När siffrorna för 2013 summerats visade det sig att 2013 var ett rekordår för Lufthansa, aldrig i företagets historia har så många flygplan avgått och ankommit i tid.

Under 2013 låg den totala punktligheten på strax över 85 procent, vilket innebär avgång eller ankomst inom 15 minuter efter officiell avgångs- eller ankomsttid. Punktligheten påverkade även transferpassagerare, knappt en procent av alla transferpassagerare hann inte med sitt anslutningsflyg eller fick inte sitt incheckade bagage med till slutdestinationen.

Den nya nordvästra landningsbanan och den nya A-Plus-piren i Frankfurt har haft en påverkan på statistiken, samtidigt finns den fortsatta utmaningen med start- och landningsförbudet mellan klockan 23 och klockan 05. Om någon av de många avgångarna runt klockan 21 eller 22 inte skulle hinna iväg före klockan 23 måste flygningen ställas in eller skjutas upp till nästa morgon.

Även i München finns utmaningen att hålla den löpande driften igång med bibehållen punktlighet samtidigt som den nya satellitpiren byggs, ett av Europas största byggprojekt just nu.