Av: khybner

Bakgrund

Varning – mycket text här, det kommer bilder. Ni som inte orkar läsa skippar lämpligen direkt till bilderna nedan.

Bakgrunden var att jag behövde vara i Tokyo ett speciellt datum så jag låg och tittade på flighter med Asiana och ANA i First. Någon månad innan avresa öppnade sig en ANA-flight från Frankfurt så den första routingen såg ut så här.

Malaga-Lissabon, Tap Business
Lissabon-Frankfurt, Tap Business
Frankfurt-Tokyo, ANA First
Tokyo-Seoul, Asiana Business
Seoul-Frankfurt, Asiana First
Frankfurt-Zürich, Swiss Business
Zürich-Malaga, Swiss Business

Några veckor senare satt jag och slökollade på bonusplatser från USA och såg då att det fanns en plats i First på NH1, dvs ANA mellan Washington och Tokyo. En snabb koll visade att det också fanns plats på Frankfurt-Washington med Lufthansa First.

Ringde såklart direkt Tallin och fick prata med en agent som heter Gary som f.ö. är mycket bra. Han sa först att det inte gick att routa via USA till Japan men när jag läste reglerna för honom så sa han att han skulle mata in routingen och se vad datorn sa.

Någon minut senare kom han tillbaka och sa att datorn godkänt rutten varvid allt bokades om till:

Malaga-Lissabon, Tap Business
Lissabon-Frankfurt, Tap Business
Frankfurt-Washington, Lufthansa First
Washington-Tokyo, ANA First
Tokyo-Seoul, Asiana Business
Seoul-Frankfurt, Asiana First
Frankfurt-Zürich, Swiss Business
Zürich-Malaga, Swiss Business

När jag nu fått igenom routing över USA på utresan började jag leta efter liknande rutt hem och såg att det fanns en plats med Asianas A380 mellan Seoul och New York. Det var då 18 dagar kvar innan hemresan skulle starta så jag kunde bara se Lufthansa Business mellan New York och Frankfurt. Men efter 4 dagars nervös väntan så släppte Lufthansa en First-plats. Snabbt samtal till Tallin igen.

Agent 1 sa att det var ogiltig routing och vägrade testa den i datorn trots att jag påvisade att jag hade routing via USA på utresan.

Nytt samtal och försök 2. Agenten sa att det skulle nog gå eftersom jag hade lyckats med utresan via USA. Men hon kunde inte hitta någon First-plats på Lufthansaflighten mellan New York och Frankfurt trots att jag kunde se den både på Air Canada och United.

Nytt samtal och försök 3. Hamnade då hos Gary som var den som fixade utresan. 3 minuter senare var detta bokat.

Malaga-Lissabon, Tap Business
Lissabon-Frankfurt, Tap Business
Frankfurt-Washington, Lufthansa First
Washington-Tokyo, ANA First
Tokyo-Seoul, United Economy
Seoul-New York, Asiana First
New York-Frankfurt, Lufthansa First
Frankfurt-Barcelona, Lufthansa Business

Totalt 45 timmar i First, 13 timmar I FCT. 95 000 poäng med en Amex voucher och 3 400 kr i skatter :)

Not 1
Jag skulle inte hinna med Asianaflighten till New York med min ursprungliga Tokyo-Seoul flight så jag var tvungen att boka om den och då fanns bara United economy tillgängligt.

Not 2
Med max 8 legs så tog jag inte mig tillbaka till Malaga eftersom det inte fanns några direktflighter från Frankfurt den dagen. Så det blev slutdestination i Barcelona. Övernattning hos en kompis och fulflyg dagen efter på separat biljett.

Frankfurt
Börjar med Frankfurt. Resan dit är inte mycket att skriva om. Dels shorthaul och dels pga att jag sov större delen av flighterna (och därmed glömde ta några kort).

I Frankfurt blev det Hilton Garden Inn. Det finns ju ett ”riktigt” Hilton och ett Hilton Garden Inn samt ett Sheraton. Men eftersom jag redan är Lifetime Platinum på SPG så blev det Hiltonkedjan den här gången.

Trevligt och modernt hotel. Tog ca 5 min att gå från terminalen.

Bild 1.JPG

På väg till hotellet

Bild 2.JPG

Rulltrappa upp

Bild 3.JPG

Hilton rakt fram och Hilton Garden Inn till vänster

Bild 4.JPG

Entren

Bild 5.JPG

Queen size room

Bild 6.JPG

Skrivbord

Bild 8.JPG

Säng

Bild 7.JPG

Badrum

Bild 9.JPG

Ingen recognition som HHonors Diamond och ingen uppgradering. Fick trösta mig med en GT istället

So far so good även om det är imorgon som det börjar på riktigt.

5 timmar FCT och 9 timmar Lufthansa First på väg till Washington

Lufthansa First Class Terminal
Internet och/eller BC strular lite nu på kvällen så det blir FCT i detta inlägget. Själva flighten kommer separat.

Vaknade runt halv sju och gick till gymet som för övrigt är delat mellan Hilton och Garden Inn

IMG_0856.JPG

På väg till gymet

IMG_0873.JPG

Trevligt gym med många maskiner och vikter

IMG_0874.JPG

Nästan 8 km. Bra med lite förbränning innan dagens intag börjar.

Checkade ut och påbörjade den 5 minuter långa vandringen till ”den grå byggnaden”

IMG_0876.JPG

Trevligt bemötande som vanligt. På mindre än 2 minuter satt jag i en fåtölj med boardingkortet

IMG_0881.JPG

Efter löpningen var jag lite hungrig så jag började med frukost. Lite skinka förstås :)

IMG_0895.JPG

IMG_0878.JPG

Jobbade en timme. Sedan dags för Champagneprovning.

