AV: Alf

Denna reserapport handlar om min och hustruns resa med British Airways till Kapstaden som genomfördes under december 2017. Rapporten handlar främst om upplevelsen av flygningen i Första klass med British Airways A380 men även Business på de kortare flygningarna och hemresan mellan CPT-LHR med B747.

Jag tar även med upplevelsen i Concorde Room i LHR eftersom det var en del av upplevelsen.

Ankom till Arlanda med Arlanda Express. Incheckning i terminal 2. Inga köer, fick boardingkort för hela sträckan till Kapstaden.

Flyg till London (LHR) med BA

ARN-LHR
Flight:British Airways 779
Avgångstid: 15:05
Sittplats/klass: 6J/K Business (Club Europe)
Flygplanstyp: B767

Loungen som British Airways använder i T2 har jag besökt ett flertal gånger tidigare. Jag tycker den är helt i klass med SAS lounge för EBG/EBD. Hyfsat utbud på mat och dryck. Dessutom finns numera IPA på tapp.

IPA på tapp
86FC0E59-E6FD-47BF-8209-9F998E76243E.jpeg

Övriga drycker
967838FD-DB21-4167-8D73-973B60BC9E95.jpeg

Flyget till London var en av British Airways gamla 767 med samma ekonomistolar i hela flygplanet. Dock är mittstolen i mittraden blockad. Sitter man vid fönster eller gång så blir det lika trångt som i ekonomi. Men för en resa på 2,5 tim är det OK. Kabinen i business hade bara halv beläggning. Det har skrivits en del på forumet om försämringar på British Airways. Detta håller jag inte med om när det gäller denna sträcka, jämfört med när jag åkte senast med British Airways för något år sedan var det en klar förbättring. Det serverades en trerätters måltid med val mellan två olika varmrätter och vin serverades ur stora flaskor. Detta tycker jag är väldigt bra på en så pass kort flygning.

En ny säkerhetsvideo visades med en del kändisar, denna var ganska underhållande åtminstone de två första gångerna man såg den.

Tre rätters

Vi valde oxkind som tyvärr inte var särskilt bra. Den smakade konserv. I övrigt var servicen på topp med trevlig besättning.
35F915A1-72FC-4215-9D1D-EAC0836C54B4.jpeg

Landade i London enligt tidtabell.

Concorde Room

Transit i Terminal 5 med tillhörande långsam säkerhetskontroll. Efter säkerhetskontrollen var det att bege sej till Concorde Room som man som resenär i F klass får tillgång till. Vi hade runt fyra timmar att slå ihjäl i denna lounge.

Efter att ha passerat receptionen blev vi insläppta och kunde välja att sitta antingen vid bord där man kunde beställa mat eller någon bekväm fåtölj och bara koppla av. Alla beställningar togs upp vid platsen man satt. Vi började med en bekväm fåtölj och beställde in var sitt glas champagne. Ingen av oss är några större fans av champagne så det fick räcka med ett glas eftersom det verkade tillhöra standardutbudet. Kollade genom matsedeln och upptäckte att det även här serverades oxkind om man ville ha detta. Eftersom vi skulle få tillräckligt med mat på flyget till JNB några timmar senare valde vi bort mat. Jag ser ingen anledning att äta sej mätt i loungen och sedan få en bra måltid ett antal timmar senare i F klass. Jag kan inte tillgodogöra mej en bra måltid på rätt sätt om jag har ätit strax innan. I detta fall fördrog vi serveringen på flyget eftersom det ändå blev tillräckligt med tid att sova på.

Matsedel
B8C25257-5221-4B92-BBDD-0C1263DB75DB.jpeg

Vi beställde istället in en ostbricka och en Tira Misu med tillhörande lämpligt vin. Tyvärr är ju inte en engelsk ostbricka någon höjdare och efterrätten var torr. Tyvärr så fortsatte den negativa trenden när jag skulle prova en whiskey av typ Jonnie Walker, Blue Label som jag trodde var en fin wiskey. En klunk och besvikelsen var ett faktum, den var inte god. Det blev att förpassa resten till återvinningen. Nu började jag bli besviken på loungen, ingen god wiskey. Däremot en bra gin, Tangery, 10 årig.

Lite besviken på utbudet gjorde jag en utflykt till grannen, Gallery First som låg bredvid på samma våningsplan. Lite mer folk och stökigare, men ett betydligt bättre utbud av drycker som man kunde hämta själv och blanda själv. Dessutom bra utbud på mat som man kunde hämta på sedvanligt sätt och bara prova lite av varje. Hittade två utsökta single malt som provades.

