Turkish Airlines är Turkiets nationella flygbolag och sedan 2008 medlem i Star Alliance. Jag har sett Turkish Airlines flygplan på Arlanda under många år men alltid varit lite misstänksam till flygbolaget. Men sedan Turkish Airlines gick med i Star Alliance fanns det helt plötsligt en legitim anledning att ge flygbolaget en uppriktig chans, och jag blev minst sagt imponerad.
Efter några mycket trevliga flygningar med bolaget inom Europa blev det till slut dags att testa Turkish Airlines i business class på en långflygning till Korea, en mycket positiv upplevelse.

Text och bilder: Jacob Molin

Incheckning på Istanbuls flygplats

Som med de flesta flygplatser i Turkiet behöver man passera en säkerhetskontroll innan man kommer in i terminalbyggnaden, och så var även fallet på Istanbuls Atatürk flygplats. Jag noterade dock att det fanns en separat ingång för premium passagerare vid ingång E, på en stor skyld stod det “THY Business Class, First Class, Prime Class”.

Vid ingången stod en man och frågade mig om jag flög i business class, jag svarade att så var fallet. Mannen var tydligen inte tillräckligt övertygad bad därefter att få se en biljett eller bokningsbekräftelse. Givetvis var allt nedpackat i väskan men medan jag började gräva såg han min SAS/Star Alliance guld adresslapp på väskan vilket tydligen var tillräckligt för att övertyga honom att jag kunde använda E-ingången.
Hela säkerhetsproceduren gick mycket snabbt, både för att säkerhetskontrollen var helt tom, men också för att jag har fått bra rutin på detta efter att ha flugit mycket. Det hela var över på 30 sekunder.

Turkish Airlines hade ett separat incheckningsområde för business class, första klass och guldkortsinnehavare, precis rakt framför ingång E. Incheckningsområdet var helt öde och samtliga fyra bemannade business class diskar var tomma, det var bara att välja och vraka. Incheckningen för ekonomi klass vid nästan incheckningsö var helt packad.

Hela incheckningsprocessen var snabb och smidig. Inom någon minut hade jag i min hand ett boarding kort med mitt förbokade säte 02K samt en inbjudan till Turkish Airlines CIP lounge i transithallen. Min väska fick också en priority tag vilket gör att den ska levereras först på bagagebandet efter landning.

I Istanbul sker den ordentliga säkerhetskontrollen vid avgångsgaten, men givetvis måste alla passagerare passera passkontrollen vid avresa. Vid högtrafik med många avgångar kan det innebära ett antal minuters väntan, men passagerare som reser med Turkish Airlines i business eller first har en speciell fast track disk att använda, utan någon som helst väntan. Alltid uppskattat.

Turkish Airlines CIP lounge

Turkish Airlines har en minst sagt spektakulär lounge i Istanbul, en av de klart coolaste mest udda som jag besökt. Loungen är en blandning av modern 2000-tals design med snygga designmöbler och orientalisk stil med Turkiska antikmöbler som känns som hämtade från något sultanpalats. Men trots denna rejäla blandning av stilar fungerar det faktiskt riktigt bra stilmässigt. Det är helt klart en lounge som står ut och som man inte glömmer i första taget. Den hamnar enkelt högt upp på min lista över besökta Star Alliance lounger.

Rummet med internet datorer är kanske det mest anmärkningsvärda delen där i stort sätt allting är i guld, inklusive både stolar, bord och väggar.

I den inre delen av loungen finns en ganska stor buffé med varm mat, grönsaker, smörgåsar, yoghurt, frukt och lite godsaker. I en annan del av loungen finns en självserveringsbar med diverse olika alkoholhaltiga drycker. Dessvärre hade dock utbudet försämrats något sedan mitt förra besök, framförallt kring utbudet av likör och whisky sorter där det tidigare fanns betydligt bättre märken. Men annars inget att klaga över.
Eftersom jag ännu inte hunnit äta någon middag kunde jag lätt plocka ihop en ganska god och mättande måltid.

Vid 21-22 tiden blev loungen betydligt fullare då en stor mängd transferpassagerare anlände från städer runt om i Europa för vidare färd runt midnatt mot Asien och Orienten.