IMG_0879.jpg

Tre vita och en rose. Är ingen fan av rose så det blev test av tre vita.

IMG_0885.JPG

Trevliga alla tre men Bollinger blev lite förvånande favoriten när jag testade dem ”side by side”.

IMG_0882.JPG

Välfylld bar – ingen risk att man törstar här :)

IMG_0886.JPG

Fortfarande lite tidigt på dagen men man kanske skulle……

IMG_0887.JPG

Ja, varför inte. Det är ju bara söndag en gång i veckan :)

IMG_0888.JPG

Zacapa rom är en av mina favoriter.

IMG_0890.JPG

En timme innan avgång – bokat bad med den obligatoriska ankan

IMG_0897.JPG

Porsche Cayenne till planet. Ensam i bilen :)

IMG_0902.JPG

Tack för att ni följt med så långt. Ska försöka lägga upp nästa etapp som handlar om flighten så snart jag kan.

LH418 Frankfurt – Washington Dulles

Var som sagt ensam i Porschen ut till planet. När vi kom fram var det lång kö i gången ut till planet men chauffören navigerade vänligt men bestämt fram mig till flygplansdörren.

I kabinen satt redan sex passagerare; vi blev i allt sju stycken mig inkluderad.

Jag hade valt 3A som jag tycker är en bra plats på 747-8 när man åker själv. Stolen är lite bakom de två mittenstolarna så jag upplever att man är mer privat på rad 3.

IMG_0903.JPG

Plats 3A

IMG_0908.JPG

Kabinen

Sedan blev det obligatorisk Champagne och macadamianötter. Dagens Champagne var en Henriot 1998 Cuvée des Enchanteleurs. Ett mycket trevligt vin som jag tror ligger på 1200-1300 kr om man köper det ute.

IMG_0905.JPG

IMG_0918.JPG

Utdelning av pyjamas och neccesär (Rimowa)

IMG_0910.JPG

IMG_0911.JPG

Insåg att jag inte åt så mycket i loungen så jag var ganska hungrig. Så när flygvärdinnan strax efter takeoff frågade om när jag ville äta så bad jag henne sätta upp bordet direkt.

IMG_0926.JPG

Först den obligatoriska caviarserveringen.

IMG_0928.JPG

Trevlig räksallad i mitten. De två tallrikarna på var sin ytterkant föll mig inte helt i smaken så det smakade jag bara lite på. Personligen tycker jag att förrätterna hos Lufthansa inte håller samma nivå som caviaren och huvudrätterna.

IMG_0938.JPG

Till huvudrätt valde jag entrecote med grillad paprika och polenta. En mycket bra rätt, köttet var dessutom perfekt stekt för min smak (medium); något som är svårt för många bolag.

Efter entrecoten tog jag en apfelstrudel till dessert men glömde tyvärr knäppa bild på den :)

Efter middagen kollade jag en film och när den var slut hade det gått ca 4 timmar av flighten. Dags att vila lite.

IMG_0940.JPG

Sov några timmar och vaknade med två timmar kvar till landning.

Tog en kaffe och glass med bär.

IMG_0947.JPG

Inflygning till Dulles

IMG_0954.JPG

Direkt efter landning stod en Lufthansamedarbetare och väntade på oss sju i förstaklass samt en HON. Alla åtta fick åka minibuss direkt till immigration och blev eskorterade främst i kön till APC-automaterna.

Tog en del kort på detta men var lite oförsiktig och en US CBP officer såg mig och tvingade mig radera bilderna :)

Den här missade jag dock att radera. Ingången till immigration från vår minibusstur.

IMG_0956.JPG

Allt gick extremt smidigt och 20 minuter efter touchdown stog jag ute och väntade på hotellbussen.

Sammanfattningsvis var det en väldigt bra flight. Vi var som sagt sju personer i förstaklass och med tre flygvärdinnor flöt servicen på perfekt. Precis lagom mycket attention.

Nu har jag kommit en bit men mycket återstår. Kul att ni hängt med så här långt.

Bild.png

Hilton Dulles Airport
Hilton ligger ca 5 min med courtesy bus från flygplatsen. Vid incheckning blev jag uppgraderad till en juniorsvit – trevligt!

Själva hotellet är, som många flygplatshotell, lite slitet och i behov av renovering men för en natt fungerar det.

Något som jag dock störde mig rejält på var deras Internet. Inte hastigheten som sådan (jag fick 3-4 Mbit/s när jag testade) men förbindelsen var väldigt ostabil. Inte OK!

Ringde till supporten men de lyckades inte åtgärda problemet.

IMG_0960.JPG

Min juniorsvit

IMG_0961.JPG

Stor TV

IMG_0962.JPG

Hörna med fåtölj och kaffebord

IMG_0964.JPG

Soffa

IMG_0965.JPG

Sängen

IMG_0966.JPG

Badrummet

Loungen serverade fortfarande lite snacks och dricka så jag styrde stegen dit.

Man serverade lite ost, soppa och revbensspjäll. Testa lite revben.

IMG_0969.JPG

IMG_0970.JPG

Surnade till lite då de ville ha betalt för dricka dock. Blev ändå en Samuel Adams till slut.

IMG_0971.JPG

IMG_0972.JPG

Kände mig lite seg efter flygningen så det blev en tidig kväll.

IMG_0974.JPG

NH1 ANA Washington-Tokyo Narita

Vaknade naturligtvis upp sjukt tidigt pga tidsskillnaden. Gick ner på gymmet och körde lite löpband.

IMG_0975.JPG IMG_0976.JPG

Schysst gym.

