Av Peter65

Nu incheckade, genom security och sitter i Menzis Loungen på Landvetter och väntar på avgång till London. Enligt FlightRadar är planet på väg och landar före tidtabell.

Men för att börja från början, incheckning gick riktigt smidigt och snabbt. Snabbt i security också, 4 pers före i kön. Kön till Fasttrack var betydligt längre. Kom igen bågen utan problem, väskan fick en ny omgång i röntgen och blev undersökt med en tops… Sånt som händer.
Snabb tur i Duty Free, inga problem att köpa ”taxfree” även om man har en natt i London bara man har boardingkortet för nästkommande flight eller visar upp reseplanen från flygbolaget.
Mycket i folken loungen just nu, lite svårt att hitta en sittplats för 2, men det redde upp sig.
Förtäringen idag är 3 olika ostar, prickig korv, kex och baguettebitar samt gröna oliver, syns på tallriken under.

-1

Till detta ett glas rött vin från box, Gato Negro, normalt är det kranar men de är väl sönder eller så finns det inga stora boxar. Till efterrätt en GT :cool:semestern har ju börjat.
Under tiden jag har skrivit har flyget dockat in i gaten och avgång är beräknad till 19.30.

Göteborg – London Heathrow
BA793 A320-200 (G-EUCY)
19.30 – 20.40
2A+2C

Redan 18.55 stod det ”boarding”, vad det gäller Landvetter är det inte långt att gå och är det bara ett flight med passkontroll brukar det gå skapligt fort, så även idag. Vid gaten var vi bland sista hälften att gå ombord. Personen i gaten sa att British Airways ville komma ifrån GOT fort. ;)
Kunde inte denna gång nyttja den dedikerade sidan för att nyttja C-biljetten.
C-kabinen har 12 platser och 10 pax, kabinen bakom gardinen är i stort fylld.
Det att komma iväg före tidtabell funkade inte… Anledning: Avisning Pushback 18:34
Enligt kapten ska det bli kort flygning, runt 1h35 ( istället för dryga 2h) om inte det är kö att landa på LHR.
Kollade tidigare hur gammalt planet är, levererat 2008 (om jag kommer ihåg rätt), och blev förvånad när jag kom ombord. Denna kärra måste vara skapligt nyrenoverad, luktar nästan som en ny bil, hela kabinen inkl toa väldigt fräch.

-81

Har nu fått den första flaskan bubbel, Champagne Castlenau, gott, bättre än den som British Airways hade tidigare tycker jag, och väldigt kall.

-2

Till middag idag var det kycklingspett med sallad och räkor med nåt grönt och curryris samt blomkål. Jag valde räkorna, missförstod vad det var, trodde det var ”pork” å inte ”prawn”… Funderade på vad de hade gjort med fläskköttet tills jag kom att det var blomkål….. Hursomhelst det var väldigt gott, detsamma gällde kycklingen.

-3

Prawn (inte pork :confused:)

-1

Kyckling

Middagsserveringen gick väldigt fort, bricka borta å ny bubbelflaska kom in 50 min efter puchback, eller 35-40 min i luften. Vår CC väldigt effektiv och serviceminded, gillar det. British Airways framför gardinen inom Europa levererar återigen.

Vi landade 10 min före tidtabell och taxade mot T5B, handbromsen drogs och det blev många klick, klick… MEN gatebryggan var sönder, fick vänta på en trappa runt 10-15 min. Var en massa ursäkter från kapten, men vad ska han göra. Ut från planet som nr 3, tåget stod i stort sett på perrongen och ingen kö i passkontrollen. Vi var bland de första som kom till bagagebandet, såg våra väskor på håll. Men de fick åka ett varv till. Skulle tro att vår priority-taggade resväskor kom bland de första 10 väskorna.

Imorgon blir det en förbokad (och förbetald) ”minicabit” från Heathrow till London City, kostnad £50 för 2 pers. Känns bra att åka ovan jord för att se lite utav London vid transfer mellan flygplatser. Såg om minicabit på det engelska ”Dragons Den” för några år sedan och om jag inte missminner mig så fick de napp av en (eller flera drakar). Har använt den tjänsten tidigare och är nöjd med servicen, fick ex vis en mail tidigare idag om hämtningstid som ska bekräftas och information om vem som kör.

