I slutet på november lanserar det spanska flygbolaget en helt ny logga och grafisk profil. Förhoppningen från Iberias ledning är att den nya profilen ska bidra till att skapa ett starkare, modernare och mer konkurrenskraftigt flygbolag, förmedla en känsla av uppdatering och modernitet och reflektera de stora förändringar som just nu sker inom flygbolaget.

Närmare 9000 personer fick säga sitt när den nya loggan skulle tas fram. Inspirationen till det vinnande förslaget kommer från spansk kultur och hur denna influerat andra delar av världen. De röda och gula färgerna, som ursprungligen kommer från den spanska flaggan, finns dock fortsatt kvar i loggan som en symbol för Spaniens vitalitet, uttrycksfullhet och konst.

– Det handlar inte bara om att ändra vår företagslogga, det handlar om låta den nya profilen synas i varje del av Iberia, så förändringarna vi gör syns i alla produkter och tjänster som vi erbjuder våra kunder, säger Iberias VD Luis Gallego.

Iberia har även producerat en video som visar och förklarar den nya profilen. Det första flygplanet med den nya målningen, en Airbus A330, kommer börja flyga i mitten av november. Den nya interiören har redan nu börjat implementeras på flygbolagets Airbus A340-600 flygplan.