IMG_0979.JPG

Inte lika långt som igår men lite snabbare :)

Tog sedan shuttlebussen ut till Dulles och checkade in. Incheckningen öppnar 3 tim innan avgång och på vanligt manér ställer personalen upp sig på rad och bugar innan de startar incheckningen :)

IMG_0984.JPG

IMG_0981.JPG

Incheckning och security gick fort. Tog tåget bort till B-gaterna där ANA flyger från.

IMG_0985.JPG

På väg till loungen.

På Dulles har man som ANA-passagerare tillgång till Turkish Airlines och Lufthansas lounger. Jag testade inte Lufthansas utan gick direkt till Turkish.

IMG_0987.JPG

Det är en modern och fräsch lounge som dock inte är så stor. Kan tänka mig att den kan bli full vissa tider på dagen.

IMG_1001.JPG

Så här dags serverade de frukost med frukter, äggröra, lite sushi och bröd. I ett rum i bakdelen av loungen finns fler sittplatser.

IMG_1003.JPG

Buffén

IMG_0990.JPG

Scrambled egg

IMG_0989.JPG

Sushi

IMG_0992.JPG

Körde lite scrambled egg

IMG_0991.JPG

Sedan lite sushi

IMG_0994.JPG

Baren i det bakre rummet

IMG_0995.JPG

Öppen spis (nåja, fake var det allt)

IMG_0999.JPG

Inkommande flight var på tid. Det som är trevligt i loungen är att det är direktboarding via en dörr bredvid baren så man slipper gå ut köa.

Väl på flyget hade jag bokat plats 2A. Konfigurationen är 1-2-1 i två rader. Stolen är väldigt bred och rymlig och det skulle senare visa sig att med ANA’s bäddning skulle jag sova mycket bra.

IMG_1004.JPG

Stolen

IMG_1006.JPG

Kabinen

IMG_1009.JPG

IMG_1010.JPG

Sansonite neccesär

IMG_1011.JPG

Ett glas bubbel innan takeoff

IMG_1012.JPG

Lång flight men som det senare skulle visa sig så blev flygtiden 12:56 istället för 14:15.

Det fanns många små fack att lägga saker i. Lite farligt dock om man inte är van vid stolen sedan tidigare. Lätt att glömma saker.

IMG_1013.JPG

Ett fack

IMG_1016.JPG

Ett fack till

IMG_1017.JPG

Ytterligare ett fack

IMG_1018.JPG

Spegel

IMG_1019.JPG

Kontroll för stolen.

Efter takeoff blev det drinkar och AB. ANA serverade Krug som är min favorit bland NV.

IMG_1031.JPG

Trevlig start på flygningen

IMG_1034.JPG

IMG_1035.JPG

Lite AB

IMG_1037.JPG

Tog västerlänska menyn med laxcrepe och caviar som förrätt.

IMG_1040.JPG

En klick caviar

IMG_1041.JPG

Mellanspel med sallad

IMG_1042.JPG

Huvudrätt. Oxfile med championsås och grillade grönsaker. Mycket gott!

IMG_1043.JPG

Lite ost och portvin innan efterrätten :)

IMG_1045.JPG

Efterrätt

IMG_1046.JPG

Kaffe och cognac (Hennesy XO) och lite petit fours

IMG_1051.PNG

Köpte Internet ($19,95) och kollade var min kompis (också på väg till Tokyo) höll hus. Strax norr om Mongoliet skulle det visa sig.

IMG_1056.JPG

Lackade ur lite på att det inte var obegärnsat med Internet för 20 USD. Efter 100MB var det tvärstopp 🙁

Kollade sedan film och efter det sov jag 5 timmar. När jag vaknade var det ca 2 timmar kvar.

IMG_1057.JPG

Vi skulle landa kl 15 och med tanke på att det inte skulle bli middag förrän runt kl 21 tog jag en burgare och en öl innan landning.

IMG_1058.JPG

Rundade av med glass :)

IMG_1059.JPG

Ingen speciell eskort vid ankomst men immigration och tull gick bra. I allt tog det ca 20 minuter.

IMG_1060.JPG

Tog sedan tåget in mot stan.

IMG_1061.JPG

Tack för att ni hängt med så här långt. Nu är det fyra dagar i Tokyo som gäller. Lite osäker på när nästa uppdatering kommer men nästa flight är lördag kväll japansk tid – United economy till Seoul.

Palace Hotel
Nu har jag precis lämnat Palace Hotel efter 4 fantastiska dagar. Vilket hotell!

Jag har ju under ca 15 år bott i snitt 100 nätter per år på hotell på många bra ställen men Palace hoppar lätt in på min topp 3. Men mer om hotellet och bilder längre ned.

Hoppade av Narita Express på Tokyo station och såg hotellet direkt efter att ha kommit ut från stationen. Lite trist väder just den här eftermiddagen tyvärr men prognoen visade på 15 grader och sol de övriga dagarna.

Jag checkade in i loungen eftersom vi hade bokat rum med tillgång till denna. Ett genidrag skulle det visa sig. Rummet var väldigt rymligt med en trevlig vy mot kejsarens park.

Efter en snabb dusch gick jag upp till loungen där en av de tre andra resenärerna redan satt. De två andra var på ingång någon timme senare.

Som brukligt var det happy hour (mellan 1730-2000). Väldigt brett utbud av varma och kalla smårätter. Öl, vin, champagne och även starkare drycker.

Vi åt även frukostarna här. Också väldigt bra bredd och kvalité på den.

1.JPG

Hotellet (till vänster). På högra sidan ser man Palace building som innehåller kontor och även en tunnelbanestation.

