I början av året avslöjade Malmö Aviation och Sverigeflyg att de går samman i ett nytt flygbolag – BRA. Internt jobbas det just nu hårt med alla förberedelser. Vi fick en pratstund med Mathias Winberg, Regionchef på Malmö Aviation, som kunde ge lite fler detaljer om vad som väntar.

Namnet och förkortningen BRA kan tolkas på många olika sätt men ytterst är det en förkortning för Braathens Regional Airlines som är det formella namnet på flygbolaget. Grundtanken är att det ska uttalas B-R-A men precis som med namnet SAS lär både B-R-A och BRA användas.

Vi är också lite undrande hur de resonerat kring namnet för en internationell publik, med tanke på vad ordet betyder på engelska, men Mathias bara ler åt frågan och menar att man i så fall skulle kunnat resonera likadant om Richard Bransons Virgin-imperium när det startade, som inte särskilt många personer höjer ögonbrynen åt idag.

Förlanseringskampanj av BRA till hösten

Runt september-oktober kommer de första delarna av BRA lanseras med en ny grafisk design och en ny logga (som för övrigt redan är klar). Men arbetet med att integrera de två flygbolagen har redan påbörjats, Malmö Aviation och Sverigeflyg syns allt oftare tillsammans på skyltar och i informationsmaterial och den lounge som nyligen öppnade på Göteborg Landvetter definieras som en Malmö Aviation och Sverigeflyg-lounge, vilket även står på roll-upen vid entrén. Så småningom ska det förstås bli en BRA-lounge.

När BRA är helt implementerat kommer de gamla namnen helt försvinna, inklusive det gamla varumärket Malmö Aviation som funnits i över 20 år. Hur förändringen kommer mottas på marknaden tror man kommer variera i olika delar av landet. I södra Sverige finns förstås en starkare anknytning till namnet Malmö Aviation medan namnet i exempelvis Umeå och Östersund inte alls är lika självklart, där kan det till och med vara en belastning då vissa tror att Malmö Aviation enbart flyger till Malmö. Det återstår också att se hur förändringen kommer uppfattas när de olika varumärkena inom Sverigeflyg försvinner som alla har en lokal förankring (med exempelvis FlySmåland och Gotlandsflyg) och som i många fall har startats upp av lokala entreprenörer.

I höst blir vi BRA på riktigt

BRA kommer till hösten

Nytt gemensamt bonusprogram och ombordkoncept

Nya BRA innebär även ett harmoniserat ombordkoncept samt ett gemensamt bonusprogram. Idag ser det helt annorlunda ut i kabinen beroende på om man flyger med Malmö Aviation, som serverar gratis mat och dryck ombord, eller om man flyger med Sverigeflyg som har ombordförsäljning och där menyn dessutom varierar mellan de olika bolagen i Sverigeflyg. Till lanseringen av BRA kommer man sätta ihop ett nytt koncept som gäller på samtliga linjer.

Även ett nytt gemensamt bonusprogram kommer lanseras som gäller på samtliga linjer. Idag har Malmö Aviation ett eget bonusprogram som mer efterliknar de stora internationella programmen medan Sverigeflyg har ett enklare bonussystem med bonuskuponger som man tjänar varje gång man reser med en ombokningsbar eller återbetalningsbar biljett och som sedan kan nyttjas till bonusresor eller andra produkter. Med det nya bonusprogrammet kommer man kunna tjäna och använda poäng på samtliga linjer i BRA. Tankar finns även på att kanske knyta fler partners till bonusprogrammet för att göra det mer attraktivt.

Malmö Aviation och Sverigeflyg Lounge Göteborg Landvetter

Malmö Aviation och Sverigeflygs nya lounge på Göteborg Landvetter

Foto: Jacob Molin

Nya flygplan år 2016

Malmö Aviation har en innestående order på 10 flygplan av typen Bombardier CSeries, fem av typen CS-100 med 125 stolar och fem av typen CS-300 med 145 stolar. Flygplanen kommer ersätta de nuvarande Avro-flygplanen. Tanken var att Malmö Aviation skulle bli för i världen att flyga med denna, så kallad launch customer, men så blir inte fallet. Istället blir det Swiss International Airlines som blir först. Detta kan möjligtvis vara en lättnad om det kommer några barnsjukdomar som behöver rättas till. Som det ser ut nu kommer de första CSeries-flygplanen levereras i slutet av 2016.

Tills dess är det den nuvarande flottan som gäller med i första hand Avro- och Saab-flygplan. En fördel med sammanslagningen är dock att flygplanen lättare kan flyttas mellan de olika linjerna i linjenätet för att bättre matcha efterfrågan. Exempelvis under sommaren går det enkelt att sätta in ett av Malmö Aviations Avro-flygplan till Visby, när efterfrågan på biljetter är mycket hög till Gotland, medan man resten av året kan flyga med ett mindre flygplan. En liknande förändring går att göra till exempelvis Åre Östersund under vintersäsongen då många reser till fjällen.

Alla flygplan kommer givetvis även målas i samma färg och med den nya loggan.

Malmö Aviation Bombardier CSeries

Malmö Aviation Bombardier CSeries

Foto: Malmö Aviation

Free seating – vara eller inte vara

Flera andra beslut finns att ta inför lanseringen av BRA och de nya CSeries-flygplanen, bland annat om man ska fortsätta med Free seating, dvs att man inte kan välja sittplats i förväg. Idag är det fri placering på både Malmö Aviation och Sverigeflyg och fördelen med det enligt Mathias är att det gör ombordstigningen mer effektiv och att man därför kan tillåta en senare incheckning. Men diskussionen är ännu öppen för framtiden.

Vi frågade också om några nya linjer är på gång, inklusive några destinationer utanför Sverige. Någon konkret finns inte i rullarna just nu och troligtvis är det ganska fullt upp med den kommande integreringen, men enligt Mathias är ögonen alltid öppna för nya möjligheter.

Idag trafikerar Malmö Aviation och Sverigeflyg tolv linjer från Stockholm Bromma samt regionala linjer mellan södra Sverige och Gotland och utöver det vissa säsongslinjer. Dessutom finns samarbete med Finnair och Brussels Airlines till Helsingfors resp Bryssel. I Sverigeflyg ingår flygbolagen Blekingeflyg, Flysmåland, Golden Air, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg.

Förlansering av BRA kommer ske under hösten och följas av den praktiska implementeringen under vintern 2015/2016.