PS! Beklagar att korten inte är jättebra just nu, de är tagna med i-padda. Glömde adaptern till kamera-minneskortet hemma, ligger på diskbänken, telefonen ringde precis när jag skulle ta med det… Ska försöka köpa ett ny adapter imorgon, om det bara finns på LCY.

London Heathrow – London City Airport
Okänt Flight nummer Toyota Prius Hybrid
09.00 – 10.15
Baksätet

London-morgonen bjöd på sol, men skapligt disigt
Bilen exakt kl 9 och vi checkade in bagaget och tog plats på våra säten. Kabinen är välstädad och pitchen helt ok. Vi trodde vi skulle åka igenom centrala London, men så blev det inte. Efter ha sett skyltar på Heathrow, Gatwick, Stanstead och Luton utefter motorvägen frågade vi om han körde rätt. Jo, kör rätt, valde denna vägen även om den är nästan 5 mil längre pga att det går fortare. Genom London hade det tagit minst 30 min längre.
Vi fick ju se lite annat, och det var en behaglig resa.

Nu på LCY och dax att checka in bagaget igen. Kan säga att det är väldigt mycket folk här, massa försenade flyg och en del inställda flygningar. Detta beror på att det har varit väldigt dimmigt här.

Sitter just nu i gateloungen med ett glas Tattinger, en banansmothie samt lite god fisk å väntar på ombordstigning på BA001 till New York via Shannon.
Väldigt skönt att komma in i denna lilla lounge, uppe i avgångshallen, mycket folk, trångt och larmigt.

-5

-6

-7

London City Airport – New York, JFK via Shannon
BA001 A318-100 (G-EUNB)
12.50 – 20.40
2A+2B

Efter ett par glas Tattinger i loungen har vi boardat planet, totalt 11 pax.
Planet har totalt 32 platser, 2+2, och 8 rader, pitchen är inget att klaga på .

-8

-9

-10

-11

Såg också 1 vagn med väskor, tror det var runt 10 kolli. Jag trodde att Airbus-planen alltid lastades med containrar, men så var det inte.

Flygtid till Shannon är beräknad till 1h15 min, där kärran att tankas upp för skuttet över pölen och vi går igenom emigration och tull under tiden. På JFK kommer vi landa som ett inrikesplan.

En annan sak som jag funderar på (svar kommer nog senare i inlägget);
När vi checkade in bagaget så taggade de väskorna direkt till SFO och 2 agenter sa att vi inte behöver ta ut bagaget på JFK (trots att nästa flight av går 07:00 imorgon) eftersom att allt fixas på Shannon.
För några år sedan skulle vi vidare till Chigago samma dag (var även då BA001) och de sa samma sak då, men då tog det nästan 3 dygn innan väskorna kom (blev en del försäkringspengar ;)då).
Nu ska vi gå via bagagebandet på JFK å se om det kommer nåt eller inte, vore väldigt skönt att slippa stora väskor i natt.

Ahhh, nu var det manuell säkerhetsdemo, numer är det inte ofta man ser det :)

Snabb och brant start, inte konstigt med få pax och väskor samt ett lätt-tankat plan, inte ofta det händer heller. Utflygningen från LCY är oxå intressant, många ändringar av hastighet, svängar och höjdändringar. Luftrummet i London är ju ganska fullt så det blir ju lite som serpentinvägar.

Första dryckesrundan kom efter 10 min, varför bryta en tradition…. således mer Tattinger Brut Reserve NV. Efter det kom förrätten

^ A selection of canapes featuring blue cheese on pumpernickel, salami sauce tartar, feta and watermelon and vegetable goat’s cheese wrap
^ Vegetarian sushi rolls
^
Jag valde sushi, mycket god, men vet inte om sushi och champagne gifter sig i mun… men båda är ju goa var för sig .

-12

Den blivande 50-åringen valde canapes, vilket också var gott.

-13

Deboarding i Shannon 14:10 för pre-clearance tillbaka i sätet 14.32 å vi var sist på planet. Mycket trevliga US-personal.

Nu börjar skuttet över pölen, beräknad flygtid 6h55min, och den ”riktiga” servicen på BA001 :)

Sallad
^ Fresch seasonal salad with vinaigrette.