2.JPG

Hotellet en av de andra dagarna då vädret var bätre.

3.JPG

Och en gång till

4.JPG

Vårt rum på 16:e våningen.

5.JPG

Badrummet med både dusch och badkar med vy mot parken.

6.JPG

Skrivbord

7.JPG

Sängar och en walk in closet.

8.JPG

Vyn från rummet (sorry för dålig bild)

9.JPG

Happy hour i loungen

10.JPG

Ost

11.JPG

Lite öl

12.JPG

Vin

13.JPG

Champagne

14.JPG

Skönt med ett glas Champagne

15.JPG

Sedan lite rött

Dagen efterråt var det dags att testa gymet. Som allt annat på hotellet höll även det hög klass. Gratis Evian under träningen. Väldigt rymligt med många maskiner och aldrig någon väntetid under de dagar vi var där.

19.jpg

Entrén till gymet

20.jpg

Utsikt från gymet

21.jpg

Bra att bränna lite kalorier

16.JPG

Del av frukostutbudet i loungen

17.JPG

Mer frukost.

18.JPG

Ännu mer. De gjorde naturligtvis omeletter, pannkakor, våfflor och olika typer av ägg på beställning.

Som jag skrev inledningsvis – detta är ett riktigt bra hotell. Vi hade först tänkt bo på Mandarin Oriental men den anlitade resebyrån sa att ”Mandarin är ju alltid väldigt bra men just i Tokyo skulle jag ändå rekommendera Palace”

Jag kan inte annat än hålla med :)

Nog om hotellet, nu blir det lite mat (och lite vin).

Mat (och vin)
Handlar mest om mat och vin i detta inlägg så ni som inte är intresserade kan skippa till nästa inlägg (som kommer strax)
Vi hade sju mattillfällen under resan och hade redan när vi kom fem bokningar:

Sushi Kanesaka på hotellet
Kobe Beef Kaiseki 511
Amber Palace på hotellet
Crown på hotellet
New York Grill and Bar på Park Hyatt

Sushi Kanesaka
Som jag nämnde ovan så ligger denna restaurang i hotellet. Det är en liten sushirestaurang med 20 platser. Tyvärr var de lite kinkiga på att ta bilder så det blev bara en bild på champagnen vi drack.

Maten höll väldigt hög kvalité och kan varmt rekommenderas om man gillar sin sushi. Huvudkocken (heter det så) har en stjärna på sin andra restaurang i Tokyo men just den här är inte med i Guide Rouge med en stjärna.

Kvällens höjdpunkt blev när vi hade öppnat kvällens tredje flaska champagne och kocken frågade om vi tyckte om den varpå vi frågade om vi fick bjuda på ett glas. Det ville han gärna. Varpå han tog glaset och shotade det på mindre än en sekund

IMG_1082.JPG

Vi körde Champagne rätt igenom.

Grand Kitchen
Dagen efter åt vi lunch i hotellets lobby. Vi körde dagens meny som bestod av löksoppa, havsaborre och glass med en fruktbakelse till avslutning.

Väldigt gott även om den bleknade lite med mycket annat vi åt under resan.

IMG_1115.JPG

Havsaborre

IMG_1116.JPG

Efterrätten

IMG_1113.JPG

Vi körde vitt vin rätt igenom

Kobe Beef Kaiseki 511
Den här restaurangen ligger högt på Tripadvisor över Kobe-restauranger. Själva läget är några minuter från Akasaka tunnelbanestation.

Även här körde vi en set menu som bestod av en blandning av amouse bouche bestående av grönsaker med pilgrimsmussla. Det följdes sedan av fyra smårätter (en annan typ av mussla, tonfisksallad, fiskfilé och en lite sötare tofuliknande rätt).

IMG_1124.JPG

Första rätten: pilgrimsmussla

IMG_1125.JPG

Andra rätten

Rätt tre var en kokt kobebiff i soppa. Den följdes av en Kobecroquette i grillade bananskal (detta var dock bara dekoration). Efter det fick vi ytterligare en variant på Kobebiff med en soppa och grönsaker följt av sushi.

IMG_1126.JPG

Rätt tre

IMG_1128.JPG

Kobecroquette

IMG_1129.JPG

Mer Kobebiff

IMG_1131.JPG

Sushi

Sedan kom då det vi egentligen hade kommit för; grillad Kobebiff. Den var helt suverän och något av det bästa jag ätit.

IMG_1130.JPG

Grillad Kobebiff

IMG_1133.JPG

Lite efterrätt

3CFAFDFB-A590-422C-A8E9-35DDE49E8115.jpg

Kvällens två röda viner

Restaurangen har en väldigt bra vinlista med mycket franska och amerikanska viner. Kan varmt rekommendera den. Runt restaurangen i området finns sedan många trevliga barer. Vi landade på en bar som heter Luther’s Bar som spelade klassiska vinylskivor.

Amber Palace
Detta är en kinesisk restaurang med en stjärna som ligger på hotellets 5:e våning.
Även här körde vi en meny med nio rätter. Allt var förstås mycket gott. Även här fanns en gedigen vinlista.

IMG_1140.JPG

Första rätten – mest sidfläsk

IMG_1141.JPG

Dim sum och vårrulle

IMG_1142.JPG

Ankan presenteras

IMG_1143.JPG

Pekinganka

IMG_1144.JPG

Ytterligare lite anka

IMG_1146.JPG

Soppa

IMG_1147.JPG

Suckling pig

IMG_1148.JPG

Lite grönt

IMG_1149.JPG

Kolhydrater

IMG_1150.JPG

Efterrätten

IMG_1145.JPG

Vi körde denna Champagne rätt igenom måltiden

Crown
Crown är en franskinspirerad restaurang med mycket hög kvalité. Är osäker på om den har en stjärna men av maten och servicen att döma borde den ha det.

