Det har tagit sin tid av tester, det är över ett år sedan de första testerna gjordes av det nya servicekonceptet i business class som innebär att servicen blir mer personanpassad och att brickorna till måltidsserveringarna försvinner, men i juni och juli gjordes de första introduktionsflygningarna och den 1 augusti skedde den formella starten.

Rent praktiskt innebär det att varje bord dukas individuellt och all mat och dryck serveras direkt från galleyt till varje passagerare snarare än från vagnar som man gjort tidigare. Samtidigt försvinner brickorna, istället placeras alla fat, glas och bestick direkt på bordet. Lufthansa kallar detta ”Business Class restaurangservice” eller ”service med restaurangkänsla”

Varje flygvärdinna får ett antal passagerare som han/hon ansvarar för under hela flygningen och för att klara detta har man en extra flygvärdinna ombord mot tidigare. Sedan maj har drygt 4500 flygvärdinnor genomgått en kurs i det nya restaurangkonceptet.

Lufthansa restaurangkoncept i business class

Lufthansas nya restaurangkoncept i business class

Foto: Lufthansa

I juni och juli implementerades konceptet på flygningar med Airbus A380 till New York JFK och Miami och nu utökas konceptet på flygningar med Airbus A380 till Houston, Johannesburg, Los Angeles, Delhi, Peking, San Francisco, Shanghai, Seoul och Singapore. Den 1 oktober utökas konceptet på flygningar med Boeing 747-400 och Boeing 747-8 från Frankfurt följt av flygningar med Airbus A340 från Frankfurt och München till Asien och Mellanöstern den 25 oktober.