I september anordnade SAS för andra året i rad en löptävling på bana 3 på Stockholm Arlanda flygplats. Evenemanget var en del i en intern satsning att främja hälsa och motion inom organisationen.

BusinessClass.se blev inbjudna att deltaga i loppet och fick samtidigt chans till en intervju med Lena Rökaas, Vice President och ansvarig för Product and Customer Services, samt Annelie Nässén, Vice President och ansvarig för Leisure Sales. Vi hade ett intressant samtal om SAS och framtiden och utbytte idéer och tankar kring verksamheten.

Text: Jacob Molin, Bilder: Cecilia Saberi, SAS

Ett ovanligt löparlopp på Arlandas bana 01R/19L

Visserligen har jag sprungit lopp tidigare, men att springa på en landningsbana tillhörande en av Europas mest trafikerade flygplatser får man inte möjlighet att göra varje dag, det är nog ganska unikt att en landningsbana på en storflygplats stängs av under någon timme för ett evenemang som detta. Det var därför med glädje som jag tackade ja till inbjudan att få deltaga i löptävlingen på Arlanda.

Vid 16-tiden anlände 250 förväntansfulla SAS medarbetare samt en förväntansfull redaktör till Brandstation Öst på Arlanda där registrering skedde och t-shirts med startnummer hämtades ut. I brandstationen serverades dricka och frukt och ett flertal företag i hälsobranschen ställde ut. Ett duktigt rockband stod för musik och underhållning för att få alla på gott humör. En del säkerhet krävdes då vi skulle springa i ett säkerhetsklassat område mitt under högtrafik och ansvarig för eventet från Swedavia var ”duty officer Marie”, numera rikskänd från tv-serien ”Stockholm Arlanda”.

Klockan 17.30 anlände bussar och efter en sista ”safety demonstration” var vi klara för start och blev körda till södra banänden på bana 3 som på flygspråk heter 01R. Där inleddes loppet med uppvärmning av duktiga Carlotta som fick alla i perfekt löparform med hjälp av sydamerikanska träningsformen Zumba. En annan mycket välbekant röst hälsade oss också välkomna, det visade sig vara TV-profilen Martin Timell.
Stämningen var på topp och diskussionerna hade redan börjat om vilka som var kandidater till första platsen.

Exakt klockan 18.00 gick startskottet och i samma ögonblick som loppet startade tändes banbelysningen vilket var mycket effektfullt. Banlängden på bana 01R/19L är exakt 2500 meter, så efter att ha sprungit på östra delen av banan till den norra banänden vände vi och sprang tillbaka på den västra delen av banan.

Banan var förvånansvärt mjuk och enkel att springa på, trots både asfalt och en liten höjdskillnad. Det var mäktigt att stå vid banänden och se ut över en landningsbana på imponerande 2,5 kilometer, det är inte ofta man ser en så lång raksträcka i det vanliga livet. Det såg faktiskt inte överdrivet långt ut vid första anblicken. Det var också mäktigt att passera de hjulspår som flygplanen lämnar efter sig på banan vid landning, det är inga små märken vi pratar om.
Vinnaren i herrklassen sprang i mål på strax över 17 minuter medan vinnaren i damklassen klarade det på drygt 22 minuter. Vinnarna sprutades högtidligt ner av Arlandas brandkår vid målgången.

Efter stretching och nedvarvning blev vi bussade tillbaka till brandstationen där det vankades sallad, smörgåsar och drycker samt förstås mingel och utvärderingar av banan och loppet. De 250 deltagarna kom från alla tänkbara delar av SAS, från bagagehanteringen till ledningsgruppen, och det var mycket givande att mingla och prata med folk från olika avdelningar och få höra om allt som händer i ett stort flygbolag som SAS. Ett och annat ansikte såg bekant ut, och visst fanns det både incheckningspersonal och gatepersonal med i loppet. Vinnarna i respektive klass fick varsin pokal och det lottades även ut fina priser av de företag som ställde ut. Martin Timell stod igen för en minnesvärd underhållning. Vid 20-tiden var eventet över och jag lämnade Arlanda en trevlig erfarenhet rikare.

I samband med löptävlingen fick jag även möjlighet till ett samtal med Lena och Annelie som är ansvariga för två mycket intressanta områden inom SAS.

