Den 10 januari 1990 lyfte det första flygplanet av typen McDonnell Douglas MD-11, med Finnair som premiärflygbolag. Efter 24 år slit hade flygplanet gjort sitt och det var dags att säga adjö. Vi var med under den sista dagen med MD-11 i kommersiell trafik som firades med en rundflygning med KLM över Holland.

När flygplanet introducerades år 1990 var det ett modernt flygplan, en vidareutveckling av tidigare DC-10:an. MD-11 var dock betydligt modernare med större flygplanskropp och nya motorer. Dessutom hade MD-11 en digital glaspanel i cockpit vilket gjorde att man inte längre behövde tre personer i cockpit. Flygingenjörens dagar var räknade.

Den 20 december 1990 gick den första kommersiella flygningen med Finnair som premiärflygbolag mellan Helsingfors och Kanarieöarna. Ett flertal flygbolag beställde MD-11, däribland även SAS faktiskt som dock senare valde att avbeställa. De största flygbolagen var American Airlines, Delta och Swissair. Det sista passagerarflygplanet levererades till belgiska Sabena år 1998 och den sista MD-11 i fraktversion levererades till Lufthansa år 2001.

KLM Farewell MD-11

KLM Farewell MD-11 11-11-2014

Foto: Jacob Molin

Sista kommersiella flygningarna

År 2014 var det bara KLM kvar som flög MD-11 med passagerartrafik och det blev även det holländska flygbolag som gjorde den sista kommersiella långflygningen mellan Montreal och Amsterdam. Den 11 november 2014 (valet av den 11/11 var förstås ingen slump) gjordes de sista flygningarna med passagerare ombord, tre rundflygningar från Amsterdam Schiphol på låg höjd över Holland. Biljetterna för de tre flygningarna tog slut på 20 minuter, trots över 700 platser.

BusinessClass var med på den första flygningen, KL 9895 med avgång klockan 10.30. Vi fick dessutom möjlighet att göra en av de sista flygningarna någonsin i business class på MD-11, i stol 05C.

KLM World Business Class

Det var många förväntansfulla resenärer som redan köat upp klockan 08.30 när incheckningen öppnade vid incheckningsområde 6 på Schiphols flygplats utanför Amsterdam, den del av avgångshallen som dagen till ära helt dedikerats för MD-11-flygningarna. Businessclasspassagerare fick visserligen checka in vid den vanliga incheckningen men fick i övrigt de normala Sky Priority-förmånerna med fast track genom säkerhetskontrollen och lounge, även om det i slutändan inte fanns mycket tid över att hinna dit.

KLM Farewell MD-11

Incheckningen på Schiphol

Foto: Jacob Molin

Flygplanet stod parkerat i ett avgränsat område på flygplatsen, vilket innebar en bussgate. Dock gjordes allt enligt reglerna med priority boarding för passagerare i business class vid gate C22 med en egen buss som väntade utanför. Det hördes en del suck i gateloungen när rad 1-6 välkomnades till ombordstigning, medan övriga fick vänta. Den här förmiddagen bestod den största förmånen med priority boarding av att komma fram tidigt till planet för att kunna prata med personalen och ta kort i lugn och ro. Vid gaten delades MD-11-påsar ut med informationsmaterial, en flaska vatten och lite tilltugg för flygningen.

Business Class på MD-11 i KLMs regi bestod av fyra rader uppdelade i två kabiner med två rader längst fram, därefter galley och ingång följt av ytterligare två rader. Uppdelningen var lite märklig med två rader i en 2-2-2-konfiguration längst fram medan det i den bakre kabinen fanns en 2-3-2-konfiguration, och med endast en rad på höger sida. I vilket fall blev det 24 stolar totalt. En ganska exklusiv del av planet jämfört med de 270 stolar som fanns i economy och economy comfort.

KLM Farewell MD-11

KLM World Business Class på MD-11

Foto: Jacob Molin

Visst kan man av många skäl bli nostalgisk när en gammal trotjänare går i graven, men de sista MD-11-planen har KLMs äldsta businesstol och den är ganska enkel i sin design jämfört med exempelvis KLMs nya business class. Utvecklingen har hunnit långt under 2000-talet. Benutrymmet låg på 60 tum, dock hade jag själv en plats vid nödutgång med över två meter till väggen framför.

Besättningen var på strålande humör och nästan lika förväntansfulla som passagerarna. För många var det också en dag av nostalgi och avsked, i kabinbesättningen kunde man hitta både 14 och 17 år av erfarenhet med flygplanstypen.

KLM Farewell MD-11

Glada pursers hälsar välkomna

Foto: Jacob Molin

Europas största hamn från 300 meter

Punktligt klockan 10.30 lämnade vi parkeringsplatsen och lyften några minuter senare mot söder. En intressant detalj kring MD-11 är dörren som är elektronisk och öppnas uppåt. När dörren är öppen förvaras den i någon hålighet under taket. Dörröppningen är dessutom betydligt bredare än i många nyare flygplan. En annan intressant detalj är purserns arbetsplats vid den andra dörren, med skrivbord och snurrstol.

KLM Farewell MD-11

Kanapéer och champagne i business class

Foto: Jacob Molin

Uppe i luften erbjöds en kortare servering. I business class serverades champagne och apelsinjuice följt av kanapéer och minidesserter och därefter kaffe.

Flygningen tog oss från Schiphol ut mot holländska kusten där vädret var strålande utan ett moln. Framförallt Rotterdam gav en fantastisk vy över den stora hamnen med båtar, oljecisterner och lite längre bort en vacker strand. Tillbaka mot inlandet blev det molnigare. Efter Utrecht och Lelystad passerats var det inte mycket till utsikt och Amsterdam med dess kanaler försvann helt bland molnen. Många njöt dock rejält av utsikten som skedde på mellan 2000 och 7000 fots höjd. Att cirkulera mellan kajplatserna i Rotterdams hamn på 300 meters höjd var en häftig upplevelse.

KLM Farewell MD-11

Hamnen i Rotterdam

Foto: Jacob Molin

Under flygningen delades även en bok ut med bilder och information om MD-11, en trevlig souvenir att ta med hem. En timme senare vid klockan 11.45 var vi tillbaka på marken igen. De flesta frekventa resenärer brukar tycka det är pinsamt när passagerare applåderar efter landning, som om det vore en bragd att piloten lyckats få ner planet. Denna gång var det besättningen som tog kommandot och bjöd på en högljudd applåd med visslande och hejande åt en flygplanstyp de denna dag skulle kliva av för sista gången.

Gammalt möter nytt som möter ännu äldre

På marken gavs 20 minuters möjlighet till att ta foton på planet utifrån samt på ytterligare en MD-11 som stod parkerad bredvid. Dessutom fanns en gammal DC-3:a parkerad bredvid som passagerare i business class fick en exklusiv möjlighet att gå in i. Detta flygplan var med under dagen D och släppte fallskärmsjägare i Normandie men används nu främst för charterflygningar. Även den holländska drottningen har åkt med flygplanet.

En flygplanstyp försvinner och en ny kommer in. I oktober 2015 kommer KLM få leverans av sin första Boeing 787-9 Dreamliner. Nu ser vi med spänning fram emot att se vad detta innebär för oss passagerare.

KLM Farewell MD-11

MD-11 – Aviation history

Foto: Jacob Molin