Cathay Pacific rankas ständigt som ett femstjärnigt bolag och har konkurrerat om tätpositionen bland världens bästa bolag tillsammans med Singapore Airlines under många år. Idag testar vi deras Business Class kabin ombord en Airbus 330-300.

Flight: CX111
Bolag: Cathay Pacific
Sträcka: Hong Kong-Sydney

Text och bilder: Martin Björnström

Kvällen börjar i den utmärkta Cathay Pacfic loungen ”The Wing” som är enorm och väldigt snygg med full service av mat och drycker.

Sträckan Hong Kong – Sydney har fem dagliga flighter med OneWorld varav tre med Cathay Pacific och två med Qantas. Jag valde CX 111 som avgår 19:00 och landar 06:15 i Sydney efter lite mindre än nio timmar i luften. Dessa plan har endast två klasser ombord – tydligen är inte marknaden för First Class tillräckligt stor till Australien.

Business Class kabinen har fiskbens-konfiguration med tre rader av vinklade säten. Bilden är tagen med ryggen mot ekonomiklass-kabinen. Den högra raden tittar in i en vägg. Fönstersäten tvingas vrida huvudet 90 grader för att kunna titta ut genom fönstret.

Jag tycker att Air New Zealand, Air Canada och Turkish Airlines har lyckats bättre med konfigurationen av deras fiskbenssäten. Här kändes det trångt!

Jag hamnade på sista raden i Business Class med endast någon meter till ekonomiklass vilket gjorde ljudnivån rätt hög och störde upplevelsen något. Även med ljudisolerande hörlurar hördes barnen som reste på första raden (basinett) i ekonomiklass.

Dessa säten ger en väldigt isolerad upplevelse eftersom man inte kan se någon annan person. Sätet kan fällas helt till en horisontell säng där benstödet möter fotstödet och bildar en cirka 180cm lång bädd.

Min första reaktion när jag satt mig var ”det känns som att ligga i en grav”. Väggarna är så höga och sätet är så smalt (jag är 190cm – normalbyggd) att jag utan problem slår i armbågarna på vardera sida. Det är väldigt privat men det kändes som att dom tagit konceptet lite väl långt i detta fall.

För ett par eller en familj som reser ihop är inte denna konfiguration optimal.

En stor 15 tums skärm som är ställbar i sidled kröner varje säte

Cathay Pacific StudioCX systemet för IFE (Inflight Entertainment) med 100 filmer, 22 radiokanaler, 500 tv-avsnitt, spel och mycket mer fyller lätt dom timmar du behöver spendera ombord.

Sätet har inbyggd massage –
titta närmare på den mycket utförliga instruktionsboken för Business Class sätet

Efter start slappnar man snabbt av tillbakalutad med ett glas Champagne, lite marinerade oliver, nötter och kvällens menyer.

Förrätten bestod av Cajun Spiced Prawns with green mango salad. Mixed salad with cherry tomato, celery, carrot and citrus vinaigrette. Fräscht och gott.

Till huvudrätt fanns fyra alternativ:

Steamed beef shin with shimeji mushrooms in soya sauce, steamed jasmine rice and Chinese mixed vegetables.

Honey and clove braised pork cheek, celeriac puree and root vegetables.

Chicken with chinese sausage, steamed jasmine rice and chinese mixed vegetables.

Saffron and ricotta tortellini in creamy tomato concasse.

Jag valde det första alternativet.

Till efterrätt valde jag en tallrik med Pecorino, St Pauline och Camembert ostar och ett glas portvin. Det var snart dags att sova så jag avböjde kaffe men ett par praliner såg för bra ut för att neka.

När middagen var avdukad återstod att bädda sängen och somna in för det var bara 6.5 timme kvar till Sydney. Jag valde att inte äta frukost ombord och fick en liten klisterlapp som markerade detta vid mitt säte. Annars hade jag blivit väckt före 04.00 Sydneytid efter bara några timmars sömn, kändes onödigt att äta så tätt efter en rejäl middag dessutom.

Slutsats
Cathay Pacific erbjuder en isolerad Business Class miljö med serviceupplevelsen av toppklass och mat/drycker där inget saknas. Jag tyckte säterna var väl smala och väggarna väl höga men det är en personlig åsikt. Cathay har börjat introducera en ny Business Class som åtgärdar några av dessa punkter.

Är detta världens bästa Business Class? Nej, den titeln skulle jag ge till ett annat Asiatiskt flygbolag i ett kommande reportage.

Mitt tips är försöka undvika sätena som är placerade längst bak i kabinen.