Det här är en fråga som tenderar att engagera många.
Jag har läst ett otal mer eller mindre seriösa artiklar om vad som faktiskt krävs för att få denna magiska uppgradering. Alltifrån att charma personalen vid incheckningen, ta på sig snygga kläder, skylla på knäskador, till att fundera på om det är bäst att checka in absolut först eller absolut sist.

Så nu är det dags att reda ut hur det ligger till, vad krävs egentligen för att få ekonomiklassbiljetten utbytt mot en business class biljett…på flygbolagets bekostnad?

Text och bilder: Jacob Molin

Gratis uppgraderingar – finns dom?

Ja det gör dom, det kan undertecknad intyga. Jag har faktiskt ett ganska bra facit på gratis uppgraderingar från economy till business.

Gratis uppgraderingar sker nästan uteslutande när ett flyg är överbokat, dessa uppgraderingar kallas på flygspråk ”operational upgrades” (eller kort ”Op-Up”). Flygbolagen överbokar konsekvent sina flygningar, det gör alla bolag. Anledningen är att man räknar med att en viss procent av passagerarna aldrig dyker upp eller avbokar sin biljett i sista sekunden, då säljer man istället några biljetter extra per flygning så att ytterligare några passagerare kan komma med. I de allra flesta fallen fungerar detta bra, med många års erfarenhet håller flygbolagens beräkningar, men i några enstaka fall dyker fler passagerare upp än det finns platser, och då får man lösa det på annat sätt, exempelvis genom att uppgradera passagerare.

En annan anledning för uppgraderingar kan vara under semesterperioder då få affärsresenärer reser och business class kan vara ganska tomt, medan efterfrågan på biljetter i ekonomiklass är stor. I dessa fall resonerar många flygbolag att det trots allt är bättre att sälja några extra biljetter i ekonomiklass, och sedan uppgradera passagerare till business class, snarare än att låta business class stolar stå tomma. Speciellt på långflygningar, där det till skillnad från flygningar inom Europa inte går att reglera hur många stolar som ska ingå i vilka klasser, är detta ganska vanligt.

En sista anledning till uppgraderingar kan vara flygplansbyten. Man har sålt biljetter för en flygplanstyp, men så blir det ett tekniskt fel och man tvingas byta till en annan flygplatstyp som har ett helt annat antal stolar ombord, och så håller kabinplaneringen helt plötsligt inte. Då kan man tvingas uppgradera passagerare för att lösa problemet.

I kort så beror nästan alla uppgraderingar på orsaker som passagerarna inte kan påverka.

Vem blir uppgraderad?

Det kan givetvis variera något mellan flygbolagen, men i stort sätt jobbar alla flygbolag likadant.

Finns det ett behov att uppgradera passagerare börjar man alltid med bolagets mest lojala resenärer. Man drar ut en lista på de passagerare ombord som har bonuskort och börjar med att uppgradera de som har guldkort eller platinumkort följt av de som har silverkort. Ingår flygbolaget i någon av de stora allianserna uppgraderar man gärna också guldmedlemmar från de andra bolagen i alliansen, exempelvis de som har Star Alliance Gold, OneWorld Emerald/OneWorld Sapphire eller SkyTeam Elite Plus status.

När man gått igenom alla ovanstående resenärer och det fortfarande finns behov av att uppgradera passagerare väljer man oftast att uppgradera passagerare utan status men som reser på fullprisbiljetter.

I de allra flesta fallen sker alltså uppgraderingarna med automatik.

Finns det undantag?

Ja det finns det. Under en riktigt stressig dag med mycket passagerare, förseningar och problem, sista minuten förändringar eller personalbrist, finns det kanske inte tid att göra uppgraderingarna efter de regler och policys som finns. Då väljer man kanske att göra det enkelt för sig istället, det viktigaste för de flesta flygbolag är ändå att få iväg flygplanen i tid. I dessa fall kan rätt person vid rätt tillfälle göra skillnad, men i sammanhanget är detta nog ganska ovanligt.

Sedan finns det förstås dagar under sommaren då nästan alla guldkortsresenärer är på semester och få betalar för dyra biljetter, och så är flyget fullbokat. Vem ska man då uppgradera? I dessa fall kan kanske ett välvårdat yttre och några vänliga meningar göra skillnad, men denna situation är igen relativt ovanlig.

