Japan Airlines har som flera andra flygbolag lite olika business class-produkter som kan variera en del mellan de olika flyg och flygtyper man använder.I flygbolagets Boeing 787-maskiner har man fram till nu använt sig av sätet Shell Flat NEO, men det är en stol som i ärlighetens namn känns gammaldags, omodern och inte speciellt mycket 2017. Standarden ligger långt under de annars så trevliga och bekväma Sky Suites man också har, och som undertecknad har upplevt på resor mellan Japan och Europa.

JAL+Shell+Flat+NEO

Japan Airlines har både 787-8 och den lite större 787-9 i sin flotta, och uppgraderingen till Sky Suite III gäller först och främst 787-9-versionen. 787-8 har för det mesta NEO-stolen, men också en del maskiner med den första generationen av Sky Suite som kom. Konfigurationen med Sky Suite-stolarna är så bra genomtänkt, att alla gäster har åtkomst till en gång.

05ed851fd70b8765c16cb68995c8e4871d6bfe28

1500,1500-594b9378e69c4ba0be346c56dd799acd-jal-skysuite-iii-920a

NEO är inte en bra stol. Stolen kan inte bli helt horisontell, men lutar som bäst vid ungefär 170 grader, så man glider sakta men säkert ner i stolen, det är svårt att slappna av och nästan omöjligt att sova längre perioder. Dessutom står de på det sättet, att man tvingas störa sin granne om man vill ut i gången och sitter vid ett fönster. Med Sky Suite III kommer man ställa upp 1-2-1 och med ungefär samma mått i kabinen som Cathay Pacific använder. Det betyder bland annat att stolarna vid fönstren står lite snett ut mot fönstren, och de två platserna i mitten står vinklade lite ut från varandra. På detta sätt får alla passagerare lätt passage till en gång.