Av: simon_says91

Passa på att läsa del 1 av denna rapport när jag flög mellan Stockholm och Doha i Qatar Airways business class ombord deras dreamliner: Reserapport: Qatar Airways Business(B787) och First Class(A380), Del 1

Vid ankomst fick som tidigare nämnt alla passagerare i business class gå av före ekonomiklass vilket gjorde avstigningen både snabb och smidig. När jag kommer in i själva terminalbyggnaden så står där 2 yngre tjejer varav en av dem håller en skylt med ”MR Simon (efternamn)” och jag ger mig till känna för dem.

En av tjejerna tar mitt bagage medans den andra går och småpratar med mig och jag passar även på att fråga lite om flygplatsen och hur de är att jobba här. En lång promenad blev det då vi hade parkerat så långt bort som de möjligen gick varpå vi då anländer till en kaotisk säkerhetskontroll. Här var de mycket folk på en och samma gång och jag var glad att jag hade med mig någon som visste exakt vart vi skulle. Prioriterad kö fanns för business och första klass passagerare men den gällde tydligen inte ens för mig heller. Här kan man som svensk snacka om pinsam situation (Jantelagen) när dom båda tjejerna som följer mig pushar genom hela den befintliga prioriterade kön och ber mig följa efter.

Många långa ögon senare är man igenom hela kön och säkerhetskontrollen va över på under minuten. En tur med rulltrappan en våning ner och man var i avgångsområdet.

Tjejerna som följde mig genom hela transferprocessen.
Foto 2016-02-14 03 53 44.jpg

Och den där enorma teddybjörnen!
Foto 2016-02-18 05 51 19.jpg

Efter att ha korsat hela hallen kommer man till nästa rulltrappa. Här står en anställd från Qatar Airways och kontrollerar boarding pass och efter en snabb kontroll av mitt så låter hon oss gå ombord för färd upp mot loungen.

Väl uppe möts man av en stor receptionsdisk där dom bara vinkar förbi oss att de redan vet att vi skulle komma. Vänstersväng in och man kommer in i Qatar Airways dedikerade First Class lounge Al Safwa. Loungen i sig är ett riktigt konstverk med högt i tak och den otroligt häftiga fontänen ”eyecatcher” som är i mitten av den stora matsalen.

Foto 2016-02-14 04 11 37.jpg

Foto 2016-02-14 04 11 46.jpg

Foto 2016-02-14 04 58 23.jpg

Jag får frågan om jag önskar äta frukost vilket jag tackar ja till och tjejerna följer mig bort mot matsalen. Väl där säger dom hej då och vi bestämmer en tid för upphämtning, klockan 08:00 vid receptionen för att slå följe till gaten. En väldigt bra service kan jag tycka med tanke på hur stor den här flygplatsen är och det var mitt första besök uppskatta jag det väldigt mycket. Sen att den ingick när man anslöt till en flight i första klass gjorde det inte sämre (Osäker om de gäller ”first class” inom mellanöstern).

Foto 2016-02-14 04 04 40.jpg

Jag slår mig ner vid ett bord och utan att fem sekunder gått förbi har jag två st ur personalen stående vid mitt bord med en meny och den andra frågar om jag önskar något att dricka.
– A glas of champagne please, Krug if I’m not wrong, Säger jag
– Of course sir, yes its Krug champagne, svarar han

Foto 2016-02-14 03 59 47.jpg

Beställer även in frukost i form av äggröra, bacon, hashbrown och toast. Nu upp till bevis tänkte jag då jag allt för ofta fått dålig äggröra i första klass lounger (läs tetra pack äggröra) varav senaste var i British Airways Concorde Room på Heathrow.

Maten dröjde inte länge och efter 5 min stod en tallrik på bordet tillsammans med ett glas Krug champagne.
Foto 2016-02-14 04 15 55.jpg

För att göra de klart hur bra de här var kommer även en närbild! Så skall äggröran va!
Foto 2016-02-14 04 39 43.jpg

Äggröran var perfekt och jag nöjde mig inte med en tallrik utan beställde in lite extra vilket inte va några problem. Glaset med champagne fylldes på varje gång det var slut och servicen var uppmärksammad vilket jag uppskattade och även sa till dem.

