Många svenska affärsresenärer fortsätter med Star Alliance-medlemmen Thai Airways från Bangkok till andra asiatiska destinationer efter ett långflyg med SAS, Lufthansa eller Thai. På asiatiska destinationer som ligger 2-3 timmar från Bangkok kan man då råka ut för flygplan med inrikeskonfiguration, det vill säga stolar och benutrymme som är anpassade för kortare flygningar.

För en luttrad Europaresenär är detta ändå ett klart snäpp bättre än vad som erbjuds hemmavid på liknande flygningar. Bilderna nedan kommer från rutten Bangkok-Kanton som är strax under 3 timmar. Flygningen utförs av Thai Airways med en äldre Airbus A300 med inrikeskonfiguration. Bilderna ombord är från affärsklasskabinen, eller Royal Silk Class som Thai Airways kallar det.

Text och bilder: Roger Johansson


Innan avgång i Bangkok bjuder Thai på lite färsk frukt i sin lounge för affärsresenärerna.


Innan avgång serveras Champagne, is-te eller apelsinjuice. Måltidsserveringen inleds med en drinkvagn och sedan en förrätt. Gravad lax med potatissallad. Inte en rätt anpassad för rutten Thailand till Kina, men fräscht i alla fall. Tillbehöret är dessutom en svensk 80-talsklassiker: vitlöksbaguette som fortfarande är populärt i Göteborg.


I menyn kan man välja på fyra huvudrätter. Idag fick det bli thailändskt. Kycklingcurry med ris. Andra val var fläsk-wok, en vegetarisk hamburgare eller fisk.


Traditionell thailändsk ostkaka och en bit vanlig ost och till det portvin.


Efterrätt i form av en kokoskaka med lime. Te med mjölk.


Stolarna ombord på Thai Airways A300 är av inrikestyp. Samma som man hittar i till exempel USA. Det vill säga väldigt breda men med ordinärt benutrymme.


På de två toaletterna som är avdelade till affärsklassen finns lite rakvatten och parfym för den som vill grooma sig lite innan landning.


Som sagt, denna affärsklasskabin skulle vara en besvikelse på en långflygning. Men för en europaresenär är det en kraftig uppgradering för kortare flygningar.