-14

Main Courses
^ Braised beef cheek with lobster and Cheddar macaroni and grilled asparagus
^ Kashmir spiced chicken with wasabi rice, red pepper paneer and mustard chutney
^ Mozzarella ravioli with grilled mushrooms, cherry tomatoes and rocket leaves
^ Main course salad of sauteed peri peri king prawns with celeriac, fennel and cider dressing

Valet blev kinden och hummern….. Vill ha mer…… Snacka om långkokt kind, den bara föll isär, makaroner, ost och hummer… Wow Mycket, mycket god mat!

-15

Desserts
^ Warm chocolate brioche orange pudding with vanilla anglaise
^ Sardo Pecorino and Fourme d’Ambert cheese served with apple and pear chutney
^ A selection of whole fresh fruit
^ Chocolates

Valet här, blir som vanligt, ost och portvin.

-16

Även osten och porten höll rätt temp, kexen så där men övrigt gott.

Efter den lunchen blir det en film och sova middag och efter det blev det mer Tattinger ( å en GT :p )

Evening Supper
Snacks
^ An individual selection of sandwich featuring Tex Mex, chunky egg with mustard cress and Loch Fyne smoked salmon
^ Selection of Japanese delicacies featuring smoked salmon, miso cream, caramelised onions with roasted panko flakes and baked tufo
Hot Savouries
^ Quiche Lorriane
^ Vegetable samosa

Var lite intresserad av det Japanska, men efter en titt på den tallriken blev det mackorna och QL. Pajen helt ok, mackorna ganska smaklösa förutom Tex Mex varianten, den var skapligt stark.

-17

Även om inte denna mat är ”top notch” så är det helt ok, fortfarande ganska mätt efter lunchen (eller om man ska kalla det middag). Behöver ju inte ha en full måltid efter 4,5 timmar.

Snasket kom vad vi trodde dryga timmen före landning, men det visade sig efter servering att det blev 45 min, kommer att landa drygt 20 min före tidtabell.
Frågade efter en top-up av bubblet för att få det sista, hade tur, Gemma vår CC, var precis på väg att ”vaska” den halva flaskan som var kvar. Vaskningen blev inte i Lill-Airbussen’s avlopp utan i P & M’s strupar :cool:

Nu landar vi alldeles strax på JFK och passar på att göra en sammanfattning.
^ 3 cabincrew – gör ett väldigt bra jobb, pratar och skojar lagom, går igenom kabinen med jämna mellanrum. Trycker man på knappen kommer de på 5 sekunder. Service på det man frågor om kommer efter max 2 min.
^ Bra mat, bra säten
^ Flygningen är för kort…
^ Vill göra igen (vilket jag säger varje gång det lir BA001 eller 003)
^ Har en känsla av att detta är så nära man kan komma British Airways First utan att betala, antar att det ligger mitt i mellan Club World och First.

Svar om bagaget: Jo det kom ut på bandet…. Frågade på terminalen hur man gör, man åter-inchechckar i British Airways’s terminal och han sa att bageget nästan alltid kommer ut även om landar som ett inrikesplan.
Det var mycket dåligt skyltat till ”re-incheck”, men gå till höger och så långt som möjligt så finns det ett par diskar.
Ska skapa en ny tråd om det när jag är lite piggare :confused:

Vidare åkte vi till terminal 8, American Airlines, och fick boarding för morgondagens tidiga flight till San Fransisco. Vi försökte uppgradera oss till First, men den var tydligen ”sold out”. Får se vad som händer imorgon bitti.

Nu over and out för att träffa John Blund.

New York, JFK – San Fransisco
AA0009 A321-200 (N113AN)
07.00 – 10.35
6A+6C

Blev en tidig morgon för att ta sig tillbaka till JFK. Var rätt skönt att komma såpass tidigt, inte hysteriskt mycket människor vare sig i security eller inne på airside.

Boarding 06:30 och den sköttes väldigt bra, blev inget gatlopp där. Först First, sen Business där efter de med American Airlines- eller OneWorld medlemsskap (i rätt valör) sen kom resten av ekonomidelen.

Planet idag är en A321T – transcontinatal, 10 First, 20 Business, 36 ekonomi + och 36 ekonomi och är helt fullt.