Utbud på wiskey i First Gallery
7334A82F-BF6E-4A78-A84F-7C8E370BF381.jpeg

Sammantaget blev jag inte särskilt imponerad av Concorde Room. Vi spenderade fyra timmar där och det räckte gott och väl. Utbudet av mat och dryck var inte imponerande. Det var enligt min mening bättre i Galleri First. Däremot var lugnet och bekvämligheten bättre. Skall man bara koppla av eller arbeta så är Concorde Room alldeles utmärkt.

Flyg London (LHR) – Johannesburg (JNB)

LHR-JNB
Flight:British Airways 57
Avgångstid: 20:55
Sittplats/klass: 3E/F, First
Flygplanstyp: A380

Boarding påbörjades en timme före avgångstid. Egen brygga för boarding av F som är beläget längst fram på nedre däck. Drog på oss en försening redan från början på en timme. Det var tre incheckade passagerare som inte dök upp. Då blev det att lasta av deras incheckade bagage och det tar ju lite tid att lyfta ut rätt container på en A380. Men det tar man hellre än att flyga iväg med bagage som man inte vet vad det kan innehålla.

Blev välkomnade ombord av purser och flygvärdinna som visade oss till våra platser. Det var fullsatt i F sånär som på två platser framför oss.

Innan start var det servering av champagne och utdelning av meny och trivselgrejor såsom necessär och pyjamas.

Första klass bestod av 14 öppna suiter med konfiguration 1+2+1 i tre rader och 1+1 längst fram. Det kändes väldigt öppet och upplevdes inte trångt som F klass ibland görs på en B747. Utrymmet var väldigt bra, handbagaget stuvades under fotpallen (som även kunde vara ett säte för en gäst). Datorväska och andra småprylar kunde läggas i låda bredvid armstödet.

Våra platser i rad 3
9530ABE4-0FBF-467A-8F1F-E5C2F0029F5C.jpeg

Entertainmentsystemet hade det vanliga standardutbudet. Jag använde bara detta för att se kartan om var vi befann oss så jag provade inte något om det övriga utbudet.

Det fanns två toaletter för F-klass. Toaletterna var av normalstorlek men mindre än den toalett som fanns längst fram i C-klass på övre däck. Snygga och fräscha toaletter med allt man kan behöva under resan.

Vi hade mittstolarna eftersom vi reste tillsammans. Stolarna var vinklade lite mot varandra på samma sätt som i SAS nya businessklass. Jag tycker det blir lite svårare att kunna kommunicera med denna konfiguration. Jag föredrar när stolarna inte är vinklade.

Avgångstiden var riktigt optimal för att man skulle kunna få tid att njuta av hela servicekonceptet och även få en bra stund att sova på. Flygtiden beräknades till 11 timmar.

Champagne innan start i sedvanlig ordning.

Ingen kamera igång som visade taxning och start. Vet ej om det var något fel eller om British Airways inte har detta implementerat i sina A380.

När säkerhetsbältesskylten släckts serverades ånyo champagne med en skål nötter och beställning togs upp på önskade drinkar. Det bästa med British Airways är att dom kan fixa till en champagne så att den blir riktigt god, jag beställde nämligen en Kir Royale. De flesta på forumet tycker säkert att det är att förgripa sej på en champagne men för mej som inte gillar champagne blir den riktigt god.

Meny fanns på plats och beställning togs upp på önskad varmrätt. Det går även att beställa på nätet men det hade vi inte gjort. Det blev torskrygg med hummerinbakade ravioli med skaldjurssås till huvudrätt.

Meny
-1

Med Kir Royale som fördrink påbörjades serveringen av smårätterna.

Första rätten var en Antipasti med lufttorkad skinka, salami, ost, oliver och soltorkade tomater.

Andra rätten var krabba och tigeräka med avokado och tomatsalsa.
Förrätt
0C10B1C5-3409-403E-9670-3EE02C6E704D.jpeg

Huvudrätten var som sagt torskrygg. Det var den bästa fiskrätt jag har ätit ombord på ett flygplan. Torsken var perfekt tillagad och smaken med sin sås och tillbehör var perfekt tillsammans med ett gott vitt vitt vin.

Torskrygg, beklagar att det ser rörigt ut men jag hann ta en tugga innan jag kom på att jag skulle ta en bild. Det var fint upplägg från början.