Vi körde en niorättersmeny med fyra olika viner.

Låter bilderna tala för sig själva.

IMG_1166.JPG

Öppen spis

IMG_1160.JPG

Amouse bouche

IMG_1163.JPG

Lite förrätter

IMG_1165.JPG

Potatispuré med caviar

IMG_1169.JPG

Sötpotatis med räkflan

IMG_1170.JPG

Hummer

IMG_1171.JPG

Kött

IMG_1174.JPG

Osttallrik

IMG_1176.JPG

Första efterrätten

IMG_1177.JPG

Andra efterrätten

IMG_1179.JPG

Kaffe

IMG_1175.JPG

Kvällens viner

New York Grill and Bar
Sista kvällen åkte vi till Park Hyatt som ju väl är mest känt för Lost in Translation som till stor del utspelades där.

Restaurangen med tillhörande bar ligger på 52:a våningen vilket gör att man får en fantastisk utsikt över Tokyo. Vi var som sagt där på kvällen men på dagtid borde man ha en väldigt bra utsikt över Mt Fuji.

IMG_1199.JPG

Utsikt från 52:a våningen

IMG_1200.JPG

Restaurangen

Vi tog in var sin förrätt och varmrätt. Baliklax till förrätt och en Kobebiff till varmrätt. Bra kvalité på maten men den nådde kanske inte riktigt upp till de andra restaurangerna vi hade testat.

IMG_1204.JPG

Baliklax

IMG_1205.JPG

Kobebiff

IMG_1201.JPG

Kvällens Champagne

En sak som var lite störande var att baren och restaurangen ligger utan avskiljningsvägg vilket innebär att både ljud och cigarettrök kan vara störande.

Den sjunde måltiden, en lunch intog vi på ett enkelt ölhak i Shinjuku. Trevligt med lite omväxling till all fine dining.

Tokyo är som många säkert vet ett mat-Mecka och på fyra dagar hinner man bara prova sig igenom en försvinnande del men de restauranger vi var på var mycket bra och jag kan varmt rekommendera dem.

Tack för att ni hängt med så här långt. Nu har det blivit dags att ge sig av mot Europa (via USA) efter fyra härliga dagar.

United 79 Tokyo-Seoul
Dags att ge sig av hemåt, 22 timmar förstaklass och 8 timmar i FCT återstår.
Samt 3 tim economy som detta inlägg handlar om.

Jag ändrade ju lite på min planering kom att flyga via New York på hemvägen. Det innebar att min tidigare flight i business med Asiana skulle landa för sent för New York-flighten. Jag var därmed tvungen att boka om den och då fanns bara en flight tillgänglig; nämligen UA79 i economy.

Avresedagen var det fantastiskt väder i Tokyo och jag bestämde mig för att försöka springa bort lite kalorier som intagits de senaste dagarna. Det blev en liten löprunda runt Kejsarens park. Det var fullt av löpare eftersom det var lördag förmiddag.

IMG_1212.JPG

Kejsarens park

IMG_1214.JPG

Många löpare

IMG_1218.JPG

Som ni ser så har precis blommningen kommit igång.

Efter checkout tog jag tåget till Narita och checkade in på United. Ingen kö vid incheckning men en mycket lång kö till security. Som tur var så fanns det Star Alliance Gold Track som gick på två minuter.

IMG_1225.jpg

Premium checkin

IMG_1226.JPG

Lång kö till security

IMG_1227.JPG

Gold Track (den var inte stängd skylten till trots)

Började gå mot Uniteds lounge. På vägen dit fick jag se den 737:a som jag senare skulle åka med. Jag funderade lite på varför United kör mellan Tokyo och Seoul men senare förstod jag att United har 11 737’or baserade på Guam och jag misstänker att detta är ett sätt att maximera utnuttjandet av dem.

IMG_1228.JPG

Gick in i Uniteds lounge som är mycket stor. På bottenvåningen är den vanliga loungen och på övervåningen United Global First lounge som jag tyvärr inte fick tillträde till med mitt SAS EBD-kort.

IMG_1239.JPG

Entren till loungen

IMG_1229.JPG

Stort och mycket sittpatser.

IMG_1235.JPG

IMG_1236.JPG

IMG_1238.JPG

Inget tillträde som Star Alliance Gold

I matväg fanns det lite soppa, sushi och nudlar. I dryckesväg en trevlig Asahi ”ölmaskin” och ok utbud av starkare drycker.

IMG_1230.JPG

Sushi

IMG_1231.JPG

Ölmaskinen

IMG_1233.JPG

Dricka

IMG_1234.JPG

Det blir lite sushi och nudlar innan avresa.

Väl på planet så var det ett relativt nyligen renoverat plan med lädersäten. Jag hade valt nödutgång och det hela skulle bli en trevlig flygning.

IMG_1240.JPG

Boarding

IMG_1241.JPG

Nya säten

IMG_1242.JPG

Flight map var ur funktion

Väl i Seoul hade jag bokat Best Western Incheon hotel. Ett enkelt men ok hotell fem minuter med shuttlebuss från flygplatsen. Hade slarvat lite när jag bokade så jag fick ett rum utan skrivbord men det löstes snabbt via ett besök i receptionen.

IMG_1258.JPG

Entren till hotellet

IMG_1251.JPG

Lobbyn

IMG_1247.JPG

Orginalrummet

IMG_1248.JPG

Nya rummet

IMG_1249.JPG

Avslutade dagen med en öl i baren.