45 minuter före avgång blinkade monitorerna att det var dags att gå mot gaten. Säkerhetskontrollen i Istanbul är förlagd till avgångsgaten och jag var lagom imponerad att se endast två kontroller öppna som skulle hantera två fulla flygplan med ungefär samma avgångstid. Inte heller fanns någon separat linje för business class, det var bara att ställa sig i vanliga kön. Säkerhetspersonalen jobbade dock på bra.

Boarding började precis efter att jag kommit igenom säkerhetskontrollen och jag var en av de första att gå ombord, alltid en fördel om man vill ta lite kort i kabinen. Ingen separat boarding erbjöds för business class, vilket är standard på långflygningar hos de flesta flygbolag, alla fick gå ombord samtidigt.

Istanbul-Seoul/Incheon, flyg TK 90 med Turkish Airlines
Avgång: 23:45
Ankomst: 15:50
Flygplan: Airbus A340-300
Klass: Business Class
Sittplats: 02K

Flyget som skulle ta oss till Seoul var en Airbus A340 med namnet Mersin. Det fanns sex rader i business class med en 2-2-2 konfiguration, undantaget var mittenraden där det endast fanns fem rader. Det blir alltså 34 säten totalt.
I business class finns även en liten bar längst fram där alla glas och flaskor förvaras under serveringen. Hela kabinen kändes fräsch, ren och elegant och gav ett bra första intryck.

Efter att ha svängt vänster vid dörren hittade jag mitt säte 02K, en fönsterplats på andra raden. Inom bara några sekunder dök en flygvärdinna upp, hälsade mig välkommen ombord och erbjöd att ta min jacka. Hon frågade också om jag ville ha något att dricka innan avgång och inom en minut kunde jag se hur en stor champagneflaska öppnades vid bardisken. Alltid ett bra sätt att starta en flygning. Före avgång delades även necessärer ut, en av de bättre jag sätt med innehåll från L’Occitane, bland annat innehållande body lotion och eau de cologne. Internationella tidningar samt tofflor delades också ut.

Vi kom iväg något efter tidtabell, mycket på grund av mycket trafik runt midnatt, och var till slut uppe i luften vid kl 00.20. Turkish Airlines har en cockpit kamera ombord som man kan titta på genom underhållningssystemet. De första minuterna efter start erbjöd en fantastisk utsikt över ett kvällsupplyst Istanbul och Bosporen.

Serveringen ombord

Uppe i luften började serveringen i stort sätt omedelbart, mycket på grund av den sena avgångstiden och många passagerare som ville hinna med att sova ordentligt ombord. Varma handdukar delades ut samt menyn för dagens flygning. Menyn fanns presenterad i en snygg silverfolder och var dessutom helt personlig med namn och sittplatsnummer skrivet längst upp. Mycket imponerande. Detta händer normalt inte ens i första klass.

Menyn i sig var mycket imponerande med två förrätter, sallad och/eller soppa, tre val av huvudrätt samt ett massivt utbud av ost och desserter. Drinklistan innehöll fyra olika röda viner, tre vita viner, portvin, öl, en stor mängd spritsorter, samt alkoholfria drycker, kaffe och te. Igen ett mycket imponerande utbud.

Menyn innehöll även valmöjligheterna för frukostserveringen innan landning. Man fick ett kort att fylla i med olika drycker, kallskuret, yoghurt och varm frukost som man lämnade till kabinpersonalen innan man gick och lade sig.
Sedan fanns allt klart för varje passagerare när frukosten började.

Menyn

Här kommer den imponerande menyn för flyget till Seoul:

wrote:
Menu Istanbul-Seoul

A la Carte Menu – First Service

Potpourri of Mediterranean Meze
White eggplant salad / Grilled chicken breast
Cherry tomato & frisse

or

Salmon Carpaccio
Herbed Caesar‘s dressing / Marinated prawn / Arugula and frisse

***

Stuffed zucchini, eggplant and wine leaf in olive oil

Yoghurt with cucumber

Gardenfresh seasonal salad

and / or

Potato leek soup
Olive croutons

***

Please choose from our selection:

Grilled sea bream fillet
Sauteed tomatoes with olive / grilled zucchini
Herbed potatoes

or

Lamb chops
Roasted red peppers / anna potato

or

Sautéed minced beef
Mixed vegetables / sautéed leaf spinach
Steamed rice

***

Assorted cheese, fresh fruit and dessert from our trolley

Turkish desserts
”Samsa & Hosmerim & Sam tatlisi” with clotted cream

Tiramisu

Chocolate souffle
Ganache sauce

Coconut ice cream

Marinated berries

Freshly brewed coffee and/or tea
Digestives from our trolley
DEMEL‘s petits desserts

Breakfast

Please make your choice for breakfast and hand over this form to one of our flight attendants before relaxing. Thank you!