Flygtid beräknad till 5h25min.

-18

Blev ett glas med bubbel när vi satte oss och menyer delades ut.

-19

Menyn ser ut som följer;
Entrees
^ Tomato, Leek and Turkey Bacon Strata – with seasoned potatoes and chicken apple sausage
^ Smoked Salmon and Bagel – with bibb leaf, fresh sliced tomatoes, cucumbers, casper berry and whipped cream cheese
^ Steel Cut Oatmeal – with mixed berries and Brown suger

Dryckes- och matbeställning gjordes skapligt snabbt efter start, idag tog de beställningarna bakifrån men servering gick framifrån.
Bubblet som vi fick, var inte samma som predrink, var Ca’Bolani Prosecco som serverades i stora glas :p

Frukosten kom in snabbt och var bra. Portionsstorleken måste vara US-size, alltså ganska mycket.
Stratan godare än vad jag trodd.

-20

Detsamma gällde laxen sa stolsgrannen.

-21

Dessert
^ A selection of Sweet Treats

Desserten kom drygt 2 timmar före landning, såg god ut, men dessvärre inget för mig… allt utom jordgubben innehöll nötter…

-22

^ Light Refreshment – offered prior to arrival

^ Whole Fruit and Snacks – A selection of Fresh seasonal fruit and premium snacks

^ Chocolate Chip Cookies – warmed on board

Vad säger man… Luktar nybakat i kabin och Cookiesen är god!

-23

Gillar denna kust till kust flight, framför i denna konfiguration på 321an.

-24

-25

Sätena är helt ok, ganska lätt att hitta en relaxposition. Dessa säten känns nästan bättre än de på British Airways 001, kan så vara att dessa säten är nyare.
Crewn känns avslappnad och pratsamma. Pratar förvisso ganska mycket med varandra i mid-gallyet, men har koll på när exvis kaffet eller bubblet är slut, de frågar om man vill ha mer, ringer man på klockan kommer de fort, de går igenom kabinen ofta osv.

Tror att vi på rad 6 A+C håller på att tömma, eller har tömt, Proseccon…
Vi fick nåt annat nu, gulare, bubbligare och godare. Fick inte svar vad det var mer än att det var en annan typ. Misstänker att det kommer från F-kabinen och att det är riktig skumpa…. :D

Utsikts någonstans under flygningen.

-26

Totalt sett har flighten varit till belåtenhet. Har varit en del turbulens och säkerhetsbältsskylten har varit på ganska mycket. Men det funkar väldigt bra att ta på sig de ljudreducernade Bose-hörlurarna (American Airlines’s, låg i sätet), titta på en film, sippa lite bubbel och nästan somna :cool:
En annan sak som slog mig, kaffet är gott :D Kaffe i USA (oftast för svagt) och det i kombination med ”bryggkaffe” på flyg (även där svagt) brukar inte vara en hit. Men idag så gott att jag gav en komplimang om att kaffet är jättegott.

En annan fundering är att samtliga fönsters ”gardiner” (eller vad man ska kalla det) var neddragna när vi boardade planet och ingen sa att de skulle vara öppna vare sig vid start eller landning. Många bolag är ju väldigt noga med att det ska vara öppna då, jag har alltid trott det har berott på säkerhet.

Nu kommer nästa utmaning. Är bagaget med? Japp, det var det, men av någon anledning så var prioritera-taggarna avrivna… Spelade inte så stor roll, väskorna kom ändå ut bland de 15 första.

Vi kom i lördags förmiddag efter en väldigt trevlig flight med American Airlines från NewYork, efter det har vi firat 50åringen och varit på en kortare road trip till San Jose och Monterey.

