Marriott International med huvudkontor i Maryland, USA köper konkurrenten Starwood Hotels & Resorts i en affär på 12,2 miljarder dollar.

Köpet betyder att man blir världens största hotellkedja med över 5.500 hotell som man antingen äger själva eller driver som franchise i över 100 länder.
I en tid när den internationella hotellkonjunkturen är på väg upp har Marriott beslutat att betala 11,9 miljarder i aktier och resten kontant för att förvärva Starwoodgruppens tolv varumärken som inkluderar bland annat Westin, W, Sheraton och St. Regis-hotellen. Tillsammans med Marriotts egna varumärken som exempelvis Ritz-Carlton, Fairfield Inn och Edition betyder det att man utökar kapaciteten hos hotellkedjan med 50%.

J.W. Marriott Jr är styrelseordförande hos Marriott och han uttalade i ett pressmeddelande: ”Vi har tävlat med Starwood under decennier, men vi har också beundrat en del saker de har gjort”.
Affären ska vara avslutad i mitten av nästa år, och Arne Sorensen som redan nu är högsta chef hos Marriott kommer även bli högsta chef för hela den nya hotellgruppen. ”Den viktigaste drivkraften bakom den här affären är att kunna växa. Nu får vi möjlighet att kunna kombinera styrkorna och bägge distributionsnätverken hos både Marriott och Starwood, och det ger oss fördelar i den här snabbt föränderliga marknaden.
Den större skalan betyder fler valmöjligheter för våra kunder och ger stordriftsfördelar åt våra ägare och franchisetagare.
Det kommer lyfta vår omsättning per hotell och betyder också bättre långsigtiga perspektiv för våra aktieägare. I dag startar vi en ny resa för bägge två företag” berättade han.
I april tidigare i år köpte Marriott den kanadensiska hotellkedjan Delta Hotels and Resorts och blev därigenom den största hotelloperatören i landet.

6a0128763ee05d970c01b7c7ed1ba1970b-800wi-557x720