Asiana OZ222 Seoul – New York JFK

Vaknade tidigt och tog bussen kl 07 till flygplatsen. Snabb incheckning och eskort genom security upp till loungen.

IMG_1261.JPG

Incheckning

IMG_1262.JPG

Eskort till loungen

IMG_1263.JPG

På väg till loungen som ligger en trappa upp

IMG_1264.JPG

Ingången till loungen

Loungen kan användas av såväl förstaklassresenärer med Asiana och andra Star Alliancebolag men även som Star Gold har man access.

Loungen är relativt stor och rymlig och har soffor, arbetsplatser, duschrum och en stor TV. Bra matutbud med kalla och varma rätter som kompletteras med ett brett dryckesutbud. Det är inga problem med att äta sig mätt innan flighten men eftersom jag var på väg att boarda en flight på över 13 timmar så tog jag bara lite snacks :)

IMG_1265.JPG

Arbetsutrymme i loungen

IMG_1266.JPG

Stolar och soffor

IMG_1267.JPG

Vy mot flygplanen, dock inte helt klar sikt ut.

IMG_1268.JPG

IMG_1270.JPG

På väg till buffén

IMG_1271.JPG

Buffén

IMG_1272.JPG

Mer mat

IMG_1273.JPG

Ännu mer mat

IMG_1274.JPG

Dryck

IMG_1275.JPG

Dumplings

IMG_1276.JPG

Lasagne

IMG_1277.JPG

Mmmm…Champagne. Gott!

IMG_1278.JPG

Lite frukost innan boarding

IMG_1279.JPG

Kollade lite på LPGA-touren innan boarding. Kul att se Anna Nordqvist vinna.

Efter en stund var det dags att gå till planet.

IMG_1281.JPG

Mitt hem de nästa 14 timmarna.

Kabinen på Asianas A380 är i 1-2-1 konfiguration i tre rader med totalt 12 platser i förstaklass. Det positiva är att varja plats har dörrar som kan stängas för maximal avskildhet. Däremot tycker jag att stolen i sängläge ”vickade” lite och kändes lite ostabil. Vi var bara sex person i kabinen så jag gick till platsen bakom mig men det var samma sak på den.

IMG_1282.JPG

Stolen

IMG_1283.JPG

Kabinen

IMG_1284.JPG

1-2-1 konfiguartion i 3 rader

IMG_1285.JPG

Som ni kan se ingenstans att lägga handbaggage. Men det fanns gott om utrymme framför kabinen i särskilda skåp som flygvärdinnorna visade

IMG_1286.JPG

Dörren på säte 1K är halvt stängd. Det gick att helt stänga in sig som i en liten egen privat minikabin.

En annan sak som var lite farlig var att när man sätter stolen i loungeläge så åker den fram en bra bit och lämnar ett stort utrymme öppet bakom stolen som det är lätt att tappa ner en telegon eller iPad i. Och kör man sedan upp stolen (om man t.ex. inte sett att något åkt ner) kan man lätt förstöra det man tappat.

IMG_1335.JPG

Tappa inget här :(

Flighten är enligt tidtabell 13:15 men den här flighten skulle visa sig bli 13:45 pga hård motvind. Vi kom dock iväg tidigt och kom senare att landa endast 10 minuter sent.

IMG_1289.JPG

Lång flight

IMG_1287.JPG

Neccesär

När det gäller mat och dryck så har Asiana (likt Ana) ett västerländsk och en Österländsk meny som är väldigt omfattande. Jag tog den västerländska. På dryckessidan så finns det relativt mycket att välja på även om jag tycker att ANA var snäppet bättre.

IMG_1290.jpg

Western menu

IMG_1291.JPG

Korean menu

IMG_1292.JPG

Frukostmenyn

IMG_1293.JPG

Småplock

IMG_1294.jpg

Kul med en svensk som gett råd om vinerna

IMG_1295.JPG

Dryckesmenyn

IMG_1303.jpg

Körde denna Champagnen

IMG_1304.jpg

Alternativ som jag dock inte drack på flyget. Hade fått tillräckligt under loungen i Tokyo :)

IMG_1306.JPG

Vin

IMG_1305.JPG

Mer vin

IMG_1308.JPG

Ännu mer vin

IMG_1309.JPG

Ännu mer vin

IMG_1310.JPG

Mer dryck

Jag började med lunch direkt efter takeoff.

IMG_1311.JPG

Amouse bouche

IMG_1312.JPG

Lunchsetup

IMG_1313.JPG

Kaviarservering

IMG_1314.JPG

Jatack

IMG_1315.JPG

Gott

IMG_1316.JPG

Tackar som frågar

IMG_1317.JPG

Pilgrimsmusslor

IMG_1318.JPG

Lite vid Bordeaux till musslorna

IMG_1319.JPG

Dags att rensa smaklökarna

IMG_1320.JPG

Körde kyckling till varmrätt

IMG_1321.JPG

Helt ok vin, kanske lite kraftigt till kyckling men det var ju en del svartpapper till kycklingen så kombon blev bra

IMG_1323.JPG

Frukt och ost

IMG_1325.JPG

Lite Bordeaux till det

IMG_1326.JPG

Dessert – ja tack!

Efter lunchen såg jag en film. Tog en kaffe och cognac och såg en film till.

IMG_1329.JPG

Kände mig sedan lite trött så jag somnade och sov fyra timmar. Vaknade med lite mer än fyra timmar kvar och beställde in lite frukost.

IMG_1327.JPG

Bra bit på väg

IMG_1330.JPG

Frukostsetup med frukt

IMG_1331.JPG

God baguetta med sylt och cream cheese

Kollade en film till innan det var dags för inflygning mot JFK. Landade som sagt tio minuter sent men eftersom jag hade sex timmar innan nästa flyg var det inga problem.

