Av: KImmen00

Jag tänkte plita ihop en reserapport rörande kryssningar efter diskussionen i kryssningstråden. Nu såg jag att @Björnen hann före rörande Disney Dream, men eftersom det finns så lite om kryssningar tänkte jag att det kan vara av intresse för folk iallafall. Det kommer vara diverse smårecensioner på flyg, hotell etc förutom själva kryssningen.
Here goes:

Familjen kryssade senast på sportlovet (till Mexico) med Independence of the Seas men tyckte att vi borde köra en till under 2018. Vanligtvis är vi ganska trogna Royal Caribbean (RCCL) men vi hittade ingen som passade för höstlovet. Norwegian har vi också kryssat med och är nöjda med men de var så dyra under de datum vi kunde. Så valet föll då på MSC. Min mor och även svärföräldrarna har kryssat med dem och gav dem ”ok men inte mer”. Dock så körde MSC en drive i våras att om man beställde innan något visst datum fick man gratis wi-fi samt dryckespaket till alla samt reducerat barnpris. Det var en riktigt bra deal tyckte vi och hoppade på! Jag hade inte så höga förväntningar på själva servicen/maten etc då MSC, vid efterforskningar på cruise critics, fått mycket negativ kritik.

Vi hade under våren köpt SAS Plus biljetter under F&F-kampanjen. Dock så fanns det inte till Miami med SAS för F&F-priser (just under höstlovet) så vi valde att flyga till Newark istället. Därefter köpte jag separata biljetter med United (och använde bla upp de vouchers vi fick för förseningen i somras till Guam, se tidigare rapport (Sommarresa till Guam – Saipan – Palau | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor)

SAS Plus Arlanda Newark SK903
SK903 går vid lunchtid från Arlanda och just då var det lugnt, ingen kö till incheckning, ingen kö till security och halv-tomt i SAS Gold. De hade just dukat in lunchen i Guld-loungen; soppa, pasta, lax, kallskuret, chips etc. Även mousserande och ”the hard stuff” var framme. Det blev en bra lunch för alla då vi visste att maten på planet säkert inte kommer förrän ~14 eller så, då planet gick 1230.

De flesta av här på BC har väl kuskat ARN-EWR-vägen flertal gånger. Flyget var helt fullt till sista plats så ingen plusgrade eller diamant-upgrade bidde det. Plus-konceptet diskuteras ju flitigt på forumet och jag är väl en av dem som tycker SAS Plus har urvattnats ordentligt mot hur det var förut. Det var en ganska intetsägande crew som körde serveringen och de vidhöll att man skulle beställa ALLT på en gång vilket resulterade i överfulla stolsfickor och en mängd flaskor och glas på brickan. Plus får välja mellan två rätter, den vanliga economy-maten (som var kyckling) och en till (som var torsk). Jag och frun tog torsken. Det är ju i princip economy-mat på en bricka med glas-glas och metallbestick. Samt ”lite” bättre förrätt och efterrätt. Ungarna satt bakom oss och hade kid-meal vilket var köttbullar och pasta med lite diverse snacks och snask. De fick dessutom mycket bättre dessert, prinsesstårtsbakelse! De var nöjda. Vår CC var iaf schysst nog och gav oss chips istället för dessa trista nötter när jag bad om det med svaret: ”egentligen får jag inte bla bla men eftersom du är diamond”. Under flygningen gick jag bak i galleyt och fick vin och gott&blandat utan kuckelimuck. Den stora behållningen med Plus är ju hårdvaran, Plus är så långt som man kan förnedra sig kan man säga :)

Vi hade kraftig motvind vilket gav en timme längre flygtid, efter att kidsen sett ett par filmer så fick vi dem att somna in för att orka med kvällen i Newark. SAS har faktiskt sedan i våras bytt ut mycket av underhållningen och det fanns massor av nya filmer att se, TV-utbudet därmot är sorgligt underbetyg på. Jag efterlyser fortfarande hela säsonger av serier och inte bara enstaka avsnitt. Wi-fi fungerade inte på hela resan vilket gav familjen 3000*4 i kompensation efter ett claim.

