Igår var det invigning av Air France nya produkt- och servicekoncept på medellånga linjer inom Europa. Och valet föll faktiskt på att hålla invigningen i Stockholm, en av de destinationer som får det nya konceptet. På plats fanns Air France VD Frédéric Gagey och en rad specialinbjudna från Frankrike. Vi var med på Arlanda för att provsmaka den nya maten i business class, serverad på det nya porslinet.

Det nya fulla servicekonceptet erbjuds på flygningar med en flygtid över två timmar och 15 minuter, vilket exempelvis inkluderar linjen mellan Stockholm och Paris. I business class erbjuds då två val av huvudrätt serverat på ett nytt porslin. Samtidigt försvinner tidigare premium economy och ersätts med en ny biljettyp, economy flex, som exempelvis ger Sky Priority-fördelar och sittplats i en dedikerad sektion längst fram i ekonomiklasskabinen.

Förändringarna baseras på en undersökning som gjorts med 10.000 olika synpunkter och görs för att bättre anpassa produkterna till marknaden och konkurrensen. Man önskar att business class bättre ska sticka ut som ett seriöst premiumalternativ samtidigt som den tidigare premium economy-produkten kändes otidsenlig.

Nytt matkoncept i business class och economy class

Det nya matkonceptet är tänkt att efterlikna vad man får på långflygningar. I business class serveras en välkomstdrink följt av två val av varm mat med vin eller champagne. Serveringen avrundas med en separat kaffeservering med avec efter brickan plockats av. På morgonen serveras alltid frukost, oavsett flyglängd, och varmt bröd finns på samtliga avgångar. Business class får nu även en dedikerad flygvärdinna som enbart jobbar i business class.

Samtidigt har ett nytt porslin tagits fram, designat av Jean-Marie Massaud. Det är samma porslin som används på långflygningarna i business class. Han har även designat de nya gråa brickorna som har hans signatur på sidan.

Från Stockholm är det LSG Sky Chefs som står för cateringen och vi fick möjlighet att testa två av de rätter som serveras ombord – en fiskrätt samt en asiatiskinspirerad kycklingrätt. På flygningar längre en två timmar och 15 minuter erbjuds nu som sagt två val av huvudrätt, tidigare hade man inget val.

Air France new business class mediumhaul food

Ny mat i Air France business class

Foto: Jacob Molin

Air France new business class mediumhaul food

Ny mat i Air France business class

Foto: Jacob Molin

I economy class serveras croissanter och smörgåsar alternativt något sött eller salt beroende på flyglängd och tid på dagen. På längre flygningar, som exempelvis Stockholm-Paris kommer serveras något mer matigt med ett varmt innehåll. Alkoholfria drycker samt öl och vin erbjuds gratis som tidigare.

Några planer finns idag inte på att ta bort gratis mat och dryck i economy class och enligt Air France mediumhaul-ansvarig  Alain Hervé Bernard handlar det om att folk helt enkelt förväntar sig att få något att äta ombord på Air France. Måste man dra ner på kostnader finns andra saker man kommer fokusera på än mat och dryck. Det finns helt enkelt en så nära koppling mellan Air France, Frankrike och mat. Däremot finns funderingar på att eventuellt introducera tillvalsmöjligheter, att exempelvis kunna förbeställa olika rätter utöver det som serveras gratis ombord.

Premium Economy har blivit Economy Flex

I början av april försvann premium economy som kabinklass inom Europa och erbjuds nu enbart på långflygningar. Som ersättning har Air France lanserat ”Economy Flex” för affärsresenärer. Dessa biljetter ger Sky Priority-fördelar på marken och de är ombokningsbara.

Ombord sitter man i economy class och det är ekonomiklasservice som gäller, däremot finns en separat sektion längst fram i economy class för de med Economy Flex-biljetter. Ett koncept inte helt olikt det som systerbolaget KLM har med sin Economy Comfort. Även resenärer med Flying Blue Gold och Platinum kan välja en plats i denna sektion.

Nya stolar ombord

Med start i april 2015 kommer nya stolar successivt installeras ombord i samtliga klasser, tillverkade i läder. 24 flygplan av typen Airbus A319 kommer få de nya stolarna under första halvåret 2015, under 2016 kommer ytterligare 25 flygplan av typen Airbus A320 få de nya stolarna. Totalt kommer 7800 nya säten installeras.

Air France mediumhaul

Air France nya stolar inom Europa

Foto: Air France

Stolarna tillverkas av British Aerospace och har bland annat justerbart nackstöd, krok för kavaj eller jacka samt hållare för kopp.

Air France mediumhaul

Air France nya stolar inom Europa

Foto: Air France

Ombord är benutrymmet något större på de första raderna (30 tum seat pitch) medan det längre bak i planet blir en en tum mindre (29 tum seat pitch).

Air France mediumhaul

Air France nya stolar inom Europa

Foto: Air France

Test av internet ombord

Under sommaren 2015 kommer Air France även testa trådlöst internet ombord i samarbete med Orange. Den nya tjänsten innebär att man kan surfa på internet, läsa e-mails och se på live-TV och TV-serier ombord på flygplanen. Den nya tjänsten kommer testas under en tremånadsperiod på två Airbus A320.

Frédéric Gagey, CEO Air France

Frédéric Gagey, Air France VD på Arlanda flygplats

Foto: Jacob Molin