Han har lett jobbet med att ta fram SAS nya långdistansstolar och att få SAS långdistansprodukter mer tidsenliga. Vi möter Per Tideus, Cabin Manager och projektansvarig för de nya produkter som invigs idag, för att prata stolar, kabiner, underhållningssystem och förstås utvecklingen i framtiden.

Vi träffas i loungen på Köpenhamns flygplats. Jag har redan innan fått höra att Per är en person som har bra koll och därför är pappret med frågor både långt och detaljerat.

Hur länge har projektet pågått och vad var det som gjorde att ni drog igång det?

Idén kom upp sommaren 2013 och en bidragande orsak var förstås att de nuvarande kabinerna började bli ganska gamla. En annan anledning var att det blev allt svårare att få tag på reservdelar. Vi ville också passa på att byta ut stolarna medan det forfarande var några års livslängd kvar på våra Airbusflygplan och följaktligen kunde bli några års livslängd på de nya stolarna.

Vad hade ni för kriterier för att finna passande stolar och framförallt en lämplig stol i business class?

För business class handlade det om direkt access till mittgången för alla passagerare, bättre privat sfär vid stolen och mer personligt utrymme. Vi ville också finna en lite bredare stol med ordentligt med utrymme för fötterna.

Samtidigt var det dåligt med tid, vi kunde inte vänta hur länge som helst på att byta ut stolarna. Av en slump fick vi veta att stolstillverkaren Thompson hade en ny stol på gång, Vantage XL, som är en vidareutveckling av den stol som exempelvis Austrian och Brussels Airlines använder. Tillsammans med Qantas blir vi först i världen att använda denna.

I SAS Plus har vi länge varit nöjda med produkten och responsen från våra passagerare har varit positiv. Vi ville finna en stol som liknade vår gamla stol för att helt enkelt inte äventyra den ganska uppskattade produkt som finns idag.

I SAS Go handlade jobbet framförallt om att nyttja utrymmet ombord på bästa sätt och vi har exempelvis jobbat mycket med det ergonomiska med bättre utformning av sittdynan och ryggstödet.

Kan du berätta mer om samarbetet med Hästens?

Hästens kom som ett ganska naturligt samarbete då vi båda står för liknande värden med skandinavisk tradition. De erbjuder dessutom designmässigt en mjukare produkt än de lite stelare täcken och kuddar vi själva haft tidigare, det passade bra in med allt det nya. Nyligen har vi även kompletterat med en tunn madrass, utöver kudde och täcke.

Vad är historien med trepunktsbältet? Fanns det några alternativ?

Trepunktsbältet är i sig inget krav, men däremot finns det förstås säkerhetskrav vi måste följa. Alternativet var ett ganska tjockt bälte som finns på många flygbolag och som nu finns i en ny variant. Beslutet togs ganska sent och det har varit en del velande fram och tillbaka kring vilken väg vi skulle gå. Vi valde dock trepunktsbältet då det passade bättre ihop med vår nya produkt, det är dessutom mer behagligt när man ska sova. Det tredje bältet behöver man hur som helst bara ha på sig under start och landning.

Är de stora toaletterna i business class kvar? 

De stora och mycket uppskattade toaletterna i business class är fortsatt kvar, däremot är de flyttade cirka en meter längre fram i kabinen av praktiska skäl, vilket gör att det endast finns ett fönster, mot tidigare två fönster.

Har ni valt att behålla självserveringsbuffén i business class?

Den är kvar, dock med en något annan dekor.

Hur är det med tidningar på långflygen?

Vi kommer den 1 mars plocka bort papperstidningar och det gäller även på långflygningarna, dessa laddar man ner elektroniskt till sin smartphone eller läsplatta från 22 timmar före avgång. Däremot kommer det fortsatt finnas magasin i business class ombord.

Kan du berätta lite om det nya underhållningssystemet?

Underhållningssystemet kommer från Zodiak Rave och innehåller bland annat 200 filmer. En positiv del är att det i kabinen kommer finnas extraskärmar, skulle en skärm gå sönder ska besättningen ganska enkelt kunna byta en trasig skärm, det är i alla fall målsättningen.

Naturligtvis vill jag även påpeka att trådlöst internet återinförs ombord.

Hur ser året ut gällande renoveringen av flygplansflottan? Vilka flygplan renoveras närnäst?

Vi renoverar ungefär ett flygplan per månad, när ett flygplan är klart och levererat plockar vi in nästa för renovering. Våra Airbus A330 kommer renoveras först, de fyra vi har, och därefter hoppas vi hinna med en Airbus A340 innan sommaruppehållet. Under hösten kommer vi renovera ytterligare en Airbus A340.

Jobbet går att följa via vår webbsida där det även står exakt vilket flygplan som renoveras för tillfället.

Kommer det vara samma kabinprodukter på Airbus A350?

Det är i nuläget inte klart och är ett jobb som påbörjas till hösten. Vår första Airbus A350 levereras år 2018 och mycket kan hända innan dess, det kan exempelvis komma nya finurliga stolar på marknaden som är intressanta för oss att titta på. Men det kan förstås också bli så att det blir exakt samma stolar som de vi lanserar idag, det beror lite på vad som sker på marknaden och den respons vi får från kunderna under närmsta månaderna.

På våra nya flygplan av typen Airbus A330 Enhanced är det dock bestämt att samma stolar kommer användas.

Vad är du mest nöjd med i de nya produkterna?

Naturligtvis att vi fått väldigt bra produkter men också att produkterna rent praktiskt blivit som förväntat. Dessutom är jag väldigt nöjd att vår tajta tidsplan har hållit.

Vad har varit den största utmaningen?

Tiden, det har varit ett enormt pressat projekt.

Kan du berätta hur mycket projektet kostat?

Knappt 500 miljoner svenska kronor för de sju flygplan som renoveras i år.

Hur tror du själv kabinprodukterna kommer utvecklas under närmsta åren?

Mycket kan hända, både hos leverantörerna och på marknaden. Till hösten ska vi sätta igång jobbet med att ta fram kabininredningen till Airbus A350 och det blir väldigt spännande.

Kan vi vänta oss några förändringar i kabinerna även inom Europa?

Inte så mycket just idag, men år 2016 får vi leverans av vår första Airbus A320 NEO och vi har faktiskt precis haft kick-off med Airbus för att påbörja arbetet med denna. På detta flygplan finns en del man kan göra som att experimentera med placeringen av galleys och toaletter för att bättre nyttja ytan ombord. Det blir ett spännande jobb.

Någonting annat du vill nämna som vi inte pratat om?

Vi har ett helt nytt belysningssystem i det nya flygplanet utvecklat av ett företag som heter Schott. SAS är faktiskt premiärkund för detta system och det känns riktig roligt. I systemet finns exempelvis sensorer som känner av hur starkt ljuset är i kabinen och anpassar belysningen därefter, sedan finns förstås en rad mood lighting-effekter. Det är en stor skillnad mot den traditionella belysning som funnits tidigare där belysningen ibland inte varit enhetlig i hela kabinen.