Newark och Embassy Suites By Hilton Elizabeth Newark Airport
Vi landade vid 1530 och det var i princip tomt i passkön så vi var genom efter 10 minuter. Dock fick vi vänta på bagaget iallafall. Vi hade bokat Embassy Suites en natt, det ligger på gångavstånd till Jersey Gardens och är perfekt för lite kvällsshopping, dessutom har ju Jersey Gardens ingen state tax på kläder etc (dvs man slipper pålägget på 5-8%). Hotellets shuttle gick kvart över och kvart ifrån P4, dvs parkeringshållplatsen på Newarks AirTrain. Vi åkte dit och tajmade skyttlen med 5 minuter. Innan 17 var vi på hotellet. Embassy Suites har dessutom evening reception på kvällen med 1 gratis alkoholdrink per person samt lite mat. Det var denna kväll nachos, dipp, ost, sallad och wings, duger för en enklare middag. Rummen är stora och rymliga med en ”wet bar” vid micro/kylskåp samt stort badrum.

20181026_065951.jpg
Utsikt från rummet, notera Jersey Gardens mitt över vägen, 3 minuters promenad.

United Club Lounge C74
Alla vaknade väldigt tidigt denna morgon (jetlaggen), frukost ingår på ES och det var en riktigt bra frulle. De hade cooked to order omelett, ägg och pannkakor samt den sedvanliga amerikanska hotellfrukosten med allt vad det innebar.

På förmiddagen checkade vi ut och tog skytteln tillbaka till flygplatsen, den släpper av på terminalerna så vi kom snabbt till C. Det var en del folk i securityn och inte hade de någon fast track heller utan den gick ihop med vanliga kön. Men det gick ändå hyfsat smidigt. Vi hade en timme att slå bort så vi begav oss till Uniteds Club Lounge som ligger en trappa upp över den gamla food courten (som numer är butiker) nära 70-gaterna. Det är en stor lounge som faktiskt är ganska bra för att vara United. Sköna fåtöljer, bra frukost (varm och kall), bemannad bar med många öl på tapp samt flera glasskålar med gummibjörnar etc till barnen.

UA2326 EWR-FLL
Flygningen till Fort Lauderdale skulle ta runt drygt 2h. Det var en ganska ny 737-800 med IFE i sätet och USB-laddare. Proppfull flight och vi flög ekonomi och alla vet väl hur det är i inrikes ekonomi i USA, trångt! Men för runt två timmar överlever man. De serverar endast en soda + pretzels under flygningen. Barnen sov hela flighten så det var lugnt och händelselös flygning J

I Fort Lauderdale plockade jag ut en bokad hyrbil på Hertz (3000 EuroBonus-p för 1 dygn, smutt) och vi började resan ner till Miami. Det är en resa som i normalfallet tar en 40-45 minuter men eftersom frun i huset hade en diger shoppinglista blev det diverse stop på vägen så hela dagen försvann och vi anlände till hotellet på sen eftermiddag.

Intercontinental at Doral, Miami.
Detta Intercontinental ligger i Doras, 15 min öster om flygplatsen. Det är ett bra hotell som vi bott på förut (senast på sportlovet). Vi hade Club Room med tillgång till deras Club Lounge. Hotellet har en ordentligt stor utomhuspool med solstolar, flytleksaker etc kringgärdad av palmer. Dessutom ett okej gym. Deras Club-floor är på våning 14 där även loungen ligger. Rummen är vanliga amerikanska standardrum utan balkong. Vi har även bott i Junior sviter på våning 15 och de har balkong med utsikt över poolen och in mot Miami, rakt över hotellen kommer flygen in, det är ganska najs på kvällen att sitta och kolla in dem på balkongen medan man sippar på en kall öl.

Loungen serverar bra full american breakfast med diverse olika italienskt kaffe som är riktigt bra. Loungen är lugn, ofta lite folk och snabba och uppmärksam service. På kvällarna har de evening reception med lite 2 varma smårätter, diverse småplock och samt öl/vin, sodas och sprit. Just idag när vi kom en fredag så har de inte kvällbjudningen i loungen utan fredag/lördag har de evening reception i en egen del av baren/restaurangen Nau Lounge. Idag var det tamales, nachos och dumplings med dip samt mozarellasticks och ost/kex/frukt. Till det öl på tapp, vin och mousserande. Även standardspriten (whiskey, gin, vodka) fanns tillgängligt.