Huvudrätt, torskrygg
D3EFF0FC-A78F-4D94-86B5-7ABC287241F1.jpeg

Till samtliga rätter serverades bröd med ett bra urval. Vitlöksbrödet var perfekt.

En ostbricka serverades och det blev med ett glas portvin. En riktigt bra ostbricka för att vara engelska dessertostar.

Ostbricka
DCEDE87B-FC70-41BA-8A59-FA8CA9236EE6.jpeg

Under hela tiden var det en bra och uppmärksam servering med bra koll på när glasen behövde fyllas på och porslin kunde dukas av.

Jag tillhör den generation som redan på 80- talet gjorde ett antal resor i F klass. På den tiden var det standard att det serverades äkta caviar i första klass. Detta har tyvärr utgått på en del flygbolag, bl a British Airways samt amerikanska bolag. Jag saknar caviaren med en iskall vodka, den är för mej lika viktig som champagnen för en del. Avstår gärna från pyjamasen till förmån för att få tillbaka caviaren. Båda är naturligtvis bäst, viket också förekommer på de flesta andra flygbolag med First.

Efter avslutad måltidsservering med en kaffe och Cointreau var det ca 9 timmar kvar till JNB. Vi blev tillfrågade om vi ville ha sängen bäddad och det kändes som rätt tid efter en bra måltid och dryck. Sängen bäddades med kuddar och täcke. Sängen var bekväm men smalare än den som Malaysia Airways har i sin F på A380. Det är det enda jag har att jämföra med när det First på A380.

Fick en bra natts sömn och hoppade över frukosten eftersom det serverades lunch på nästa sträcka mellan JNB – CPT.

Vi blev 1 tim. sena till JNB så det blev lite mindre tid för transfer till inrikesterminalen. Tidsskillnaden var en timme, med tidszon motsvarande Finland. Himla skönt att slippa jetleggen.

Landning i ett regnigt Johannesburg. Ingen fast track genom passkontroll, vilket i detta fall inte behövdes eftersom det inte var någon som helst kö. Eftersom sista sträckan var inrikesflyg blev det att hämta ut bagaget och passera tullen för att sedan checka in bagaget igen.

Det blev sedan en promenad på ca 15 min till inrikesterminalen där det blev en säkerhetskontroll som gick ganska fort. Jag vet inte om det fanns någon lounge i denna terminal eftersom vår tidsram till nästa avgång var kort pga av vår försening. Det var bara att bege sej direkt till gaten.

Vidare med Comair till Kapstaden (CPT)

Comair är ett dotterbolag till British Airways som flyger inrikes inom Sydafrika. Comair flyger med British Airways färger och målning av flygplanen och med British Airways prefix.

Boarding gjordes en halvtimme innan avgång. Det var egen kö för oss som reste i business.

JNB – CPT
Flight: British Airways 6417
Avgångstid: 12:50
Sittplats/klass: 1A/C, Business
Flygplanstyp: B737-800

Stolarna i business var en aning bredare och bekvämare än i ekonomi men inte lika bekväm stol som en del flygbolag har på vissa Europalinjer när det är 2+2. Det var en stolkombination av lite annorlunda typ än vad som är vanligt, nämligen 2+3.

Start från ett regnigt Johannesburg och upp mot marchhöjden genom en del turbulens pga av åskväder i området. När vi väl kom ur detta efter ca 30 min var det fint flygväder resten av sträckan.

Lunch serverades med två val av varm huvudrätt. Valet föll på en köttbit som var helt Ok och i stil med vad som brukar serveras på flyg. Inget sensationellt med andra ord. Till maten serverades utmärkta sydafrikanska viner.

En trerätters på Comair
727F69E7-C9AF-4453-AD91-C06E9592C463.jpeg

Efter ca 2 timmar avslutas flygningen med en vacker inflygning över det härliga landskapet med sina häftiga berg för att sedan se oceanerna när man närmar sej Kapstaden. Det enda förfulande var strax innan landning när man passerar över kåkstäderna, vilket är en bedrövlig syn.

Ingen immigration eftersom det var inrikesflygning, utan bara att hämta ut bagage och leta redan på den förbeställda transporten till hotellet.

Hemresa från Kapstaden, CPT – LHR

Vi valde att flyga direkt till LHR istället för att ta ett byte i JNB. Nackdelen blev då att vi fick flyga med B747 istället för A380. Eftersom en del på forumet bestämt säger att det inte är värt att kosta på något extra för en första klass med British Airways så valde vi C klass hem för att jämföra.

Incheckning gick smidigt i separata diskar för F och C, inga köer.

