Hilton startar nu sin största reklamkampanj nånsin. Målet? Att få kunderna till att beställa direkt hos kedjan och inte genom resebyråer och hotellsidor på nätet.
Som en del av kampanjen får medlemmar av kundklubben Hilton HHonors rabatt på beställningar när de beställer via Hiltons websidor, via Hiltons app, om de ringer till Hiltons callcenter – men även när man beställer genom utvalda resebyråer.

Redan i oktober testade man systemet i bestämda områden (New York, Miami, Houston och San Diego) men nu kommer det gälla för alla 4.500 hotell man har runt om i världen.
Det är som sagt den största och inte minst dyraste reklamkanpanjen Hilton gör (och man har haft många under de senaste 97 åren) och kampanjen inkluderar en reklamfilm på en minut med Rolling Stones ”(I Can’t Get No) Satisfaction” i bakgrunden.
Filmen blev inspelad i New York, London, Tokyo och Thailand, och den lanceras på 22 språk.Du kan se videon här.

Kampanjen fokuserar inte bara på pris, men också på de fördelar man får när man beställer direkt och är medlem av HHonors. Fördelar som att man tjänar bonuspoäng, att man får gratis wi-fi och att man kan välja vilket rum man vill bo i och använda en digital rumsnyckel om man har HHonors-appen i sin mobil. Kedjan säger också att man kan erbjuda en mer personlig och bättre service när man beställer direkt och inte via en agent eller hotellsida.
Geraldine Calpin är internationell marketingchef hos kedjan, och hon uttrycker det så här: ”Våra kunder behöver inte snurra runt på nätet i flera timmar för att hitta det bästa erbjudandet. Vi garanterar att man får bästa priset direkt. Det är en skröna att man får bäst pris genom en hotellsida. Förra året var det 57 miljoner HHonors bonuspoäng – eller ungefär 1,5 miljoner gratisnätter – som aldrig betalades ut eftersom man hade bokat genom en agent”.
En anledning till att kedjan vill att man beställer direkt är kanske också att man vill spara in den kommission man annars betalar till agenter – vanligtvis omkring 10%.