Sammanfattningsvis är det alltså ganska svårt att påverka att få en uppgradering. Det bästa man kan göra är att flyga ihop till ett guldkort på flygbolaget och boka biljetter på populära flyg som har så få andra guldkortsresenärer ombord som möjligt. Då blir chanserna som allra bäst. Under alla de år jag bodde utomlands och flög till Sverige i samband med jul och påsk blev jag nästan alltid uppgraderad, just som följd av denna situation.

Att snacka sig till en uppgradering fungerar dock i princip aldrig och de flesta vid incheckningen har nog redan hört det mesta och blivit immun mot påstridiga resenärer.
Men har ett flygbolag rejält ställt till det, bokningar som gått snett eller missade flyg, kan man förstås alltid fråga.

Ytterligare tips för en uppgradering

Res ensam! Finns det behov att uppgradera passagerare uppgraderar man helst passagerare som reser ensamma. Det kan också vara så att man endast behöver uppgradera en eller två personer, och då splittrar man inte gärna på en familj eller ett resesällskap bara för att en av personerna i sällskapet har ett bonuskort på en hög nivå.
Så lämna din familj och dina kollegor hemma!

Beställ inte specialmat! Har du beställt en vegetarisk eller glutenfri middag är maten förmodligen redan förberedd när du kommer till flygplatsen och det blir väldigt omständigt för flygbolaget att uppgradera just dig. De måste i så fall fixa ny business class mat, efter de önskemål du angivit vid bokningen, och givetvis kasta den mat som redan är förberedd, och det gör förstås flygbolagen inte gärna.
Så håll dig till standardmaten ombord så ökar dina chanser för att bli uppgraderad!

Sedan är det frågan om klädseln spelar någon roll.
När uppgraderingar görs av passagerare med bonuskort sker uppgraderingarna för det mesta med automatik och den person som sköter uppgraderingarna har troligtvis aldrig sett passagerarna i fråga, och följaktligen inte heller hur de är klädda. Så t-shirt eller skjorta med slips gör ingen som helst skillnad i dessa fall. Men så finns det dagar under semesterperioderna då affärsresenärerna och guldkortspassagerarna är på semester och man måste hitta andra sätt att välja vem som ska bli uppgraderad. I dessa fall kan ett vårdat yttre vara en fördel, flygbolagen vill ändå att deras premium kabiner ska hålla en viss atmosfär och i brist på annat väljer man nog ändå att placera en välvårdad person där.

Finns det andra sätt att bli uppgraderad?

Ja det finns det. De flesta flygbolag erbjuder möjligheten att uppgradera med poäng, antingen på flygplatsen eller i förväg. Oftast är det dyrare att få uppgraderingen bekräftad i förväg och ibland finns restriktioner på vilka biljetter som tillåts för uppgradering med poäng. Vissa flygbolag erbjuder även möjligheten att köpa en uppgradering vid incheckningen till ett fast pris. Detta är framförallt vanligt i Asien och USA. Reser man på en mycket billig biljett kan det ibland vara ganska förmånligt att köpa en uppgradering på detta sätt.

USA skiljer sig också från resten av världen när det gäller uppgraderingar. I USA har det under långt tid funnits en policy att man uppgraderar passagerare så länge det finns platser kvar i first class. Det är alltså en helt motsatt policy mot de flesta andra länder där man bara uppgraderar när man är absolut tvungen till det.
Uppgraderingarna sker givetvis efter att alla betalande passagerare checkat in, samt de som vill uppgradera med poäng, och följer ungefär samma hierarki som i Europa, dvs man startar med de mest lojala resenärerna. Det ska dock påpekas att mat, dryck och service generellt håller en lägre nivå i USA än exempelvis i Europa och Asien på motsvarande flygningar.

Så det här är vad som gäller:

-Res ensam
-Beställ inte specialmat
-Bli lojal mot ett flygbolag och försök att komma upp i guld eller platinumnivå i deras bonusprogram
-Välj flygningar som är fullbokade. Det finns bra sidor på internet som kan visa hur beläggningen ser ut på ett visst flyg
-Välj flygningar med stor andel privatresenärer/semesterfirare och få guldkortsresenärer/frekventa resenärer/affärsresenärer
-Sedan skadar det aldrig att vara trevlig mot personalen och se välvårdad ut, det kan ju nästan vara trevligt i största allmänhet, även om uppgraderingen uteblir

Lycka till!