Torsdag 2 februari visade Lufthansa upp sitt senaste tillskott av flygplansmodeller i flottan, Airbus 350 XWB. Lufthansa är det 10e flygbolaget som får leverans av denna typ av flygplan och det första planet levererades 19 december 2016. De första 10 planen kommer att stationeras i München och de två inledande destinationerna blir Delhi och Boston. Till Delhi går första turen fredag den 10e februari. Totalt har Lufthansa beställt 25 stycken Airbus 350-900, man har ännu inte bestämt om de sista 15 planen ska placeras i München eller i Frankfurt.

På de första sträckorna där man sätter in Airbus 350 kommer planen att ersätta tidigare Airbus 330/340 som trafikerat dessa rutter vilket innebär att First Class försvinner på dessa avgångar.

Lufthansa har valt en kabinlayout med 48 säten i Business Class, 21 säten i Premium Economy och 224 säten i Economy. Stolarna i Business och Premium Economy är samma som redan finns ombord på övriga plan, i ekonomi är det dock helt nya stolar.

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.31.53
Ett helt nytt underhållningssystem har installerats och erbjuder omkring 100 filmer och 200 TV-program. Skärmarna är större än tidigare och har ett uppdaterat gränssnitt. Lufthansa har även en app som kan användas för att komma åt materialet ombord 6 veckor i förväg. På så sätt kan man skapa egna playlists som man sedan kan titta på när man kommer ombord. Senaste nyheterna och sportresultaten erbjuds via live-TV på skärmarna eller i via FlyNet portalen som är gratis.
Ny LED-belysningen har installerats för att ge en så bra upplevelse som möjligt. Totalt finns det 24 olika förprogrammerade ljussättningar.

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.32.31

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.32.19

När man kommer ombord märker man att det är ett nytt plan då allt är väldigt fräscht och rymligt. Bagagehyllorna tar inte lika mycket plats vilket gör att planet känns väldigt luftigt.
Stolarna ombord är samma som på övriga plan vad det gäller BusinessClass och Premieum Economy.
Business som är i 2-2-2 konfiguration är tyvärr inte helt optimalt om man är lite längre då det blir dåligt med utrymme i sängläge, det är dock en fördel att resa 2 tillsammans då det är väldigt öppet mellan stolsparen. Stolen i sig är bekväm men det blir lite trångt. Nytt på Airbus 350 i Business blir en självserveringsbuffé där man kan förse sig med dryck och snacks mellan måltiderna. Vill man i fortsättningen få sin dryck serverade vid stolen går det självklart också bra.

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.33.02

Premium Economy har konfigurationen 2-3-2 och är en bra produkt med gott benutrymmet, på första raden har man även stöd för benen och de två raderna bakom har fotstöd.

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.33.46

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.33.34

I Ekonomi-klass är det 3-3-3 konfiguration med en helt ny stolstyp som är skön att sitta i. Tyvärr är benutrymmet väldigt begränsat och det kan bli jobbigt på en längre resa om man är över 180 lång. När man fäller stolen bakåt åker även stolsdynan framåt en bit. Det finns dock några platser som har bra utrymme, rad 16 och 27 har extra utrymme för benen i fönsterraden. Rad 18 i fönsterraden vid gången så saknas det en stol framför, även rad 28 vid fönstret saknar stolen framför men dörren vid nödutgången tar upp en hel del plats.

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.34.29

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.34.20

Airbus 350 är ett helt nytt plan som bara har varit i drift i 2 år. Nya Rolls-Royce Trent motorer används som tillsammans med övriga förbättringar utav aerodynamik och material kommer att minska bränsleförbrukningen med 25%, släppa ut ca 25% mindre koldioxid och dessutom minska ljudet vid start och landning med ca 50%.
Utseendemässigt så skiljer sig en Airbus 350 en hel del från tidigare modeller, man kan framförallt se detta på vingspetsarna som är uppböjda samt nosen som är mycket lägre placerad. Detta är främst en aerodynamisk innovation för att minska motståndet. Den svarta ramen runt fönstren i cockpit är enbart till för att ”förbättra” planets utseende.

Skjermbilde 2017-02-03 kl. 18.35.14