Fick en liten present vid landning. En väska som kan vikas ihop till litet format

IMG_1332.JPG

IMG_1334.JPG

Kompis från South African vid sidan

IMG_1336.JPG

Snö i New York

Sammanfattningsvis tycker jag att det var en mycket bra flygning. Den privata känslan gör att jag håller kabinen ett snäpp över ANA även om skillnaden är hårfin.

Med sex personer i förstaklass och tre flygvärdinnor var det alltid bra attention och servicenivån var väldigt bra.

Åker gärna med Asiana igen; åtminstone A380 förstaklass :)

Nu har jag gjort 37 av 45 timmar förstaklass och 5 timmar i FCT.

bild2.png

Sista delen – Lufthansa Lounge JFK, LH401 New York-Frankfurt, FCT och shorthaul hem

Landade som sagt 10 min sent på JFK men det hade ingen betydelse eftersom jag hade sex timmar på mig innan avgång mot Frankfurt. Gick till immigration, lite köande, väntan på väskan tog kanske i allt 30 minuter. Därefter tåget bort till terminal 1. Jag visste att Lufthansa börjar incheckning 4 timmar innan avgång så jag visste att jag hade en timme att slå ihjäl först.

Jag hade gärna bokat ett duschrum för att frächa upp mig men JFK är ju hopplöst dålig med den typen av möjligheter så jag åkte upp till restaurangtorget och tog en kaffe på Starbucks.

En timme senare checkade jag in och fick eskort genom security och gick direkt till loungen. Den består av en businesslounge på bottenvåning och en Senatorlounge på övervåningen. En trappa upp från Senatorloungen ligger First Class Dining som dock inte öppnade förrän kl 15 så jag hade ytterligare nästan två timmar att slå ihjäl i Senatorloungen. Den är relativt stor och ljus och har en OK buffet och en bemannad bar (med Champagne).

1.JPG

Ingång till loungen

2.JPG

Senatorloungen. Uppe till vänster kan man skymta First Class Dining-delen

3.JPG

Bemannad bar

Drog i mig lite vatten innan jag bad att få ett duschrum. Det var nu 22 timmar sedan jag sist duschade så det satt riktigt bra. Duschrummet (det finns två stycken) var mycket rymligt. Ingen lyx men precis vad jag behövde.

4.JPG

Duschrummet

5.JPG

Rymligt

6.JPG

Gick sedan upp till First Class Dining som består av en loungedel och en restaurangdel. Förutom a la carte-menyn så finns det en buffet som är mycket trevlig. Där finns mång små förrätter som grillade grönsaker, hummus, olika typer av röror, ost och kex samt 6-7 olika små efterrätter. När det gäller dryck finns de flesta typer av startkare drycker, 4 olika Champagner, 3 vita och 3 röda viner (de flesta från USA). Helt klart hög klass!

7.JPG

First Class Dining-delen

8.JPG

Vy ner mot Senatordelen

11.JPG

Champagnen står på kylning

12.JPG

Vinhörnan

9.JPG

A la carte-menyn

10.JPG

Huvudrätter och desserter

Började med ett glas Champagne och tog lite lax och grillade grönsaker. Beställde sedan in hummersoppa följt av short ribs innan det var dags för boarding.

13.JPG

Lite småplock

14.JPG

Hummersoppa

15.JPG

Short ribs

Liksom den första Lufthansa-flighten var denna också en 747-8. Som lite omväxling hade jag valt 3K. Kabinen var full med åtta passagerare. Eller rättare sagt nio eftersom 2K hade en infant. Blev först lite orolig eftersom jag vid det här laget började bli lite trött och inte var sugen på att bli störd under nattflygningen. Men mina farhågor besannades inte, hörde inte ett ljud av babyn under hela flygningen

Fick en ny neccesaär som jag inte sett förut – Jilsander.

17_1.JPG

Ny neccesär

17_2.JPG

Jilsander

På utresan var vi sju passagerare och på den här flighten var vi som sagt åtta så det borde inte ha varit någon större skillnad för besättningen men det var en mycket stor skillnad på servicenivån. Flygvärdinnorna spenderade otroligt mycket tid med att gulla med babyn och under långa stunder var alla tre flygvärdinnorna vid stol 2K där babyn med mamma satt.

16.JPG

Seat 3K

17.JPG

Kabinen

När det hade gått ca 30 minuter efter takeoff lackade jag ur lite och tryckte på call button och sa att jag gärna tog ett glas Champagne och därefter ville ha caviarservicen omgående.

18.JPG

Amouse bouche

19.JPG

Champagne

20.JPG

Caviarservice

Jag har absolut inga problem med att man ser till att en mamma med infant har det bra men på en flight med sju andra förstaklassresenärer så hade det räckt om en av de tre flygvärdinnorna hade fokuserat på henne. En liten plump i protokollet för Lufthansa som annars alltid levererat de gånger jag åkt med dem.

21.JPG

Tog en efterrätt och slökollade lite på en film innan det var dags att sova.

Sov väldigt bra och vaknade med 35 minuter kvar till Frankfurt.

22.JPG

23.JPG

Planet efter landning i Frankfurt

Väl på marken i Frankfurt gick jag direkt ut via passkontrollen och till FCT. Trots den tidiga timmen (klockan var 0545) var det kanske 10-15 personer i loungen.

24.JPG

På väg till FCT

25.JPG

Here again

Tog lite vatten och satte mig i ett av kontoren och jobbade några timmar.