Kaffe eller inte kaffe, det är frågan

Lena Rökaas har ett stort ansvarsområde i SAS, i hennes ansvarsområde ingår allt från incheckning och lounger till hur stolarna ser ut och vad som serveras ombord, samt givetvis den kundsupport som finns i olika former före, under och efter flygningen.

Min första fråga, som diskuterats intensivt på BusinessClass.se, var kaffets vara eller inte vara i ekonomiklass. Lena nästan suckade när frågan kom och berättade att det är en av de frågor som troligtvis diskuterats allra mest inom SAS och alla anställda tenderar att ha en åsikt i frågan.
I realiteten är det inte en helt enkel fråga att ta ställning till, det finns både ekonomiska och praktiska aspekter på att införa gratis kaffe ombord och inte minst ska ett sådant beslut gå hand i hand med hur servicekoncepten utformas. Men frågan är troligtvis inte slutdiskuterad och vi får se om SAS nya strategi gör någon skillnad.

På produktsidan händer det mycket på SAS. Ett 30-tal nya Airbus A320 flygplan beställdes i början av sommaren som kommer ersätta främst de gamla arbetshästarna McDonnell Douglas MD-80. Personligen gillar jag de gamla MD-80 maskinerna, de är behagliga att flyga med och mycket tysta om man sitter långt fram, men inom SAS är det delade läger. Vissa kommer sakna flygplanen och ser med nostalgi tillbaka på de 20 åren med MD-80, andra ser med glädje att flygplanen försvinner. Lena berättade även att flera nya Boeing 737 flygplan är på väg samt att man håller på att uppgradera till nya stolar på ett flertal existerande Boeing 737 flygplan.

En sak som Lena själv är mycket stolt över är alla de incheckningsmöjligheter som arbetats fram inom SAS. Det handlar både om incheckningsautomater, webb check-in, mobil check-in samt det senaste Smart Pass som nu testas. Och visst är incheckningen sällan något man besväras över på SAS.

Varför kommer inte prioritetsbagaget som det ska?

Några andra kommentarer jag valde att framföra var hanteringen av prioritetsbagaget samt maten i loungen på Arlanda som båda tenderar att variera lite för mycket i kvalitet. Det var positivt att få se Lenas reaktion, hon var väl bekant med båda problemen som nyligen varit uppe för diskussion. Att få hanteringen av prioritetsbagaget rätt så att rätt väskor verkligen kommer ut först är dock en logistiskt svår uppgift och det finns många delar i kedjan som måste fungera. Det gäller att få pålastning och avlastning rätt som båda kan påverkas av flygplanstyp, storlek på väskorna samt antal passagerare på flygningen. Lena var dock tydlig med att hon inte är nöjd med nuvarande situation, det är ingen mening med att erbjuda en service som inte fungerar som den ska.

Produktutveckling är något som sker fortlöpande i SAS och det kanske största fokuset ligger på produkter och koncept som rör affärsresenärerna. Affärsresenärerna är den målgrupp som ofta värdesätter produktdelen högst och är beredda att betala mer för en bättre produkt. I luften blir produktdelen viktigare desto längre man reser och därför läggs också det största fokuset på att utveckla ombordprodukter för långdistanslinjerna. På kortflygningar läggs istället ett stort fokus på markprodukten, att utveckla effektiva och tidsbesparande lösningar för formaliteterna på flygplatsen. Dock vill man förstås inte försumma vad som erbjuds ombord på kortdistanslinjerna som ändå är en omfattande del för SAS, bland annat bekräftade Lena att man alltid försöker placera stolarna i kabinen så stolarna längst fram har mer benutrymme än stolarna i bakre delen av flygplanet.

En fråga som Lena själv ville ställa till mig och var mycket intresserad av att få svar på var hur väl SAS mervärden uppfattas av konsumenterna. SAS är mycket angelägna om att visa hur de särskiljer sig från konkurrenterna och inte minst lågprisbolagen. Många av konkurrenterna annonserar låga priser men tar sedan ut avgifter för olika delar av resan som incheckning och bagage. SAS vill istället vara tydliga med att de fortfarande är ett full-service bolag, att man håller vad man lovar, att det inte tillkommer några extra dolda avgifter när biljetten är betald, och att man alltid hjälper till och tar sitt ansvar när något inte fungerar.

