I oktober 2015 startar Lufthansas dotterbolag Eurowings långdistanstrafik från Tyskland till destinationer i Asien, Mellanöstern och Karibien. Linjerna kommer trafikeras med Airbus A330 med tre klasser ombord och innebär en ny form av verksamhet som Lufthansagruppen inte haft på mycket länge.

Eurowings bygger i grund på Germanwings-konceptet med en lågprisstruktur men samtidigt med god kvalitet och med ett premiumalternativ ombord. Fokus är på städer som inte är Lufthansahubbar, dvs andra städer än Frankfurt och München, men möjlighet finns även att utöka till exempelvis Schweiz och Österrike. Inledningsvis är det fem destinationer som kommer trafikeras från hubben i Köln/Bonn: Varadero, Punta Cana, Dubai, Phuket och Bangkok. En ny Eurowings-bas håller även på att byggas upp i Wien. Flygplanstypen blir en Airbus A330-200, inledningsvis kommer två flygplan användas men ytterligare fem är på väg.

Press conference Lufthansa CEO Karl Ulrich Garnadt

Lufthansas VD Karl Ulrich Garnadt presenterar nya Eurowings

Foto: Jacob Molin

Eurowings kommer även successivt ta över försäljning och marknadsföring från det som idag heter Germanwings. Germanwings kommer fortsatt praktiskt finnas kvar som flygbolag men kommer säljas under varumärket Eurowings. Tanken med detta är framförallt att inte låsa flygbolaget och dess verksamhet till Tyskland samt att man tror Eurowings som namn är mer användbart när man ska försöka marknadsföra flygbolaget till kunder utanför Europa. Lufthansa hoppas även att exempelvis thailändare ska boka Eurowings för att flyga till Europa.

Biljettyper och kabinklasser

Tre olika biljettyper erbjuds med tre olika kabinklasser ombord.

Eurowings Basic innehåller de billigaste priserna och inkluderar enbart handbagage. Incheckat bagage, mat, dryck och andra tjänster som möjlighet till ombokning kan köpas som tillägg.

Ombord sitter man i Smart/Basic med 243 stolar. Benutrymmet är 30 tum (76 cm) och seat recline 10 cm.

Eurowings longhaul cabin Basic Smart

Eurowings Smart Basic

Foto: Lufthansa

Eurowings Smart är biljettypen för de som vill ha lite mer inkluderat ombord. I priset ingår även ett incheckat bagage, Smart-måltid (en varm och en kall måltid) och drycker. Passagerare som har bonuskort på nivåerna Frequent Traveller/Senator/Hon Circle i Miles & More har tillgång till lounge på flygplatsen och det går även att tjäna poäng i Miles & More. Med en Flex-biljett har man dessutom möjlighet till ombokning och avbokning.

I Smart sitter man i den främre ekonomiklasskabinen som har 34 tums benutrymme jämfört med 30 tum längre bak. I Smart/Basic More Comfort är det även möjligt att fälla stolen lite mer (15 cm mot 10 cm). Totalt finns det 46 stolar.

Eurowings longhair cabin More Comfort

Eurowings Basic Smart More Comfort

Foto: Lufthansa

Eurowings Best är Eurowings premiumbiljett där man sitter i premiumkabinen längst fram med mer benutrymme och en mer avancerad stol. I Best ingår även två incheckade bagage, två handbagage, priority check-in, fast track, lounge, à la carte-måltid och fullt utbud i underhållningssystemet. Intjäning i Miles&More är möjligt och i Best får man även tillgodoräkna sig Hon Circle-poäng.

Ombord kommer det även finnas trådlöst internet som är gratis i Best. Underhållningssystemet innehåller både ett standardutbud och ett premiumutbud som man kan betala extra för (premiumutbudet är gratis i Best). Alla stolar har USB-uttag och skärmar med HD-upplösning.

Eurowings longhair cabin BEST

Eurowings Best

Foto: Lufthansa

I Eurowings Best-kabinen finns det 21 stolar, tre rader i en 2-3-2 konfiguration. Benutrymmet är 45 tum (114 cm). Stolen är i grund samma stol som Lufthansa har i sin nya premium economy, dock med en lite annan färgsättning.

Lanseringspriser på exempelvis linjen Köln-Dubai finns från 99,99 euro i Basic, 149,99 euro i Smart och 399,99 euro i Best. Priserna är enkel väg.

Test av den nya Eurowings Best-stolen

Vi fick möjlighet att testa den nya Eurowings Best-stolen bara några minuter efter den avtäckts för världen. Det är som sagt samma stol som Lufthansa har i sin nya premium economy men med Eurowings vinröda färg på nackstödet, bordet och förvaringsutrymmet vid sidan av stolen. Dock verkar benutrymmet vara större i Eurowings Best. I Lufthansa premium economy är det 38 tum, i Eurowings Best 45 tum (båda är officiella siffror från Lufthansa).

Vi var med på både lanseringen av premiärflygningen med Lufthansas premium economy och skrev efter invigningsflygningen så här om komforten:

”Stolen var mycket behaglig att sitta i, detta var de flesta ombord överens om. Stolen erbjuder inget överflöd av utrymme och kan och ska inte jämföras med business class, men det var inte på något sätt trångt, varken sett till bredden eller benutrymmet. Den stora baksidan var de lite väl ambitiösa möjligheterna att kunna fälla stolen, detta kanske fungerar fint på nattflygningar när de flesta vill sova, men på en dagflygning var det närmast omöjligt att sitta och jobba med stolen framför fälld och det blev också mycket trångt att komma ut ur stolen.”

Med sju tum extra benutrymme verkar det som Lufthansa tagit åt kritiken som vi själva gav och förhoppningsvis innebär det mindre påverkan på personen bakom när stolen är fälld. I övrigt är stolen både skön och rymlig.

Eurowings BEST class seat

Stolen i Eurowings Best

Foto: Jacob Molin

Eurowings BEST class seat

Stolen i Eurowings Best

Foto: Jacob Molin

Eurowings BEST class seat

Stolen i Eurowings Best

Foto: Jacob Molin

Eurowings Airbus A320 Airbus A330

Eurowings Airbus A320 och Airbus A330

Foto: Lufthansa