Fick bordingkort för hela sträckan till ARN.

Hade i samband med bokningen seatat oss på övre däck eftersom detta är en betydligt behagligare kabin än de större på nedre däck. För att få plats på övre däck måste seating göras i god tid eftersom dessa platser går åt först.

Passerade genom säkerhetskontroll och passkontroll som gick ganska smidigt. Ingen fast track vad jag minns, det hade i så fall spelat mindre roll eftersom det inte var några direkta köer.

Efter lite shopping av tax free blev det att bege sig till loungen. Taxfree ransonen fick jag i en förseglad påse med uppgift om att det skulle fungera i säkerhetskontrollen på LHR. Jag brukar vara tveksam till sådana utfästelser eftersom jag flera gånger konstaterat att det inte fungerat som det var tänkt. I detta fall fungerade det utan problem på LHR.

Nästa anhalt blev loungen. Jag tror det var British Airways egen lounge. En lounge av medelkaraktär, det fanns en del smårätter med bl.a. annat en skaplig varm pasta. Dessutom fanns det grillade tigerräkor som var riktigt bra, perfekta att pigga upp pastan med. Vinerna var av mycket god sydafrikansk kvalitet och det fanns några sorters champagne för den som gillar det. Sammanfattningsvis en ganska bra lounge.

Boarding skedde med prioriterad kö till F och C klass.

CPT – LHR
Flight: British Airways 54
Avgångstid: 22:00
Sittplats/klass: Business 63J/K/(Club World)
Flygplanstyp: B747

På övre däck är stolarna 2+2 och det är mittgång mellan. Man sitter ju lite annorlunda i British Airways Club World, en åker baklänges och den andra framlänges. Det är inte alls tokigt när man reser i sällskap. Det är då ett trevligare sätt att sitta på när man äter och skall samtala. Övre däck är definitivt bästa platsen av kabinen när man åker Club World.

Helt fullsatt på övre däck. Det är dessa platser som går åt först så det gäller att boka dessa stolar så fort som möjligt.

Kabinbesättningen bestod av två yngre personer av vardera könet som hade hand om övre däck. Deras insats var definitivt på miniminivå när det gällde servicenivån. De båda gjorde det som var ett måste men inte något extra. De bar fram mat och serverade dryck. Ville man ha påfyllning fick man påminna om detta eller om man ville ha något annat extra. Det var tur att det var avgång sent på kvällen och nattflygning så man slapp tampas med att beställa och istället fick en god sömn så länge som möjligt.

Flygtiden till LHR var beräknad till drygt 12 timmar.

Den sedvanliga champagnen serverades före avgång. För att piffa till champagnen beställdes en Kir Royal innan maten.

Först serverades en förrätt bestående av rökt springbock.

Förrätt
5D69EC8E-B002-4B64-B834-A5B28E0A9258.jpeg

Det fanns tre huvudrätter att välja mellan. Det blev en köttbit med polenta som smakade ganska bra.

Huvudrätt
02C519AF-6D87-4AC6-A9B3-35F1AD37A668.jpeg

Flygningen gick NV över havet en bit utanför kusten upp till Lagos där man svängde norrut och det blev rakt över Nordafrika och in över Marseille i Frankrike.

Provade entertainmentsystemet med lite olika val mellan filmer och flygvägskartan. Ett uselt system med en upplösning på bilden som en gammal TV på 70-talet. Ställde in valet av kartan över flygningen och somnade sedan. Gjorde en reklamation på detta vid hemkomst och efter några dagar rasslade det in 15000 Avioser som kompensation, vilket jag var nöjd med.

Stolen gick att helt fälla ner helt varför den fälldes ner till en säng. Den var lite trång och hårdare än i F klass. Den var helt Ok att sova i och det blev en god natts sömn. Jag somnade stax efter maten var serverad och vaknade när vi passerade Marseille. Hade på kvällen avbeställt frukosten eftersom vi hade gott om tid att inta denna i loungen innan avgången till ARN.

Landning enligt tidtabell på morronen i ett lugnt London efter att flygplatsen delvis varit stängd dygnet innan pga snö och kraftig vind.