När vi kom till hotellet i lördags, vid 11-tiden, fick vi inte checka in förrän vid 15-tiden. Suger lite eftersom man gick upp i en okristlig tid och druckit lite för mycket skumpa en tidig morgon, kändes lite som om det kom en lätt släng av bakfylla när vi kom till hotellet. Hursomhelst drog vi ut i ett kallt och regnigt SF för att hitta en publik toa och köpa nå’t transportkort för buss och spårvagn, 7 dagar kostar $40, skapligt billigt tycker jag med tanke på att en enkelresa kostar $2,25. Fick oxå en karta på busslinjer, Den enda ”normala” spårvagnslinje vet man ju, Castro – Fishermans Wharf, men bussarna är ett gissel, blir inte bättre av att nästan alla gator är enkelriktade.
Tillbaka på hotellen i SoMa bestämde vi oss för en kortare ”nap”, den blev inte sååå kort… blev nästan 2 timmar… å kvällen blev sen… blev en klubb med en DJ som spelade jättebra musik.
Söndagen, födelsedagen, var också väldigt kall och regnig, vi tänkte gå på Acadamy Of Science i Golden Gate parken men uj vilken kö… många barnfamiljer som ville vara inne när det regnade. Tvärs över finns konstmusemst de Young, betydligt kortare kö, som oxå hade en specialutställning över vad Oscar de Relanta har producerat under sin livstid. Både den och de fasta utställningarna är riktigt bra, alltså värda pengarna. Vilka klänningar OdR har gjort .

-27

-29

-30

Middagen blev på La Mar, en peruansk restaurang med vänner för att fira 50-åringen, La Mar ligger på Pier 1 1/2, direkt efter Ferry Building. Drinkarna, baserade på Pisco, var mycket goda.

Maten oxå mycket mycket god, vi gjorde en ”tasting meny” tog in ett antal rätter och smakade oss fram. Desserten snuskigt god, jag åt en glass som smakade pepparkaka. Om ni är i SF testa La Mar, värt pengarna.

-31

Dagen efter dax att ta ut en hyrbil och åka söderut till andra vänner i San Jose. Innan vi kom till O & L åkte vi till Winchester Mystery House. Damen som köpte fastigheten, som var änka efter sonen till grundaren av Winchester Riffle, fick en förbannelse att bli hemsökt om hon slutade att bygga på huset. Snacka om byggnation… när vi gick fick jag känslan som om det var ”Gasten” på Liseberg. Om man blir vilse där vet i f..n hur man kommer ut:confused:. Väldigt mycket, både tapeter, golv och möbler var autentiskt. Detta var faktiskt en utav de få gångerna som det inte känns riktigt affärsmässigt för att visa upp ett hus. Åk gärna dit vid tillfälle.

-33

-34

-35

Vidare åkte vi till Monterey, har varit där tidigare men det var för typ 30 år sen. Charmig stad och ett väldigt bra akvarium.

-36

-37

 

-38På kvällen, och förmodligen på EM, var det en riktig Farmers Market inne i stan. Fanns en uppsjö utav grönsaker, blommor, ägg etc.

-39

Middagen intogs på en restaurang på Montereys Fishermans Wharf. Nu är det ju inte högsäsong och således inte mycket folk, kan tänka mig hur det ser ut under högsäsong… Men vill gärna tillbaka när det är mer folk.

Hemresan, till SF, gick via Highway 1 vad säger man… Fantastisk väg med vyer som är kanon och inte mycket trafik, bilderna nedan får tala för sig själva.

-40

-41

-43

-44

-45

-46

-47

Innan vi lämnade in bilen åkte vi via värt motell, Civic Center Motor Inn, ligger på 9th Street mellan Folsom och Harrison. Ett helt ok motell till det priset (runt $230 /natt), lugnt område och inte många uteliggare omkring motellet. Det ingick frukost, men den kan man båda ha och mista, dock var kaffet skapligt bra, var iallafall drickbart ;)
Att gå upp till Market Street tog 5-7 min, men det finns ett gäng bussar att nyttja, bara man hittar busshållplatsen. Blev dock mer uteliggare ju närmare man kom Market.
Lägger hellre mer pengar på flyg än på hotell, det blir ju inte så många timmar på rummet. Generellt har hotellen varit tokdyra inne i SF under denna vecka. Fick förklaringen att det var en ”Game Design Congress” när vi var här och det brukar höja priserna rejält.

Åkte till Castro för att käka middag, vi hade fått tipset om en bra Sushi restaurang där, Osaka Sushi. Maten var kanonbra, speciellt en rulle med bl a en friterad ”soft shell” krabba. Hette Pink Lady!

-48

De 2 sista dagarna har vi tänkt att åka till Sausalito, åka cabelcars, gå till nåt microbryggeri, lite shopping å bara vara.