Dagen efter spenderas slappandes vid poolen tills vi efter lunch checkade ut och åkte för att lämna bilen vid kryssningsterminalen. Hertz har en återlämning på ett kontor som ligger ~5 min bilväg från terminalen och de har en shuttlebus som åker och lämnar av passagerare. Allt gick smärtfritt och vi kom till terminalen runt 1330.

20180301_212603.jpg
Vy från rummet ut över poolen på kvällen på Intercontinental Doral

20180303_064841.jpg
Soluppgång i Doral

20180303_104926.jpg
Bra pool på hotellet!

MSC Seaside
Seaside är en av deras nyaste båtar och togs i drift hösten 2017, systerfartyget Seaview premiärkördes våren 2018. Det märks att det är en ny båt, allt var mycket fräscht och den ser riktigt fin ut. Den är 323 meter lång och väger 150000 ton. Detta innebär att den är nästan lika lång och tung som Royals Freedom-klass som jämförelse, dvs det är STOR båt.

20181030_141746.jpg
Där ser man en water-slide som går ut utanför skeppskroppen

Incheckning
Innan resan hade jag matchat mitt Hyatt Globalist mot deras lojalitetsprogram och blev då direkt Black Member, deras högsta nivå. Det ger en massa fördelar så som 5% av alla priser, exklusiva events, skumpa i hytten etc etc, jag kommer till det. Incheckning vid kryssningar brukar vara ett ornat kaos då 5000 pers skall på en stor båt och det kan ta tid ibland. Men det var bra med medlemskapet, det märktes redan vi incheckningen då vi slussades in i en tom kö för Black members och fick hjälp direkt. Hela processen från ankomst till påstigning på båten tog max en halvtimme, smidigt!

Rummen
Vi har bott både inside, outside, balcony på våra olika kryssningar men denna gång var prisskillnaden mellan inside och balkong väldigt stor så vi ansåg att insides räcker. Vi är ju oftast bara i hytten för att sova, duscha eller byta om. Här kommer båtens största svaghet, storleken på hytten! På alla våra +15 kryssningar så har vi aldrig sett så liten hytt. Den var visserligen fräsch, ny och smart utformad men sjuttsingen vad trångt det kändes. RCCLs äldre hytter är säkert 3 m2 större i samma hyttkategori. Vi kände att detta helt klart var sista gången som vi har en hytt i den storleken, kidsen börjar dessutom bli större och tar mer plats. Nästa gång får man köra två insides-connecting eller en stor balkonghytt. Tur att svärföräldrarna var med på kryssen så de kunde ta våra tomma bagageväskor i sin hytt. Vi fick iof jordgubbar i choklad och en flaska prosecco som Black Members när vi kom till hytten.
20181027_183511.jpg
Barnen hade tjyvätit upp större delen av gubbarna

20181029_181706.jpg
Black Members fick ett 30 cm stort chokladskepp i hytten

Båten i stort
Seaside har 18 däck och den känns stor och rymlig. Det märks att den är ny och att konstruktörerna tänkt på diverse fel och brister som finns på äldre båtar. Alla gångarna i hyttplanen är breda för att undvika den där svindlande sjösjukekänslan man får i lång trånga gångar på båtar. Det var ordentligt med hissar och stora breda trappor på flertalet ställen. Seaside har i mitten av båten ett jättelikt Atrium som sträcker sig 4 våningar från 4 till 8, det var riktigt maffigt uppbyggt. Seaside har inte som Royals stora skepp en ”inomhuspromenadgata” med butiker och restauranger som sträcker sig från för till akter utan har istället, på de tre våningsplanen som utgår från atriumet, snirklande shoppinggator där det finns tax-free, leksaksbutik, swarovski, juvelbutik, klockor (Hublot, Rolex, Omega) etc. Det konceptet fungerade bra men visst saknade vi den maffiga ”Royal-promenaden” lite granna. Designen var ganska stram och avskalad med mycket krom, speglar och golv. Mycket stilrent och passade oss tyckte vi.
20181028_143215.jpg
”The Atrium” som är skeppets mittpunkt så att säga

20181029_195155.jpg
Country-kväll på båten!