Please choose from our selection

*Freshly squeezed orange juice
*Fresh carrot juice
*Home made smoothie
*Tomato juice

*Coffee
*Decaffeinated coffee
*Hot chocolate

*Black tea (Turkish blend) – With milk/With lemon

*Milk
*Homemade yoghurt with apple mousse
*Muesli & fruit yoghurt
*Smoked turkey breast

*Apricot jam
*Strawberry jam
*Honey

*Scrambled eggs, herbed grilled tomatoes, Turkish savoury stuffed with spicy sausage

or

*Scrambled eggs with tomato & green pepper, Turkish style cheese pastry, Turkish style spinach pastry, grilled pepper, cherry tomato

Additionally we serve
*Seasonal fresh fruit plate
*Selection of cheese
*Ovenfresh bread selection
*Croissant

Beverages

White wines

2004 Kavaklidere Narince, Anatolia – Turkey
2006 Sevilen ”R” Rose, Aegean – Turkey
2005 Chablis Michel Laroche Chardonnay, France – Burgundy

Red wines

2004 Doluca Karma, Merlot-Bogazkere, Turkey
2005 Lamothe Pontac Medoc, Bordeaux, France
2004 Beronia Crianza Bodegas, Rioja, Spain
2003 Bodega Norton Privada, Mendoza, Argentina
2001 Graham‘s Late Bottled Vintage Port, Oporto, Portugal

Aperitifs

Gosset Brut Reserve, Champagne
Chivas Regal, Johnnie Walker Black Label, Jim Beam
Smirnoff Black Vodka
Gordon‘s Dry Gin
Efe Yas Üzüm Rakisi

Digestives

Grand Marnier, Bailey‘s
Turkish Liqueur (Sour Cherry)
Frapin VSOP
Glenlivet

Beers

Efes Pilsen, Carlsberg

Hot drinks

Black Tea, Herbal Tea Selections
Instant Coffee, Filter Coffee
Espresso, Cappuccino
Hot Chocolate

Juices

Orange, Sour Cherry, Tomato

Selection of sparkling soft drinks

Middag

Jag har bara en kommentar kring middagen ombord, fantastisk. En av de bästa måltider jag ätit ombord på ett flygplan. Med en något mer personlig service hade detta enkelt kunnat fungera som första klass måltid.

Vita dukar lades på alla bord och därefter erbjöds Turkish Airlines tjusiga signaturcocktail tillsammans med canapéer.

Som förrätt valde jag potpurrin med olika orientaliska meze. Mycket god och smakrik.

Jag hoppade salladen men beställde soppan, en potatis och purjolökssoppa.

Som huvudrätt valde jag biff med ris, även den med en stark orientalisk smak och riktigt god. Det fanns fyra röda viner att välja på och jag beställde ett glas spanskt Rioja vin som fungerade ganska bra med maten.

Efter huvudrätten passerade en dessertvagn genom kabinen. Detta var nästan den största överraskningen ombord, utbudet av olika desserter var enormt! På vagnen hade de bland annat olika typer av ostar, turkiska desserter, glass, tiramisu, tropiska frukter, olika typer av bär och chokladsufflé. Jag hade gärna testat allt på vagnen, men var redan ganska mätt efter all mat innan och var tvungen att begränsa mig. Det slutade med lite kokosglass med färsk frukt.

Några minuter senare passerade dessertvagnen ytterligare en gång. Denna gång med kaffe, te och likörer samt goda petits fours.

Servicen ombord var generellt mycket bra, vänlig och uppmärksam och hela middagen kändes välkoordinerad med optimal tid mellan de olika rätterna. Alla drycker hälldes upp vid bardisken längst fram i kabinen vilket kändes både professionellt och elegant. Efter att flaskorna hade öppnats placerades dom på hyllorna bakom bardisken.
Det enda negativa som finns att säga om serveringen är att de några gånger glömt fråga om påfyllning av dryck, inklusive vanligt vatten. Det korrigerades givetvis omedelbart när jag sade till, men det är något som bör fungera automatiskt i business class.