26.JPG

Vatten

27.JPG

Ett av kontorsrummen

28.JPG

Efter några timmar gick jag och bad att få ett duschrum och tog en dusch varefter det blev brunch. Tog lite grillade grönsaker och skinka följt av den klassiska schnitzeln.

29.JPG

Småplock

30.JPG

Schnitzeln

Softade sedan en stund innan det var dags för färd mot planet. Den här gången i en Mercedes. Kom till planet som stod på apron med bussen full av väntande passagerare. Lyxig känsla att glida upp med en Mercedes till trappan och få gå ombord först.

31.JPG

Dagens bil – Mercedes

32.JPG

Väl ombord slocknade jag direkt och vaknade först när vi tog mark i Barcelona.

33.JPG

Touchdown Barcelona

Efter stopp i Barcelona blev det hemresa med fulflyg (Vueling). Hade dock bokat deras Excellence (=första raden med tomt mittensäte och fritt val från menyn) så jag tog en GT från menyn som en trevlig avslutning på resan

34.JPG

GT på Vueling

Sorry for lite färre bilder på den här delen av reserapporten men dels var jag lite trött under den här delen av hemresan men det finns ju också ganska mycket bilder från både Lufthansa 747-8 och FCT i de första delarna av den här tråden.

Så med detta har jag nu avverkat 45 timmar förstaklass och 13 timmar i FCT på en biljett :)

Bild3.png

Ska göra en kort summering lite senare nu när alla intryck har lagt sig. Tack för att ni har varit med under resan. Det har varit kul att skriva den här reseberättelsen och se att så många följt med.

Epilog
Då var det dags att summera min resa. Först lite statistik:

Orginalbokning
24 januari (45 dagar före avresa)

Ombokning 1
28 februari (11 dagar före avresa)

Ombokning 2
6 mars (5 dagar före avresa)

Antal leg
8

Total tid i luften
55:40 fördelat på 44:30 förstaklass, 6:45 businessklass och 4:25 ekonomiklass

Total restid med stopp (exkl fyra dagar i Tokyo)
99:30 totalt varav 42:55 på utresan och 56:35

Resans längd inkl fyra dagar i Tokyo
9 dagar och 7 timmar

Ser man på Circlemap så ser ju rutten helt sjuk ut :)
Men bevisar också att världen är liten


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Så här ett par dagar efter hemkomst så har intrycken landat lite mer. Totalt sett var det en fantastisk resa. Dels beroende på upplägget på flighterna förstås men också att spendera fyra dagar i Tokyo med kompisar.

Jag har flygit mycket under de senaste 15 åren och provat ett antal förstaklassflighter. Jag tror detta var mina 11:e och 12:e förstaklassleg med Lufthansa. Mest har det blivit British Airways under åren med kanske 50 legs i förstaklass totalt. Men trots detta var det spännande att prova på både ANA och Asiana.

Och de tre bolagen som jag flög förstaklass med på denna resa skiljer sig åt på olika sätt. Det är svårt att säga att det ena är bättre än det andra; det är små skillnader mellan bolagen och personligen tror jag att det är mer upp till den crew som man får på en enskild flygning. Mina två flighter med Lufthansa på denna resa är ett bra exempel på detta.

Men om jag ändå skulle betygsätta de tre bolagens förstaklasserbjudande utifrån den här resan så blir det något i den här stilen:

Lounger
Här vinner Lufthansa helt klart. FCT är helt enkelkt grym med allt vad den erbjuder inklusive transport till planet och jag ser redan fram emot nästa besök

Asianas lounge är bra men inte i närheten. ANA kan inte jämföras eftersom jag inte flyg från deras hemmabas.

Kabinen
Stol och komfort är mycket bra på alla tre. Här rankar jag Asiana högst beroende på privata känsla man får när man stänger dörrarna. Därefter kommer ANA som är semiprivat och sist Lufthansa som i mitt tycke är lite för öppen.
Men återigen , det är små skillnader.

Mat och dryck
ANA vinner här, mest beroende på premiumchampagne och snäppet bättre mat.

Personal
Svårt att betygsätta efter dessa flygningar. Som jag nämnde ovan tror jag dagsformen hos personalen är avgörande. Sedan är det säkert så att vissa bolag har jämnare personal än andra men detta var mina första flygningar med ANA och Asiana så jag kan helt enkelt inte uttala mig om det.

Skulle jag göra om resan?
Absolut – det fanns aldrig ett ögonblick där jag ångrade hela upplägget.

Däremot skulle jag ändra på några få saker om det gick:

1. Längre tid i Tokyo
Fantastisk stad och fyra dagar är helt enkelt för lite.

2. Försöka få ett längre stopp mellan varje långflygning
Jag var ganska trött när jag klev på sista långflighten till Frankfurt. Eftersom jag landade kl 11 på förmiddagen så var det svårt att sova över i New York och ta nästa plan utan att bryta 24-timmarsregeln. Kanske ett senare flyg från New York samma kväll så kunde jag tagit ett dagrum på ett av hotellen när JFK.
Nu hade jag bara 6 timmar så det var inte värt det.

Det var helt rätt att sova över på flygplatshotell under de övriga stoppen. Det gjorde att jag var pigg när jag gick på de övriga flighterna.

3. Tagit ett annat hotell än Hilton Dulles och Best Western Incheon.
Inget egentligt fel på dem men de nådde inte riktigt upp till kvalitén på resten av resan.

Avslutar med ett litet collage av bilder från resan

79498790-88EC-4BFE-8F29-615E26353D92.jpg 22688501-3B10-4AE0-9580-AD92B45432B5.jpg
13A381B1-B10A-4FE0-AB11-C2452A888721.jpg 69B1258F-5CE4-4ED8-9E52-7DC5B45212D2.jpg

Over and out.