20181101_000824.jpg
Vy från en av trapporna intill atriumet

Folk på båten
Det märktes att det var höstlov och att MSC har kört reklam i norden! Det var mycket svenska, norska och danska barnfamiljer på båten! Vi är ganska så vana vid att kryssa med överväldigande majoritet jänkare. På vissa kryssningar har vi varit i princip de enda européerna (tex när vi kryssade från Galveston, Texas). Här var det helt klart mer internationell mix. Massor av sydeuropéer (vilket inte är så konstigt då MSC är italienskt och större delen av officerskåren på skeppet var italienare), nordbor, tyskar, engelsmän, mycket latinos (från brasilien, chile, colombia) samt givetvis jänkare.

Följande är vår egen högst personliga åsikt: Vi föredrar helt klart att umgås bara med amerikanare. Tex rökte italienarna på många ställen där det var rökförbud. Dessutom är det inte ett dugg trevligt med svenska barnfamiljer utomlands, svenskar generellt saknar ju baske mig all sorts form av hyfs. De är stela, sura och på gränsen till otrevliga. När man är van vid jänkarnas gamla vanliga ”i’m sorry, how u doing, excuse me, hålla upp dörren, le och vara glad, hjälpa till” blir man ganska förvånad när en svensk i stort sett slänger igen dörren i ansiktet på en, eller står och glor som på en som ett fån när man kommer med två ungar och 3 brickor med mat och vägrar hålla upp dörren. Nä, det var för oss ett stort minus.

Åldern på passagerarna var yngre medelåldern. Det var många tjej- och killgäng på runt 25-35 år från Italien, Spanien, Canada och USA som partade loss ordentligt. Ingen direkt superfylla utan mer ganska lulliga och gapade på. När det gällde nordborna var det uteslutande barnfamiljer. Det konsumerades dock mycket alkohol på båten, i princip alla gick jämt och ständigt runt med en drink i handen. Det skall dock sägas att själva drinkarna ofta är ganska svaga med mycket is. Vill man ha bra effekt är det vin eller ren sprit som gäller.

Poolområde
Båten har 4 poolområden. Ett är på däck 7 och är Adult Only (+16) med en infinity-pool längst bak, rätt häftigt byggd. Huvudpoolen (Panorama Pool) är på däck 16 omgiven av mängder med solstolar. På däck 18 finns Jungle Pool, innästlat i växter och delvis under tak. På däck 18 finns även Forest Aquaventure Park som var en vattenpark med vattenkanoner, slides, klättertorn etc, där fanns även 5 st. vattenruschbanor, riktigt coola! Två av den var öppna, två var slutna rör och den sista åkte man i däck. Ungarna älskade detta och spenderade åtskilliga timmar där. Längdgränsen var 120 cm för att få åka.

Det var mycket solstolar runt poolerna och när det var dagar på havet tyckte vi att det blev trångt. Varenda stol var ockuperad! Det var inte så att man behövde gå upp mitt i natten för att boka solstolar men runt 0930 var det mesta taget. Folk la en handduk och kunde vara borta hela dagen, ingen från besättningen brydde sig ett dugg, både bra och dåligt. På Royal har de ju infört max 30 minuter får man vara iväg och de har ju folk vars enda uppgift är att gå och kolla solstolarna. Dessutom fanns det ingenstans att vara vid aquaparken (att sitta dvs) så vi lät kidsen få ta eget ansvar.

Runt Panoramapoolen skedde under ”cruise days” en mängd aktiviteter och uppträdanden, Sexiest man on the 7 seas, Belly flop competition, Line dance class osv.

20181027_153519.jpg
Huvudpoolen

20181027_190419.jpg
På kvällen, båten lämnade inte Miami förrän 19

20181027_190906.jpg
På väg, notera alla människorna längst bak i aktern vid skärmen

20181102_145846.jpg
En vy av Forest Aquaventure Park (den var ej öppen första dagen iland i Miami)

Barer
Seaside hade ett bra utbud med barer, 19 st och det är fler än på RCCLs båta av samma storlek. Varenda pool hade minst 1 (eller 2) barer. Det var ofta mycket kö runt dem och personalen slet ordentligt, trots det gick det relativt snabbt att få dricka. Inne i skeppet fanns det en mängd barer, en stor Sport Bar med massa tv-skärmar och stort utbud av öl på tapp, champagnebar, vinbar, relaxbar vid biljardrummet, barer vid alla dansgolv, lounger, klubbar etc. Dessutom hade MSC en ordentlig drinklista med mängder av alkohol samt alkoholfria drinkar. Det tog mig ett tag att beta av fika-listan.