Det här med Sausalito sprack….. Igår, fredag, var det tänkt, men vi snoozade 9 min för mycket :( Bussen vi skulle åka såg vi ett halvt kvarter innan busshållplatsen, nästa buss kom 9 min senare. Väl framme i Ferry Building hade vi 2 min tillgodo, men att hitta rätt tog lite längre tid.. Väl framme i färjegaten var vi 2 min sena, nästa färja om nästan 2 timmar…. Ja ja, fick ju ytterligare en anledning att åka tillbaka till SF o_O:rolleyes:

Blev istället lite buss, mycket promenad och mer buss. Vi tog oss till Palace of Fine Arts och Presidio. Palace of Fine Art är en mäktig byggnad som ser italienskt ut.

-49

-50

Vilken park Presidio är, väldigt välordnad och välskött.

-51

Vi ”träffade” även Yoda där, precis utanför George Lucas byggnad.

-52

Nästa stopp blev hippie-gatan, Haight Street.

-54

Hamnade på ett microbryggeri, Magnolia Pub & Brewery, där de även serverade mat.

Tyvärr inget kort, var för hungrig, men det blev hemmagjorda pommes frittes och friterat kycklingskinn. Nyttigt – nope, gott – JA. Till det en riktigt god Kalifornia Kölsch
Hittade också en charmig hattbutik, inredd i 40-tals stil, det skulle inte blev nåt köpt där, men det blev det.

-55

Blev även ett annat micro bryggeri, Cellermaker Brewing Company, 1150 Howard St. Det gör diverse olika öl, allt från riktigt ljus öl till becksvart. En utav de vi testade var smaksatt med kaffe och cigaretter…. God, nja, men annorlunda. För dagen fanns det 10 sorter, vi prövade 9 i småglas.

-56

-57

-58

-59

Vi blev rekommenderade en ganska liten restaurang, Citizens Band, 1198 Folsom St, för att käka middag. Riktigt god mat och en charmigt ställe, inredningen ser lite sjabbig ut, men så ska det se ut i SoMa nu.

-60

-61

Jag valde en kycklingpaj, men mer åt sopphållet.:p

-62

Till sist blev vi utbjudna på brunch av våra vänner, Anchor Oyster Bar & Seafood 579 Castro St. Det var Mrs F absoluta favorit restaurang, man kan inte boka bord utan får skriva upp sig på lista på utsidan och och sen blir inkallade när det blev ett ledigt bord. Restaurangen är liten, runt 25 matplatser. Glömde att ta kort, men det blev ostron och krabbhamburgare samt scallops. Ytterligare en restaurang att ha i minnet om man har vägarna förbi.

Å lite fler SF bilder.

-63

-64

-65

-66

-67

-68

Blir väldigt fascinerad hur växlarna för trådbussarna funkar.

-69

Nästa rapport kommer från någon av loungerna på Heathrow.

Rapporten skriver jag på en padda och gör lite klipp å klistra till BC. Security tog en faslig (eller en jä..la tid), mer om det på nästa inlägg, och Wifi i British Airways-loungen var seg och det blev en väldigt tIdig boarding.

San Fransisco – London Heathrow
BA284 B747-400 (G-BYGD)
17.15 – 10.40 (+1)
62A+62B

Efter brunchen i Castro blev vi körda tillbaka till motellet för att hämta bagage och ta en taxi till SFO och vara där i tid, vilket blev 3 timmar in avgång.
Incheckning var väldigt smidig, tog inte många minuter. Gjorde några ärenden innan security och gick vidare. Kön till den ”vanliga” var väldigt, väldigt lång, priority-kön kortare av förklarliga själ. De släppte de in folk som hade checkat in väldigt sent, på ett boarding kort stod det avgång om 45 min. Kön gick ganska fort igenom boardingkorts-kontrollen och till det var dax att ta av sig skor osv. Priority-kön hade två filer, en med traditionell båge och en med ”blås-bur”. Av medicinska skäl kan inte en av oss gå igenom en båge så vi valde ”blås-buren”. När bagaget åkte in röntgen blev det fullständigt stopp. Först en man i 25-30 årsåldern blev manuellt visiterad x2 plus topsad på händerna, vet inte riktigt hur det slutade och sen en äldre kinesisk man som inte pratade eller förstod engelska. Vid sidan av buren fanns det en båge och efter en lång stund fick de 4 första till buren gå igenom, vi var nr 3 o 4. En av oss kom igenom bågen och kunde faktiskt ganska lugnt ta på sig skor och plocka ner resten av grejorna i handbagaget. Efter det kom en tolk började de använda buren igen. Tror det tog nog närmare 45 min att ta sig igenom för att hamna på airside. Blev således en väldigt snabb visit i British Airways’s lounge.
Där fanns det lite wraps och 3-kants mackor, diverse vin och standard sortimentet såsom kaffe osv. Loungen kändes lite liten och lite ”trött”, dessutom var ju Wifi inte på topphumör som jag skrev förut.