När frukosten var avklarad tog jag min väska för en liten upptäcktsfärd. Tänker mig att man måste se varje hörn av denna lounge innan man lämnar den. Hade endast 3,5 timme mellan flighterna så inte mycket att spela på här. Först gick jag dock och bokade en tid för en dusch och det var otroligt nog en 20 minuters väntelista för denna. Kollade på klockan och såg att den redan var 07:20 och jag skulle ju möta upp tjejerna vid receptionen för att gå mot gate vid 08:00. Lite mindre stress kände man av men försökte inte låta det störa hela upplevelsen.

Loungen har allt vad man kan tänkas behöva från egen Tax free till biorum och även ett dedikerat område för familjer där även en buffé utformad för barn är tillgänglig.

Foto 2016-02-14 04 58 29.jpg

Biorum
Foto 2016-02-14 05 09 57.jpg

Efter en kortare rundtur är det dags för en dusch och för att tillägga alla saker jag gör under den här tiden görs med ett glas Krug champagne i handen. Duschen är en väldigt enkel sådan med tillhörande badrum där även en toalett finns. Qatar Airways lyxar till det och erbjuder hår och kroppsvårdsprodukter från Rituals som är en personlig favorit.

Tyvärr finns inget badkar i dessa utrymmen utan då får man besöka det SPA som finns i anslutning till loungen. Detta är dock inte gratis utan man måste betala en extra summa för detta, osäker på hur mycket då jag inte va intresserad med tanke på min korta vistelse i loungen.

Lånad bild från SPA (foto: @segra)
12922101_10205948419741773_1529378838_o.jpg

Nu började klockan närma sig 08:00 då jag skulle infinna mig vid receptionen men ännu fanns de några minuter kvar att utforska loungen. Ett snabbt besök vid frukt och salladsbaren varpå jag även passar på att fråga, finns det champagne? Självklart fanns det och en ny flaska Krug öppnas!

Krug Champagne
Foto 2016-02-14 05 13 26.jpg

Översikt sallad och fruktbaren
Foto 2016-02-14 05 11 56.jpg

Från baren ser man även ut över ett antal gater där det står en A380 parkerad. Funderar på om denna kan va den jag skall gå ombord straxt men kan inte få syn på någon info som indikerar vad för gatenummer den står vid.

Foto 2016-02-14 05 11 49.jpg

Med mitt glas i handen gick jag med långsamma steg tillbaka mot receptionen där jag slog mig ner i en av dom många fåtöljerna som fanns där. Efter bara en minut dyker dom båda tjejerna upp som följde mig från mitt plan vid ankomst till loungen. De säger att jag kan ta de lugnt då boardingen precis påbörjats och jag kan absolut få avsluta mitt glas med champagne innan vi går.

Klockan är nu 08:15 och jag har avslutat mitt glas med champagne och vi påbörjar promenaden ut till gaten. Planet på bilden ovan var tydligen helt rätt att de var mitt plan jag skulle åka med till Bangkok så promenaden till gate gick väldigt fort. En separat hiss upp till övervåningen och gatebrygga ut till planet blir jag välkomnad vid dörren av crew och även här passar dom båda tjejerna från Al Maha Service att tacka för sig och önskar mig en trevlig resa.

QR832, Doha – Bangkok (first class)

Den klassiska vänstersvängen och jag passerar ett stort galley innan jag kommer in i första klass kabinen och jag blir visad till min plats 1A och får frågan om jag önskar något att dricka innan avgång. Beställer in ett glas champagne och får frågan om jag önskar vit eller rosé champagne, vit var ett självklart val.

Pursern ombord dagens flight kommer förbi mitt säte och hälsar mig välkommen ombord. Hon säger även att hon skall försöka dyka förbi senare under flighten och kolla till mig. Precis när hon lämnat min plats kommer nästa ur crew och hälsar mig välkommen, detta en yngre tjej som var ansvarig för servicen idag i första klass. Hon ger även mig menyn och vinlistan för dagens flight varpå jag snabbt kollar igenom menyn och frågar:

– Is there no caviar service on this flight?

– No sir it’s not, because we have a depature before 9am there is only breakfast and a light option available on this flight today. Svarar hon.

Visar direkt att jag är besviken då det var en av anledningarna till att jag valde att flyga med dem på denna flight och hon ber om ursäkt återigen. Jag skojar till det och frågar om det inte går att springa och hämta en burk med tanke på att vi fortfarande stod kvar vid gaten. Hon sa att det tyvärr inte var möjligt.