Vi hade som tidigare nämnt fått dryckes-paketet på köpet. Det kostade på båten runt 500 kr om dagen att köpa ett sådant så det var en mycket bra deal för oss. I princip allt ingick i paketet, öl, vin, mousserande (ej champagne!), all sprit förutom vissa dyra whiskey/konjakssorter, alla drinkar, all soda, all sorts specialkaffe samt all italiensk glass (i våffla/cup). Om man EJ har dryckespaket kostar allt förutom vatten, kaffe, te och smaksatt vatten.

De har även tre stycken italienska glassbarer med mängder med gräddglass. Allt ingick i dryckespaketet. Denna glass var helt suverän! Royals yoghurtglass släng dig i väggen!

På båten finns även en Venchi 1878 chokladbar med rinnande chokladvägg och mängder med chokladpraliner
20181101_000928.jpg
Choklad i form av smink

Restauranger
Båten har två st. huvudrestauranger för middag (och frukost). Dessa ligger bak på våning 5 och 6. Dessa två har till skillnad mot restaurangerna på Royal ingen ”titanic-trappa” mellan våningarna utan de är helt separerade och dessutom olika inredda. Man sitter vid samma bord varje dag och har samma kyparlag. Jag hade som sagt mina dubier rörande maten på MSC men blev iaf på Seaside positivt överraskad! Maten var helt klart i klass med RCCLs mat. Varje dag var en ny meny, ibland med teman som Italienskt, mexikanskt etc. De hade även barnmenyer till kidsen. Vi hade dessutom en riktigt bra kypare och det höjer ju upplevelsen. Det var riktigt bra räkcocktail, stekar, pilgrimsmusselpasta, anka etc. Väldigt bra desserter också. Dock saknade vi hummer samt creme caramel som man alltid får någon av dagarna på Royal.

Det finns även två buffétrestauranger, på däck 18 och däck 8. Den på däck 8 var klart bäst då båten har en ”waterfront boardwalk” runt hela båten på det däcket, vilket gjorde att man kunde sitta ute och äta, det var väldigt trevligt. Bufféerna var ganska standard och påminde om RCCLs Windjammers, dvs mängder med folk, massor av diverse buffé-mat och ganska stimmigt och stojigt. En stor fördel var att Seaside har 2 vedungspizzerior i buffén och helt klart den bästa pizza jag ätit på havet! Massor av olika sorters pizza italian style. Den på däck 18 ligger precis vid panoramapoolen och är bekväm för man gå in och hämta lite småplock och äta vid solstolarna.

MSC har i huvudrestaurangerna olika klädkoder olika dagar, casual, smart casual och formal. Det efterföljdes väl lite sisådär. Generellt så var latinamerikaner och italienarna väldigt uppklädda, därmot kom det in vissa från andra länder på Formal night i T-shirt och jeans. Förr i tiden portades folk om ej korrekt klädsel efterföljdes, så ej längre. Men det var ändå en ansenlig mängd som klädde sig som man bör.

Det finns även en del specialrestauranger. Dess ligger i en egen del på däck 16. Dessa kostar extra, en fast summa mellan 30-60 dollar beroende på. Ett steakhouse, asiatisk, teppanyaki, fransk och italienskt. Som Black Member fick man en gratis middag på en sådan. Jag och frun valde resturanger Asian Fusion en av kvällarna när svärföräldrarna tog kidsen. Där var det helt klart ett snäpp upp på både service och mat. Det var high end på det mest. Utsökt asiatisk cross-over!! Dock har vi alltid vart tveksamma till dessa betalrestauranger på båtarna när huvudrestaurangerna ändå höll bra klass, men visst gratis är gott.
20181029_203959.jpg
20181029_204011.jpg
Förrätter på Asian Fusion
20181029_205520.jpg
Huvudrätten

Att göra på båten
Mycket är nämnt ovan, bada, äventyrspoolen, äta massa mat, fika i barerna etc. Det finns även en Formel1 simulator, rätt frän. De har ett biljardrum samt en arkad med lite racingspel. På däck 7 finns även 2 bowlingbanor. Vi spelade en timme och det var väldigt kul, dock så räckte det med lite vågor för att påverka klotet så det blev inte lättare direkt. Men det var uppskattat av alla. Det finns tyvärr varken klättervägg eller surfmaskin som på RCCL men de hade en interaktiv 4D-bio som var häftig.

