreamliner som är ett flygplan speciellt gjort för att fungera bränsleeffektivt på längre rutter.

Qantas’ new Boeing 787-Dreamliner

Qantas nya Boeing 787-Dreamliner

Foto: Qantas

Så mycket har hänt de senaste 80 åren. Det som var ett stort äventyr och tog nästan 12 veckor kan nu klaras av på en lång dag – och med en hel del jetlag som resultat. Det behövde resenärerna för 80 år sedan inte bekymra sig så mycket om!