Menyn och vinlistan tillsammans med ett glas Krug champagne, kall handduk (varm finns om så önskas) och snacks.
Foto 2016-02-14 06 14 05.jpg

Necessär från Armani som var väldigt välfylld. Man kunde bara få en då detta var strikt reglerat…
Foto 2016-02-14 06 18 37.jpg

WiFi-voucher gavs ut till passagerarna i första klass för hela resan (200MB data max).
Foto 2016-02-14 06 32 54.jpg

Klockan var nu 08:45 och dörrarna var stängda, dagens flygtid 5 timmar och 40 minuter. Planet började backa ut från gate och vi taxade lugnt och sakta mot startbanan. Eftersom planet är så stort känns det knappt som att det rör sig när man kollar ut genom fönstret och man blir lite smått frustrerad att dom inte gasar på lite mer. Sen slår tanken till att de har ändå en vingspann på 80 meter som det drar runt med så kanske de vill ta de lite lugnt.

Qatari 832 cleared for take off!
Foto 2016-02-14 06 51 55.jpg

För dom som inte flugit A380n kan jag säga att de är en mäktig känsla när den dundrar nedför banan och skall lyfta. Det känns som att man aldrig skall lätta utan den bara fortsätter att rulla på backen och i slutet av banan med en lätt pitch uppåt lättar den från banan.

10 minuter efter start släcks skylten för säkerhetsbältet och crew blir aktivt ute i galley. Under starten har jag suttit och funderat på vad jag skall äta och tyvärr var jag inte så imponerad över hur menyn såg ut…
Foto 2016-02-14 07 25 52.jpg

Med tanke på att flighten lyfter straxt före 09:00 och landar 18:30 lokal tid i Bangkok kan jag tycka att man borde skippat frukosten helt på denna flight och kört på en ”brunch” eller snarare full lunchservering. Nu har man dock valt att endast ha frukost och ett mindre light option som innehöll några små varmrätter och som tidigare sagt saknade caviar. Har flugit Emirates ut från Dubai till Stockholm i första klass med avgång 07:00 på morgonen och till och med dem hade full lunchservering ombord även fast man landade 11:25…

Jag beställer in lite lax och sen äggröra och tillhörande tillbehör vilket visar sig va ännu en besvikelse. Laxen är okey men när man kommer till äggröran och tillbehören som knappt gick att äta…

Tyvärr ingen riktig caviar på laxen men en väl komponerad maträtt.
Foto 2016-02-14 07 22 25.jpg

Äggröran var en riktig besvikelse efter upplevelsen i loungen. Köttet var segt och oätligt…
Foto 2016-02-14 07 36 03.jpg

Sätet
IMG_5296.JPG
Stolen i Qatar Airways första klass är en öppen sådan där man kan se ut över kabinen väldigt lätt. Gott om förvaringsutrymme och om så önskas fälls sätet till helt platt läge och med tillhörande madrassskydd och ett ordentligt täcke bäddas stolen till en säng av crew om så önskas. Stolens läge kunde styras både från handkontrollen men även från en del förinställda knapplägen som fanns på högra armstödet.

IMG_5344.JPG

Eftersom jag inte sov något på denna flight kan jag endast kommentera att det var ett bra underlag att sova på och gott om plats.

Efter frukosten var det dags att besöka baren. Ombord på denna A380 har Qatar Airways installerat en bar som är beläggen bakom business class kabinen. Både passagerare i business class och first class har tillgång till denna bar där du kan få möjlighet att socialisera sig med andra passagerare ombord.

IMG_5331.JPG

Gott om utrymme för att sitta i baren finns.
IMG_5337.JPG

Champagne på kylning, här har även business class passagerarna möjlighet att dricka Krug
IMG_5333.JPG

Baren från en annan vinkel.
IMG_5334.JPG

Det som förvånade mig var dock att dom flesta större flaskorna som stod uppe på hyllan i baren enbart var för att visa vad som fanns tillgängligt. Vid blandning av drinkar användes mindre plastvarianter av samma märke vilket för mig tar bort hela den där känslan att man står i en riktigt bar.