Transfer på LHR mellan Terminal 3 och Terminal 5

Vid ankomst till LHR blev det ankomst till Terminal 3. Om det är standard för flyg från Sydafrika vet jag inte och jag vet inte heller varför vi inte ankom till Terminal 5. Att byta terminal på LHR är en anledning till att undvika denna flygplats. Jag trodde i min enfald att alla British Airways flyg höll till på Terminal 5. Hursomhelst det var bara att bita i det sura äpplet och påbörja den långa promenaden till gaten för busstransfer till Terminal 5. Enbart att köra buss mellan terminalerna är ju inte värdigt en modern flygplats. Väl i terminalen till bussen var det 30 min kö innan man kom på bussen. Bussresan tog 15 minuter. Ankomst till Terminal 5 och uppför de långa rulltrapporna och in i en ny kö till säkerhetskontrollen. Säkerhetskontrollen gick ganska snabbt, var avklarad på 15 minuter. Min plomberade taxfreepåse gick rakt igenom kontrollen utan kommentarer. Imponerande, det trodde jag inte.

Flygning med BA till ARN

LHR-ARN
Flight: British Airways 778
Avgångstid: 10:45
Sittplats/klass: 3D/E, Business (Club Europe)
Flygplanstyp: B767

Letade reda på Club World loungen för att inta frukosten. Utbudet på frukost var dock en besvikelse, inte mycket att välja på. Trodde nog det skulle vara bättre, en engelsk frukost brukar annars hålla bra standard. I övrigt är loungen bra med bra utbud på mat och dryck under andra tider.

Boarding i god tid av British Airways gamla 767. Endast halvfullt i business. Samma stolkonfigurering som i ekonomi och lika trångt. Dock blockad mittstol i reden i mitten. Det märks att dessa flygplan börjar falla för ålderssträcket. I panelen ovanför min stol hade det dragits en kabel. Detta verkar vara en snabbfix med att lägga kabeln utanpå panelen. Den skall givetvis monteras innanför panelen.

Snabbfix
2F924BA1-8F18-4879-B317-5DB97EC77FC7.jpeg

Samma matkoncept som på utresan med en trerätters och val mellan två huvudrätter.

Det var en trevlig och effektiv kabinbesättning i C-klass. En otrolig purser, en kvinna i den övre medelåldern. Hon var otroligt serviceinriktad. Efter matserveringen fullkomligt flög hon runt i hela kabinen med champagneflaskan champagne till alla som önskade denna dryck. Man skulle kunna tro att det var BC som chartrat planet. En otrolig service av denna purser och hennes medhjälpare. Det var skillnad mot de 25 åringar som skötte servicen på sträckan CPT-LHR, där gjordes inte något extra handtag.

Landning enligt tidtabell i ett snöigt Stockholm.

Sammanfattning av British Airlines First/Club Word och Club Europe

Hårdvaran i F tycker jag var mycket bra. Det var gott om utrymme och kabinen i A380 var trevlig och kändes mycket rymlig, ingen känsla av att det skulle vara trångt.

Mjukvaran i form av service var också bra på denna flygning. Mat och dryck var alldeles utmärkt med en bra och trevlig service. Under hela resan var personalen mycket uppmärksam på när det var slut på mat och dryck och dukade snabbt av och erbjöd påfyllning när det behövdes. Jag har för mig att British Airways har serverat någon form av avsmakningsmeny på A380 flygningarna tidigare. Det hade ju varit trevligt med ett sådant upplägg.

Entertainmentsystemet var helt OK för min del, jag nyttjade bara musikkanalerna samt tittade på kartan över flygningen.

Hårdvaran i C (Club World) på B747 börjar bli sliten och omodern. Det är betydligt trevligare i exv SAS business. Det känns lite trångt med alla dessa stolar i bredd. En nackdel är om man sitter innerst vid fönster är det lite obekvämt att ta sig ut.

Mjukvaran i form av service var som jag nämnt tidigare inte på topp. Den höll inte ens miniminivå. Hade det varit en dagflygning hade jag blivit grymt besviken. Mat och dryck var bra och vad som förväntades.

Entertainmentsystemet var dåligt. Det är väl risk att detta får hänga med så länge man flyger med 747:an.

Flygningen från/till Arlanda var en positiv förbättring mot när jag flög denna sträcka för ett år sedan. Bortsett från de gamla B767 så var servicen på topp och utbud på mat och dryck var riktigt bra.

Jag tycker definitivt att det är värt lite extra, antingen poäng eller pengar för att åka i First på A380. Det borde vara likadant på B787-9 som har likadan First kabin, om än lite smalare flygkropp. Hur det är med First på B747 och B777 har jag ingen erfarenhet av men om man tittar på bilder ser deras First trängre ut.

Skulle jag göra om resan hade jag valt att ta ett byte i Johannesburg även på hemresan för att kunna åka i First med A380.