I början på december blev Lufthansa utsett till ett 5-Star Airline utav Skytrax. Som första bolag i Europa uppnår de fem stjärnor. Något som Lufthansa tryckt hårt på för att lyckas med detta är att alltid få bra service ombord, där är personalen ombord nyckeln till framgång.

I samband med utnämningen fick även ett av deras Boeing 747-8i plan ett nytt utseende i form av texten ”5 Starhansa” på sidan följt av 5 stjärnor. Första turen med planet gick ner till Sydafrika och har redan väckt en hel del uppmärksamhet, precis som Siegerflieger, den text som Lufthansa satte på ett av sina plan efter att ha vunnit fotbolls vm 2014.

Lufthansa fortsätter att växa på den svenska marknaden med utökning av avgångar. Jämfört med Q3 2016 har man under 2017 ökat passagerarantalet med 17,5% samt att intäkter och vinst också ökat.

Tittar man på passagerarstatistiken så är ca 55% av de som reser från Sverige med Lufthansa svenskar, resten kommer från övriga delar av världen. 80% av alla svenskar som reser med Lufthansa åker vidare med Lufthansa ut i världen. De 5 mest besökte resmålen utanför Europa för svenskar resandes med Lufthansa är New York, Miami, Orlando, Toronto och Los Angeles. Inom Europa så är München, Wien, Zürich, Bryssel och Milano de största destinationerna med Lufthansa-gruppen.

Svenskar är generellt öppna för att göra bokningar på nätet, nästan 50% av bokningarna görs online, samma siffra för resten av världen är ungefär 37%.

Tidigare i år lanserade Lufthansa Economy light fares till 6 destinationer i USA, dvs en billigare ekonomibiljett där incheckat bagage inte ingår. Det visar sig dock att omkring 25% av alla som bokar dessa biljetter även köper till en väska. 50% av bokningar i ekonomi gjorda till dessa 6 destinationer har varit av typen light. Även SAS har nu i dagarna lanserat samma koncept till sina destinationer i USA. Biljetterna är lika men på SAS får man ta med sig incheckat bagage om man har minst Eurobonus Silver eller är Star Alliance Gold. På Lufthansa gäller inte det förmånen på dessa Light-biljetter.

I början på oktober lanserade Lufthansa ett kreditkort i Sverige i samarbete med Resurs Bank. Detta kort har tagits väl emot på den svenska marknaden.

Utrullningen av Wifi på Lufthansa-gruppens plan på shorthaul inom Europa fortsätter och man har i dagsläget hunnit uppgradera ungefär 60% av planen. Utrullningen kommer att fortsätta under 2018 och ska enligt plan vara klart innan året är slut.

Christian Langer som är Head of Digital Strategy på Lufthansa berätta lite om sin syn på framtiden och vilka utmaningar man står inför. Som ett exempel så planerar man i dagsläget väldigt långt in i framtiden för hur sin flotta ska utnyttjas, på en högre nivå så ligger denna planering ca 1,5 år fram i tiden vilket gör att det är svårare att agera snabbt. Med olika innovativa lösningar så jobbar man dock på att få ner denna tid avsevärt.
Tidigare kunde man bara få ut ungefär 25% info av en passagerare, men genom maskininlärning och AI så vet man nu 90% om resenären, det kan vara allt från ålder, kön, nationalitet osv.
Planerat underhåll på flygen kommer alltid att behövas, men om man kan ge varje flyg rätt service innan något händer så kan man avsevärt minska tiden som plan är ur trafik. Detta är något som GE jobbat väldigt mycket med för sina motorer där data hela tiden sänds om hur motorerna fungerar och man kan vidta åtgärder innan något riskerar att gå sönder.

Lufthansa har startat en Innovation Hub i Berlin där flera startup företag utvecklar sina produkter. Ett exempel på en produkt som kommit här ifrån är airlinecheckins.com, en hemsida som automatiskt kan checka in dig på olika flygbolag när online checkin öppnar och automatiskt välja bästa tillgängliga plats utifrån de preferenser man själv väljer. Framöver kommer det troligtvis att komma nya innovativa lösningar här ifrån som på ett eller annat sätt gör resandet bättre för resenärerna