Idag var det invigning av SAS nya långdistanslinje – från Stockholm Arlanda till Hong Kong. En viktig milstolpe för SAS som satsat stort på den nya linjen vilket inte minst märktes på uppslutningen från SAS sida med en stor del av SAS ledning på plats inklusive VD Rickard Gustafson.

Linjen trafikeras med fem avgångar per vecka. Från Stockholm går flyget kl 15.00 med ankomst Hong Kong kl 07.20. I motsatt riktning går flyget kl 09.05 med ankomst Stockholm kl 14.35. Tanken är att linjen ska trafikeras med en Airbus A330 men fram till SAS nya Airbus A330 Enhanced levereras i slutet av september ser det ut som en del avgångar kommer flygas med en Airbus A340.

SAS invigning Hong Kong

Incheckning till Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Festligheterna på Arlanda startade redan vid incheckningen där fyra diskar dedikerats för Hong Kong, prydda med röda mattor och kinesiska dekorationer. Vid incheckningen spelade dessutom en DJ kinesisk popmusik. Detta var dock ett specialarrangemang för dagen, senare är det SAS ordinarie incheckning som kommer användas även för Hong Kong.

SAS invigning Hong Kong

Röda mattor dagen till ära

Foto: Jacob Molin

I loungen fortsatte festligheterna där man dagen till ära också invigde SAS nya Arlandalounger. Guldkortsloungen har visserligen varit öppen sedan början av augusti men det är först nu som de sista detaljerna kommit på plats, bland annat den nya bardisken. Businessloungen är helt ny och öppnade denna vecka.

Drygt två timmar före avgång eskorterades alla specialinbjudna gäster från loungen till gaten av en kinesisk drake som krävde sex personer att hantera. För att göra invigningspromenaden så smidig som möjligt fanns det redan i loungen passkontrollanter som hanterade formaliteterna så alla deltagare kunde gå direkt in i non-Schengenområdet via en sidodörr och slippa köa vid passkontrollen.

SAS invigning Hong Kong

En kinesisk drake eskorterar från loungen till gaten

Foto: Jacob Molin

Gate F69 användes till Hong Kong, gaten längst in i F-piren. Här bjöds det på dumplings och nudlar, kinesiskt öl och till efterrätt moon cakes med SAS logga. Catering kom från den kinesiska restaurangen Beijing8 som nyligen öppnade i non-Schengendelen av F-piren i terminal 5. Själva restaurangen är inklämd i en liten vagn med träbänkar utanför där man kan äta. Tanken med restaurangen är just att kunna erbjuda mer asiatisk mat på flygplatsen till asiatiska resenärer.

SAS invigning Hong Kong

SAS moon cake

Foto: Jacob Molin

Knappt en timme före avgången kom hela besättningen upp till gaten för invigningsceremonin. SAS VD Rickard Gustafson och Swedavias VD och Koncernchef Torborg Chetkovich invigningstalade och berättade med stolthet om den nya linjen. Talen blev dock inte helt problemfria då konkurrensen gjorde sig påmind. Mitt under Rickards tal om Hong Kong-linjen kom utropet ”Final call for Thai Airways flight to Bangkok” vilket gav ett ljudligt skratt i gaten. När det sedan var Torborgs tur att tala var det dags för Qatar Airways att göra utrop för Doha, vilket hon dock kontrade fint med att poängtera hur internationellt Arlanda blivit och berätta om Arlandas mål att bli Nordens största flygplats år 2020. Slutligen kom ett tredje och sista utrop, en uppmaning till alla resande med SK 963 till Hong Kong att passera passkontrollen, vilket möttes med jubel och applåder vid gaten.

SAS invigning Hong Kong

Stolt Hong Kong-besättning

Foto: Jacob Molin

Som tack för det goda samarbetet fick Rickard Gustafson en present av Torborg Chetkovich, en Swedavia-slips som normalt endast bärs av Swedaviaanställda.

SAS invigning Hong Kong

Rickard Gustafson får en Swedavia-slips för gott samarbete

Foto: Jacob Molin

Efter sedvanlig bandklippning var linjen formellt invigd och ombordstigningen kunde påbörjas. Helt enligt tidtabell kl 15.00 lyfte LN-RKO, även känd som Sigrid Viking, mot Hong Kong.

SAS invigning Hong Kong

Och så var linjen invigd

Foto: Jacob Molin

SAS invigning Hong Kong

Strax boarding till Hong Kong

Foto: Jacob Molin