På kvällarna/nätterna var det ordentligt hålligång i Garageklubben, Haven Lounge eller uppe på däck. På Halloween hade de White Party på natten, de hade släpat fram två vindmaskiner som blåste en absurd mängd såpbubblor över hela dansgolvet utomhus vid poolen och det var brutalt drag!

20181101_150941.jpg
Bowling!

20181029_164814.jpg
Dansklass vid poolen

Halloween
Ungarna såg väldigt mycket fram mot Halloween då de hade halloween-kryssningen från Galveston 2016 i minne. Den gången var det en 100%-jänkar kryssning och där gick de ALL IN. Här var det ju mycket mer internationellt så resultatet blev blandat. Sydeuropéerna verkar inte fira Halloween alls för där var inga utklädda överhuvudtaget. Det var amerikanarna som höll fanan högt med diverse utspökning av hytter och sig själva. Seaside hade gjort ett bra jobb och förvandlat restauranger, klubbar etc till ”spöklikt”. Ungarna var utklädda och fick ändå en del godis av olika amerikaner som delade ut till barnen.
20181028_192526.jpg
Chokladgubbar inför Halloween, i bakgrunden är chokladväggen med rinnande choklad.
20181028_192553.jpg
Fanns massor av halloween-choklad

20181031_201119.jpg
Happy Halloween!

20181101_000748.jpg
Halloween-tema i Atriumet

Underhållning
Varje kväll gick en show i deras Metropolitan Theatre. Hela familjen var överens om att det var väldigt hög klass på showerna! De hade ett annat upplägg än RCCL och NCL som har musikaler (vi har tex sett Mamma Mia, Cats, Grease etc på havet) en dag och akrobater en annan dag och komiker en tredje utan MSC har shower med väldigt mycket mixat i ett. På en show kunde det både vara jonglörer, ”kinesiska ormkvinnor”, magiker och sång och dans. Det var opera, alla danserna från Let’s Dance och högklassiska akrobatiska uppträdanden. Helt klart bland det bästa vi sett på kryssningar. Nackdelen var väl att ibland kunde showerna bli ganska lika men det spelade ingen roll.
20181028_190153.jpg
Ett shownummer

20181101_001041.jpg
Grymt bra akrobater

20181102_191752.jpg
Avslutningsshowen Peter Pan var grymt bra!

Strandhugg

St. Martin
Efter två dagar på havet kom vi till St. Martin. Det är en ö vi besökt många gånger förut och vi gjorde en klassiker; vi tog sjötaxin från kryssningshamnen till huvudstaden Philipsburg och stranden där. St Martin skadades rejält av orkanen förra året och återuppbyggnadsarbetet var i full gång med lyftkranar och grävskopor var och vartannat. De hade kommit långt och staden såg nästan helt lagad ut. Här och där låg det skräp och bråte kvar efter orkanen. Jag fick höra att det hade tagit 4 månader innan kryssningsskeppen kom tillbaka och det påverkade ekonomin oerhört. Men den holländska sidan hade klarat sig mycket bättre än den franska där det fortfarande var väldigt mycket förstört. Fram på dagen valde jag och frugan att spendera några timmar i diamantbutikerna längs huvudgatan för ev. inköp. Säljarna är snabbt framme med öl, vin, skumpa och fyller glatt på. Man skulle helt klart kunna få sig en rejäl gratisfylla genom att knalla gatan fram och bara titta i alla butikerna. Vi var på jakt efter ett diamanthjärta och efter x antal butiker och ett antal glas skumpa senare inköptes julklappen till frun. Det finns massor att göra på ön, allt från organiserade utflykter med MSC till att hyra bil alt taxi och åka runt på ön. Många snorklingturer erbjuds, med speedboat, katamaran eller segelbåt, vi har snorklar runt ön flera gånger och jag tycker inte att det är något speciellt just på denna ö, då finns det mycket bättre ställen i Karibien. En klassiker att besöka är ju stranden vid flygplatsen, dock har ju flera av de stora kärrorna slutat flyga in där.
20181030_092319.jpg
Piren på St Martin

20181030_101619.jpg
Liten bar..