Väldigt bra strukturerad boarding, 2 bryggor kopplade till 747an in i första dörren, dock ingen vänster sväng men det blev en trapp upp till puckeln.

-70

Vi har försökt uppgradera till First med Avios en längre tid, men inte lyckats, för knappa 2 veckor sen fanns det 1 plats och de kunde inte öppna upp en plats till. När vi ringde under veckan så var det nog en agent som inte visste vad vi pratade om. Hade hoppats på en gate-uppgradering , men man ska inte klaga på business.

Väl på plats kom Champagnen, Taittinger Brut Reserve NV, mycket gott.

-71

Före start tog de även beställning på maten, både förrätt och varmrätt.

Snabb taxning till start, vi rullade hela vägen tills det var dax att dra på Rolls-Royce motorerna.
Väl uppe börjar serveringen, till att börja med mer Taittinger. Flygvärdinnan frågade om vi har testat rosé-varianten, Champagne de Castelnau Brut Rosé NV vilket vi inte har gjort blir en liten provsmakning efter middagen.

Nånstans innan det blev mörkt.

-72

Starters
^ Scottish smoked salmon with herbed cream cheese
^ Pad Thai noodle salad with sweet chilli dressing

Salad
^ Fresh seasonal salad served with vinaigrette

Main
^ Braised beef cheeks with mustard mash and kale
^ Sustainably sourced haddock with chive beurre blanc, new potatoes and seasonal vegetables
^ Penne pasta with cream sauce and baby spinach
^ Chilled main course zesty quinoa sallad with coriander and lime king prawns

Dessert
^ Cherry and almond slice with sauce anglaise
^ Truffle Cheddar and Brie cheese with herbs served with Golden fig preserves
^ A selection of whole fresch fruit
^ Tea, coffee and chocolates

Hade tänkt att ha en Pad Thai som förrätt, men den var slut efter 8 pax (av totalt 20) på upperdeck. Blev istället den rökta laxen, vilken var riktigt god.

-73

Till huvudrätt blev det återigen braised beef cheeks och ett italienskt röd vin. Kinderna var alls inte lika goda som de som var på BA001 och vinet var alldeles för kallt, vinet blev definitivt bättre när det var varmare.

-74

Till dessert… valet är inte svårt… ost och portvin.

-75

Blev en rosé provsmakning, gott men inte lika gott som den vanliga skumpan.

-76

När vi skulle boka hemresan fanns valet mellan en B747 (17.15) eller A380 (21-tiden), gillar båda planen. En 747a är lite mer ikonisk, tycker jag, och dessutom har vi inte lyckats få plats i ”puckeln” tidigare. British Airways’s A380 har vi åkt till Hong Kong för ett par år sedan och det var riktigt bra. Blir ju lite I-lands problem att välja o_O , men det visade sig att vi skulle ha en väldigt tight connection på LHR så valet blev B747 även om det blir ~5 timmar på Heathrow.

Måste säga att jag blev lite imponerad av British Airways’s B747 upperdeck av den breda mittgången, betydligt bredare än på maindeck.

-77

-78

Har tidigare flugit och varit seatad på upperdeck på både Cathay och Air NZ, där mittgången har varit väldigt standard.
Gillar också generellt British Airways’s Club World konfiguration när man reser på, väldigt lätt att prata med varandra och sitter man vid fönstret så är det väldigt privat. På B747 så finns det stort förvaringsfack, mot fönstret, riktigt bra. Ända nackdelen är, tycker jag, att när stolsgrannen reser sig upp så känns bordet lite instabilit. Generellt känns det som om kabinen på denna kärra har några år på nacken och behöver ha lite mer ”TLC”.
Hoppas att detta inte är sista gången seatad på upperdeck på en 747a, men man vet aldrig. :)

Sover bra i British Airways’s säten, blev 4-5 timmar innan frukost. Var en del turbulens över Atlanten, men sov nog igenom det mesta.

