Tisdag 2 september var det invigning av Emirates nya linje från Oslo. Kl 16.00 lyfte det första flygplanet med destination Dubai. Linjen innebär att Emirates nu trafikerar alla de skandinaviska huvudstäderna och att det för första gången erbjuds reguljär första klass från Oslo. BusinessClass.se var med under invigningsdagen på Gardermoen. 

Strax efter kl 12 landade flyget på Oslo Gardermoen flygplats, en Boeing 777-300ER. Ombord fanns inbjudna journalister från Gulfen samt ett antal VIP-passagerare. Vid terminalen möttes flygplanet av sedvanlig vattensalut och ett stort uppbåd av media, flygplatspersonal, Emiratespersonal och andra nyfikna.

Emirates vattensalut Oslo Gardermoen

Emirates Boeing 777 möts med vattensalut på Oslo Gardermoen

Foto: Jacob Molin

Vid 13-tiden invigdes linjen formellt av Emirates Executive Vice President och Chief Commercial Officer Thierry Antinori och Avinors VD Dag Falk-Pedersen i en för dagen Emirates-inredd invigningsvåning i non-Schengendelen av transithallen. Antinori briljerade med några fraser på norska vilket möttes med jubel av de närvarande.

De båda pratade om vikten av linjen för flygplatsen med Dubai som ett populärt resmål för många norrmän och de anslutningar som Emirates erbjuder vidare mot exempelvis Asien, Afrika och Mellanöstern.

Emirates invigning Oslo Gardermoen

Invigningsceremonin på Gardermoen

Foto: Jacob Molin

Flygplanet som används på linjen till Dubai är en Boeing 777-300ER med tre klasser ombord. Det blir första gången som första klass erbjuds på en reguljär flyglinje från Oslo, vilket även nämndes i invigningstalet av Falk-Pedersen som berättade att det inte var vana vid denna nya kabinklass i Norge. Antinori kontrade med ”you will not only get used to it, you will be addicted to it”.

Efter utbyte av gåvor mellan Emirates och Avinor invigdes linjen med tårtskärning.

Här följer en kort sammanfattning av vad som erbjuds ombord.

Första Klass

I första klass är det inte stolar som erbjuds utan sviter, med dörrar man kan stänga för total avskildhet från resten av kabinen. Mycket praktiskt inte minst under natten då många passagerare gärna vill avskildhet när man ska sova. Det finns totalt åtta sviter, två rader i en 1-2-1-konfiguration. Detta innebär givetvis att alla passagerare har direkt access till mittgången. Sviten är tillverkad i en marmorliknande design med detaljer i guld och blir i fällt läge helt horisontellt platt, som en säng.

Emirates First Class svit Boeing 777

Emirates First Class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Bland finesserna i sviten kan nämnas: En trådlös fjärrkontroll som kontrollerar hela sviten, stolen, de tre lamporna, dörren samt underhållningssystemet. En egen minibar med fem olika drycker och ett glas. En låda med ett skrivkit som även innehåller ett riktigt skrivunderlägg i läder. En skönhetsbox med inbyggd lampa med hudprodukter och två luktboxar som ska hjälpa till om man har svårt att sova. Samt en telefon. Man kan faktiskt ringa ”room service” (dvs flygvärdinnorna) för att beställa drinkar till sviten. Dessutom finns gott om förvaring för handbagage och läsmaterial.

Emirates First Class svit Boeing 777

Emirates First Class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Business Class

I business class finns totalt 42 stolar uppdelade i en mindre kabin på två rader, direkt bakom första klass, och en större huvudkabin med fyra rader bakom den andra dörren. Konfigurationen är 2-3-2 med två stolar vid fönstren och tre stolar i mitten.

Emirates Business Class stol Boeing 777

Emirates Business Class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Stolen är så-kallad lie-flat, vilket innebär att den blir i stort sätt platt när den fälls men med en liten lutning. Stolen erbjuder även bra med förvaring för exempelvis skor, tidningar och mindre personliga tillhörigheter. Hela stolen, inklusive funktionaliteten, lampor och underhållningssystemet, kontrolleras med hjälp av en trådlös fjärrkontroll fastsatt vid sidan av stolen men som går att ta loss.

Emirates Business Class stol Boeing 777

Emirates Business Class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Reser man i business class eller första klass får man även gratis limousineservice i Oslo samt på destinationen, detta gäller både vid avresa och hemkomst. I Oslo erbjuds detta inom en radie av 60 km från Gardermoen, vill man åka längre är detta möjligt mot betalning direkt till chauffören.

Economy Class

Ekonomiklass startar efter business class på rad 17. Konfigurationen är 3-4-3 med tio stolar i bredd och totalt finns det 310 stolar i kabinen. Benutrymmet ligger på 32 tum (81 cm) vilket är ungefär standard för economy class.

Emirates Economy Class stol Boeing 777

Emirates Economy Class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Varje stol har en egen skärm med tillgång till Emirates underhållningssystem ICE (Information, Communication, Entertainment). Systemet erbjuder ett stort utbud av filmer, tv-serier, musik och spel, totalt över 600 titlar, och är ett av de bättre i flygindustrin.

Emirates Economy Class stol Boeing 777

Emirates Economy Class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Den nya linjen trafikeras samtliga dagar i veckan. Från Oslo avgår flyget som EK 160 kl 13.55 med ankomst Dubai kl 22.50. I motsatt riktning avgår flyget Dubai kl 07.00 som EK 159 med ankomst Oslo kl 12.10.

Emirates tårta

Emirates Hello Oslo-tårta

Foto: Jacob Molin