20181030_140721.jpg
Närmast är det Harmony of the Seas (1,5 gånger så bred som vår båt), den följde samma rutt som vi hela resan.. Vår båt är den bakom

20181030_143332.jpg
Ödlebesök vid båttaxin

20181030_162147.jpg
Dags att gå ombord efter en dag på stranden

San Juan, Puerto Rico
Dagen efter St. Martin kom vi till Puerto Rico. Det var länge sedan vi besökte San Juan så vi spenderade lite tid att promenera runt i staden innan vi tog en Uber till Playa El Escambrón, en stand vi kollat upp tidigare. Det tog ~15 min dit och kostade 5 dollar vilket var en tredjedel jämfört med taxistånden utanför kryssningsterminalen. En helt OK strand, ren och fin och lite folk. Några par från båten hade hittat hit. Utmed ena kanten av stranden fanns ett rev där ungarna spenderade mycket tid och där var det faktiskt rätt okej snorkling med trigger fish, papegojfiskar, kirurger och diverse annat, över förväntan, de matade dem med flingor från båten och det kryllade av fisk runt dem då. På eftermiddagen tog vi uber tillbaka till stan och åt på Señor Frogs, vi har besökt dem på flera av öarna och det är alltid kul för barnen att få ballonghattar och se på personalens uppträdanden.

Det finns givetvis massor att göra på Puerto Rico, det fanns mängder med utflykter med båten, allt från att besöka ”den enda regnskogen på amerikansk mark” till att rida på stranden. Olika utflykter till shoppingcenter eller att besöka Bacardis stora tillverkningsfabrik och museum är att rekommendera. Det går gratisbåtar till Bacardidestilleriet från en pir bredvid kryssningsterminalen, gör så istället för att betala dyrt för en utflykt med MSC dit, det är EJ en bra deal.

20181031_101019.jpg
Snorkling vid Playa El Escambrón

20181031_110136.jpg
Fotmassage på stranden


Nassau, Bahamas

Efter ytterligare dagar på havet anlände vi till Nassau. Vi har vart även på Bahamas flera gånger, bland annat på Atlantis, riktigt häftigt hotell. En gång med RCCL tog vi en snorkeltur till en privat ö vilket var mycket bra. Bakom Atlantis finns hela Paradise och Cabbage beach och stora delar av den är öppen för allmänheten, att åka dit med taxi alt taxibåt går snabbt och är relativt billigt.

Denna gång hade vi bokat en tur till en privat-ö utanför Nassau, Balmoral Island, som låg en 30 min båttur ut från Nassau. Där skulle vi snorkla med rockor. Vi har tidigare gjort det vid Stingray City på Cayman och det är otroligt! Stingray City är en sanddyn ute i havet och det kryllar av vilda rockor där. Vi har även gjort det i Cozumel men där är det i en inhägnad del av havet. Även här på Balmoral var det rockor i en inhägnad del av havet. Det var hur som helst väldigt häftigt och ungarna älskade det och svärföräldrarna hade aldrig upplevt det. Man klappar, matar och snorklar runt med dem. Resten av dagen spenderade vi på ön softandes på solstolarna på deras strand. Väldigt trevligt men väldigt DYRT. Svindyra foton från stingray-encounter (då de självfallet hade fotoförbud vid rockorna) och en väldigt dyr utflykt av MSC. Normalt skall man aldrig åka med kryssningsbolagens utflykter då det är sjuka överpriser, ofta dubbelt upp mot att fixa utflykterna själva som vi brukar göra. Men i detta fallet hade arrangörerna nått avtal med kryssningsbåtarna så det verkade bara gå att åka via dem. Hur som haver var det en bra, men kostsam, tur. Tyvärr tyckte vi att MSC hade snålat med tiden på Bahamas, vi skulle avgå redan 1530, ej OK! Royal stannar ofta kvar tills 1830 innan man avgår mot Miami.

20181102_105143.jpg
Seaside till vänster, i mitten Carnival Liberty och längst till höger en pluttig RCCL-Visionbåt

20181102_111411.jpg
Balmoral Island

20181102_125055.jpg
Stranden, lite blåsigt men varmt!