Resebyråer, ungdomsbiljetter och charter

Annelie Nässén är ansvarig för SAS Leisure avdelning som i korthet inkluderar alla de koncept och några av de säljkanaler som riktar sig mot privatmarknaden. I SAS Leisure erbjudande ingår inte bara direktförsäljning till privatpersoner via SAS hemsida utan även försäljning via återförsäljare, såväl traditionella resebyråer som online resebyråer. Dessutom ansvarar Annelies avdelning för SAS charterverksamhet.

Den mest synliga delen av Leisure avdelningen har kanske varit den kampanj med en miljon billiga biljetter som för sjunde gången rullades ut i augusti och som enligt Annelie varit mycket lyckosam.

Förutom den vanliga försäljningen till privatpersoner via hemsidan jobbar SAS Leisure med ytterligare fyra affärsområden: Sport, Grupp, Ungdom och Paket. Gruppresor behöver nog ingen närmare förklaring. Paketresor innebär att SAS säljer flygresor till resebyråer till ett lägre pris under förutsättning att de kompletteras med hotell samt möjligtvis andra resetjänster. Ungdom är ett nygammalt affärsområde för SAS som man nu satt ett nytt fokus på. Det finns en stor potential inom detta område, inte minst med tanke på de ungdomar och studenter som ofta reser inrikes i Sverige mellan hemmet och studieorten, där vill SAS gärna framstå som ett alternativ till tåget.

Sport – ett affärsområde att satsa på

Sport är ett nytt affärsområde som kommer rullas ut inom kort. Där finns ett fokus på idrottsklubbar och föreningar som exempelvis reser till tävlingar och evenemang. Det är en grupp människor som reser relativt ofta, i stora grupper, och dessutom har lite annorlunda krav. Bland annat är bagaget en viktig del, att få med den sportutrustning som krävs samt att den hanteras på ett bra sätt, och allt det ska ingå i biljettpriset. Flexibiliteten är också viktig, det kan vara svårt för en förening att veta när returresan ska göras då den kan vara kopplad till resultatet i en tävling.

En annan del som Leisure avdelningen jobbar med är SAS charterverksamhet. Chartern är en lönsam del för SAS och inte minst ser man till att utnyttja flottan på ett mer effektivt sätt genom att utföra charterflygningar under dagar och tidpunkter då de inte finns efterfrågan på reguljärflyg. Charterflygningarna och utformningen av dessa görs i nära samarbete med de stora resebyråerna som får betala för de tjänster som SAS utför under och i samband med flygningen. SAS tittar även fortlöpande på andra möjligheter att utnyttja flygplanen under lågtrafik.

Affärsresenärer och privatresenärer, vad är skillnaden?

En mycket intressant förändring som Annelie berättade om är att man inom SAS nu jobbar med att tvätta bort den gamla uppdelningen av passagerare i ”affärsresenärer” och ”privatresenärer”. När SAS hade analyserat sina resenärer visade det sig att en förvånansvärt stor del av kunderna var båda delarna, man åker till Köpenhamn eller Oslo på möte under veckan för att sedan göra en weekendresa till London över helgen. I slutändan är det en och samma person, så varför göra denna uppdelning, menar Annelie. En målsättning som SAS nu sätter är att få SAS affärsresenärer att välja SAS även på semesterresan. SAS ska vara det naturliga valet av flygbolag oavsett av vilken anledning man reser.

Mycket av det som Annelie och Lena berättade togs upp när SAS nya strategi 4Excellence presenterades i mitten på september. Det är tydligt att Annelies avdelning kommer få en mer betydande roll inom bolaget och att det är i privatresandet man ser den riktigt stora potentialen och utvecklingen inom de närmsta åren.

Slutligen valde jag att framföra önskemål om några trevliga business class kampanjer i vinter. För några år sedan hade SAS exempelvis lördagskampanjer då man kunde flyga tur och retur till en destination i Europa under dagen. Det var trevligt att kunna ta en spontantur till London över en lördag för en god lunch och lite shopping för att sedan flyga tillbaka på kvällen och ändå få en ledig söndag hemma, det kunde man dessutom göra i business class till en billig penning. Dessa får gärna komma tillbaka. Vi får se om SAS tar till sig förslaget.

Ett stort tack till SAS för denna mycket trevliga eftermiddag och kväll och ett speciellt tack till Lena, Annelie och Malin på SAS för möjligheten till intervjun.