Sammantaget var detta en suverän måltid. Mycket bra jobbat Turkish Airlines!

Sätet

Som tidigare nämnts fanns det 34 business class säten ombord på denna Airbus A340. Sätena var ”lie-flat”, dvs när de fälls ner blir de nästan helt platta, men med en viss lutning. Det är ungefär samma koncept som SAS och Lufthansa har i business class på långflygningarna. Benutrymmet var 54” vilket är ganska normalt.

Stolen hade också en del förvaring, exempelvis hyllor för tidningar, skor och en vattenflaska. Det fanns även ett eluttag i sätet så man kunde använda sin dator ombord, dock behövde jag en adapter för att kunna koppla in min svenska dator. Det är inte tillåtet att förvara handbagage vid sätet under start och landning, allt handbagage måste läggas på hatthyllan. Det kan därför vara en fördel att gå ombord tidigt om man reser med mycket bagage.

Jag tyckte i övrigt att sätet var mycket bekvämt. Blå täcken och kuddar delades ut inför natten och jag sov bra ombord och kände mig skapligt utvilad vid ankomst.

Underhållning

Turkish Airlines har ett ganska bra underhållningssystem med AVOD (Audio Video On Demand), dvs man kan individuellt välja, spela, spola och stoppa filmer som man behagar. Utbudet var omfattande med många bra filmer och dokumentärer samt 150-200 musik album att lyssna på. Det fanns även ett antal spel samt en bra karta där man kunde följa flygningen.

Frukost

Drygt två timmar innan landning tändes lamporna i kabinen och frukostserveringen började. Varma handdukar delades ut samt vatten och juice.

Därefter gjordes alla bord i ordning med vita dukar och frukostbrickorna delades ut.
Vi hade ju redan valt vad vi ville äta och dricka genom att fylla i frukostblanketten i början på flygningen, så det var enkelt för kabinpersonalen att göra klart frukosten och leverera rätt mat till rätt person.

Frukostbricken som delades ut innehöll diverse kallskuret, ost, grönsaker samt samt en skål med färsk frukt. Jag hade också valt en smoothie, kaffe samt yoghurt med äppelmousse. Kabinpersonalen erbjöd även varmt bröd från en korg.

Som varm rätt hade jag valt äggröra med någon slags turkisk bakelse. Smakade ganska gott, men helt klart lite annorlunda. Mer kaffe och te samt bröd serverades innan borden plockades av.

Ankomst till Seoul

Redan längst med kinesiska kusten började vi sänka oss ner mot Seoul. Airbus A340 rör sig mycket långsamt upp och ner och därför måste man påbörja inflygningen tidigt. Klockan 16.00 lokal tid tog vi mark på Incheon flygplatsen utanför Seoul, något efter tidtabell, och taxade till den nya A-piren som används för de flesta internationella flygbolag som använder Incheon.

Innan landning hade hälsoformulärer delats ut till alla passagerare där man fick fylla i om man kände sig sjuk eller krasslig på något sätt, dessa granskades noggrant och samlades in redan vid gaten innan vi fick gå in i själva terminalen.

Passkontrollen gick relativt snabbt och första bagaget kom på bandet ungefär samtidigt som jag kom fram till ankomsthallen. Priority-taggen fungerade perfekt och min väska var den 8:e att komma på bandet. Inom ett fåtal minuter efter landning kunde jag lämna flygplatsen och fortsätta på centrala Seoul.

Summering

En förvånandsvärt bra flygning av ett flygbolag som jag tidigare hade tvekat att flyga men som istället visade sig överprestera och lätt bör klassas som en av de bättre flygbolagen i Star Alliance. Fortsätter de bara på samma sätt så kommer Turkish Airlines snabbt att stiga i graderna hos många. Maten ombord var riktigt fantastisk, en av de bästa flygplansmåltider jag ätit. Även incheckning, lounge, sätet ombord och underhållningssystemet får helt klart betyget väl godkänt. Den enda riktiga förbättringspotentialen var delar av koordineringen ombord som kunde varit bättre och därmed gjort att några saker fungerat med automatik.

Men i övrigt en mycket trevlig flygning, jag väljer gärna Turkish Airlines igen!