20181102_152553.jpg
Här ser man rutten vi åkt

20181102_163121.jpg
Nu lämnar vi Nassau, mot Miami!

Utcheckning, landstigning Miami
På kvällen innan man kommer iland till Miami kan man välja att antingen ställa ut bagaget senast kl 23 så tar personalen det och man hämtar det vid tullen, eller så kan man släpa av det själva. Denna gången gjorde vi det senare då vi behövde ha en del packning sent på kvällen. Sista dagen åt vi frukost och begav oss på morgonen iland. Det gick väldigt smidigt att komma i land. Ofta kan det ta väldigt lång tid med långa pass/tull-köer när 4000 skall av och Miamis terminaler (iaf Royals) är helt klart inte byggda för det. Men här gick det mycket smidigt, på 30 min var igenom allt från att vi började gå av. Vi tänkte ta en taxi till flygplatsen men utanför stod de och raggade bussbiljetter till flygplatsen. Det hade kostat 30 dollar per person att köpa transfer-biljetter på kryssningen, men utanför tog de under halva priset. Vi räknade och insåg att det var billigare än taxipriset till flygplatsen så vi hoppade på bussen. Transfern till Miami Airport tog väl en ~35-40 min.

Miami Airport och Aviancas Lounge
Vi flög hem via newark med separata United-biljetter denna gång också. Snabb och smidigt incheckning (1 bagagre free per person som Gold så det var nemas problemas med alla bagage). Det gjordes lite shopping på flygplatsen innan vi begav oss till Aviancas Lounge för att äta lite lunch. Loungen brukar ju vara olidligt full på eftermiddagarna men nu vid tidig lunchtid var den knappt halvfull! Otroligt! Ganska bra käk och dricka innan det var dags att gå ombord
20181103_100044.jpg
Spongebob och snacks i Aviancas Lounge

UA1959 EWR-FLL
Denna gång var det en gammal A319-häck. Ganska sliten kärra, inget wi-fi, ingen usb-laddning och små gamla skärmar. Men flygningen var ganska kort (2,5 h) och vi sov alla en del av resan. En ganska intetsägande inrikesflight i USA

Newark Airport och Lufthansa Senator Lounge
Efter att hämtat upp bagagen gick vi till SAS-disken och lämnade in det igen och fick våra SAS-boardingkort. Därefter begav vi oss till Lufthansas Lounge. Senator Loungen har väl många av oss besökt åtskilliga gånger och den är ju ljusår bättre än den fullt packade SAS-loungen mitt mot. De hade champagne när jag bad om det.

Idag serverade loungen chili con carne (som var riktigt bra!) Ungarna åt ordentligt ihop med nacho chips. De hade salladsbar, kallskuret, godis, snacks, chilin ovan samt potatis och korv. Dessutom finns ett ganska OK fikautbud. Tillräckligt för att slå bort ett par timmar innan det var dags att boarda.

SAS Plus Arlanda Newark SK904
Planet var fullt till sista plats, märktes att det var höstlov, det var mycket barnfamiljer i ekonomi. CC var trevliga och glada men maten är alltid (tycker jag) ganska kass på vägen hem. Kyckling eller lax, laxen är ju alltid med halvråa potatisar så vi tog kycklingen och den var inget att hänga i julgranen, slemmig broccoli med några lessna kycklingbitar. Ungarna fick kyckling och pasta och det var bättre. Diverse snacks låg på barnbrickan också. När det var drinkservering bad jag om chips och fick det utan problem därmot skulle ju all fika beställas på en gång vilket igen gjorde att stolsfickan blev överfull. Nyhet denna gång var att när de väl kom ut maten så hade de ett antal flarror rött/vitt på vagnen så man kan backa då iaf, dock endast vinet. Samma skedde även när jag flög plus t/r Washington DC förra veckan. Sova i plus har jag svårt för så det blev mycket film medan ungarna knoppade in efter film+mat. Det var en ovanligt kort flygning pga medvinden så det kändes som det gick väldigt fort när det plötsligt var dags för landning (innan dess hade såklart frukost serverats). Wi-fi funkade ju (såklart) inte denna gång heller, känns som mer regel än undantag. Efter 10 dar var vi tillbaka på svensk mark och resan var slut för denna gång!

Tack alla ni som läste!