Frukost
Starters
^ Chilled fruit juice
^ An enegergising fruit smoothie of strawberry and kiwi
^ Fresh seasonal fruit or Brircher muesli

Bakery
^ A selection of warm breads and breakfast pastiries
^ Marmalade is availble on request

Main
^ Traditional breakfast grill
^ Potato and Leek rösti
^ Continental breakfast platser of ham, turkey, swiss and cheddar cheese
^ Warm ciabatta with bacon, spinach and sun-dried tomatoes

Flygfrukost är inte mycket att berätta om, men frukten och smoothie var gott. Hoppade över den varma maten, är inte en storätare vid frukost.

-79

Finns mycket att skriva om vad det gäller upperdeck på en 747a…. räcker nog att säga jag gillar mycket :D Crew har varit riktigt bra och lagom pratsam.

Nu får det bli lounge-hoppning på T5, börjar i arrival-loungen, skönt att komma ute lite istället för att sitta inne hela dagen.

Nu bara sista leget kvar, landar på Landvetter 18.45 om allt funkar, sen ut med bagage och åka hem så fort som möjligt. Misstänker vi är innanför ytterdörren runt 21, då bara öppna väskor, borsta tänderna å ställa klockan så att man är på jobbet strax efter 7… **puh** och sen på kvällen ett styrelsemöte för BRF’en (har dock aviserat att jag kanske inte kommer…) tror inte jag är jättekreativ kl 19 efter en hel dax jobb och jetleg….

London Heathrow – Göteborg
BA792 A320-200 (G-EUUJ)
15.45 – 18.45
2A+2C

Sitter just nu i norra loungen, mycket folk på hela T5an, kan väl kanske bero på att det söndag em och många vill åka hem efter semestern. Security ok men inte mer, lite rörigt där, men det tog inte så lång tid.

Har precis käkat en curry kyckling, den var god men stark…. Gick inte riktigt att kombinera med rödvin…. Nu dega lite innan det är dax att gå till gaten.

Boarding kändes lite märklig, en del pax i priority-kön som inte var öppen. En del barnfamiljer släpptes igenom, sen blev det handplockade pax som gick igenom. Förstod vad de gjorde efter en stund, de taggade stora kabinväskor och skickade ut till de övriga väskorna. Stod även fler agenter i bryggan som kollade en gång till, bra jobbat. En helt full flight förutom några enstaka platser, både framför och bakom skynket.

Här var det inte en snabb uttaxning, hjulen lyfte 16.15, tror vi lämnade gaten 10 i 4.
Väl uppe i luften blev det allas vår favorit mat, ”Afternoon Tea” (OBS – ironivarning) :confused:
3 sandwichar, varma scones och en morotskaka, till det kaffe och Champagne de Castelnau.

-80

Varför ändra rutinen när man har hämtning :cool: Mackorna var goda, men skulle gärna ha lite mataktigt, håller således med många andra här beträffande eftermiddags cateringen.

Flyger på 37000 fot sa just kapten och vi har tydligen en bra medvind och kommer förmodligen att landa på rätt tid eller ett par minuter efter.

Nu strax dax att säga farväl till British Airways för denna gång.

-81

Återigen tack till alla er som har gillat, kommenterat och läst :D:) och Glad Påsk!

Nu när denna resa är avklarad finns det inget mer ”privat”-flyg bokat. En utav oss har fått beviljad semester över jul-och nyår, den andra har lagt in om semester men ännu inte fått vare sig ja eller nej i besked om den semestern. Vi har ett gäng av Avios och skulle nog behöva hjälp att boka en award-resa för att resa, förmodligen, österut. Jag är inte bra på att söka de resorna, så jag behöver nog ha hjälp av någon av er här på BC.

PS! En bonus bild på den kärran som är guldmålad, kanske inte den bästa bilden…

-82

:D