Samtliga passagerare som tog sig till baren va väldigt sociala och man fick möjlighet att prata lite tidigare resande erfarenheter. En väldigt positiv sak att dessa barer finns då det är ett bra och trevligt sätt att fördriva tiden på.

Efter x antal glas champagne blev det dags för ett besök på toaletten. Jag tar en promenad fram till första klass igen för att utforska toaletten där framme som även är den största ombord. För dom som sett Emirates toalett är denna väldigt lik med skillnaden att den saknar duschen.

IMG_5314.JPG

Relativt bra flöde på vattnet i kranen.
IMG_5315.JPG

Istället för att ge tandborste och andra uppfräschande saker i necessären så finns dessa tillgänliga i lådan i badrummet istället. Mycket bra då det ger mer plats för bra saker i necessären.
IMG_5312.JPG

På vägen tillbaka mot baren passar jag på att beställa ett av dem ”Light options” från menyn som fanns tillgängliga som en typ av lunch. Tog ”Pasta fylld med hummer och räkor” osäker vad det innebar. Även efterrätt och en kopp te beställdes och jag bad om att få det serverat om cirka 30 min då jag skulle tillbaka till baren en stund.

Foto 2016-02-14 07 25 50.jpg

Väl tillbaka i baren fortsatte festen så att säga och vi gick igenom flaska efter flaska av Krug champagne. Crew i baren var väldigt pratglada och det var absolut inga problem att ta bilder bakom bardisken. Enligt crew lastas 16 flaskor Krug som skall räcka till första klass samt baren på utresan och även hemresan till Doha igen (8 flaskor per väg).

Foto 2016-02-14 08 43 32.jpg

Dom där 30 minuterna springer snabbt förbi och blir tillsagd att min ”lunch” är serverad vid min plats. Eftersom att jag inte var ensam i första klass (en herre på säte 2K) som låg och sov var hela kabinen nedsläckt, inget problem för mig då man hade mycket bättre vy över den 27 tums stora tvn med film och serier.

Varmrätten var riktigt bra och smakrik, beställde en tallrik till av denna!
IMG_5322.JPG

Efterrätten en citronkaka och en typ avlång munk som var fylld med chokladkräm.
IMG_5324.JPG

Efter att denna måltid hade avslutats var det endast 1 timme kvar till ankomst och jag tillbringade den sista tiden ombord sittandes kvar i sätet med ett glas champagne i vänsterhanden och bara njöt!

30 minuter innan landning tänds skylten för säkerhetsbältet och crew kommer ut och börjar plocka undan allt porslin men jag får som tur var behålla glaset med champagne till just innan vi skulle landa, något som dom ibland är snabba att sno ifrån en.

Pursern passerar mig och tackar för denna flygning och önskar mig välkommen åter. Jag passar på att fråga om det finns någon ankomstservice (liknande thai airways med golfbil) vilket det inte fanns utan man fick enbart en fast track biljett genom passkontrollen.

Foto 2016-02-14 12 27 17.jpg

18:05 slår vi ner hjulen i backen 25 minuter före tidtabell men med efterföljande 20 minuter taxning ankommer vi gate mer eller mindre på utsatt tid. Crew blockerar alla business class passagerare så vi två i first class får går av före och vid dörren delas även kortet till fast track ut.

Foto 2016-02-14 12 50 42.jpg

Slutsats
Qatar Airways gör enligt mig ett mediokert försök att ha en ordentlig internationell första klass vilket fungerar på vissa nivåer. Med tanke på den nivån av service dom har i business class ser jag inte mycket större skillnad än sätet och drycklistan. Avsaknaden av caviar var en stor besvikelse och sen att frukosten som iof är väl känd svår att lyckas med ombord ett flygplan var oätligt gör att jag troligen kommer nöja mig med att resa business class nästa gång ombord deras A380. Det som väger upp intrycket ombord är baren och även den uppmärksammade servicen som aldrig släpps.

Loungen i Doha är världsklass och maten utsökt detsamma gäller servicen. Jämför man med andra bolag i Mellanöstern som Emirates och deras första klass lounge i Dubai är denna i Doha mer personlig och man känner ändå att servicen är personlig och riktad.

Kommer absolut försöka flyga Qatar Airways snart igen men tyvärr går deras första klass inte in på mitt förstahands val av kabiner att flyga i framöver.