Dagens flygning till Hong Kong utgår från gate 36 vid terminal 2 på Helsinki-Vaanta flygplats och jag är rejält utvilad efter ett par timmar på Finnair Via Spa som ligger precis intill gaten.

Flight: AY67
Bolag: Finnair
Sträcka: Helsingfors-Hong Kong

Text och bilder: Martin Björnström

Fördelen med att flyga Finnair till Asien är att man följer storcirkellinjen från A till B – med andra ord flyger man den kortaste vägen istället för att åka via London, Frankfurt eller Köpenhamn som alla ligger åt fel håll. Det gör också att flygtiden bara är nio timmar till Hong Kong.

Vi flyger med Finnairs nya Airbus 340-300 och när jag skriver nya menar jag att bolaget nyligen fick leverans av dom allra sista planen av denna flygplansmodell. SAS flyger för övrigt samma modell till Asien men fick sina plan 2001-2002.

Bilderna togs i Januari när det var rejält kallt i Helsingfors men jag är väldigt varm inombords efter ett par timmar i olika bastu-upplevelser.

Finnair erbjuder en Business Class upplevelse som är rakt-på-sak utan krusiduller. Stolarna är sköna och går att fälla till sängar som är platta men som lutar något nedåt. Kabinen har totalt sju rader varav fem i den främre delen och två rader i en mini-kabin efter galley.

Jag sitter på fönsterplats på fjärde raden till höger. Stolarna har 60 tum (cirka 150cm) mellan raderna och är 21 tum breda mot 18 tum i ekonomiklass. Det är inga problem att sträcka på sig trots att jag är 190cm lång.

Finnairs IFE (In Flight Entertainment) system är grafiskt snyggt och har allt du behöver för en niotimmarsflight.

Kabinen känns fräsch och rymlig och ser ut precis som jag förväntat mig hos Finnair.

Före start serveras vi Champagne, Juice eller vatten. Jag nöjer mig med ett glas vatten till att börja med för att återställa vätskebalansen. Finnairs amenity kit (tillbehörspåse) innehåller ögonskydd, hörselproppar, stödstrumpor och ett paket med mini-tandborste och tandkräm. Inga ovanliga grejer.

Det är enkelt att justera stolen efter användningsområde.

Innan start fick vi gå igenom 20 minuter avisning då det var minus 15 grader utomhus.

Jag föll snart till föga och smaskade på lite marinerade räkor tillsammans med ett glas Champagne serverat i Iittala glas av serien ”Ultima Thule”. Jag gillar att Finnair håller sig till den finska stilen och finska produkter. Känns okonstlat och rejält.

Ganska snart efter start började middagsserveringen då vi flyger med tiden och klockan rusar iväg i dubbel hastighet. Det var i princip mörkt redan vid start (16.00) och efter några timmar är klockan midnatt.

Förrätten bestod av sallad, en kall lax och tomatsoppa. Till det serverades vitlöksbröd som var oväntat krispigt och gott.

Vi fick tre alternativ till huvudrätten och jag valde en Oxfilé med stuvad broccoli och ris tillsammans med ett glas rött.

Ostar och efterrätt serveras ihop. Emmentaler ost och lingon parfait kändes finskt och rejält.

Efter middagen och ett par timmar i bastu tidigare på dagen var det inte svårt att sova. Jag sov i sex timmar och vaknade pigg lagom till frukost serverades.

Konstigt nog kändes nio timmar alldeles för lite. Jag hade gärna tillbringat ett par timmar till här uppe. Det kanske finns en poäng att flyga via London trots allt – då har man 2-3 timmar till på 10.000 meters höjd med Business Class service.

Slutsats
Business Class på finska: Det är inte lyxigt som på vissa asiatiska bolag men allt fungerar smärtfritt och man landar utvilad. Det är som gjort för affärsresenärer och prislappen är också satt för denna målgrupp.

Kombinera med Finnair Via Spa och du höjer hela upplevelsen ett par snäpp.

Ett tips kan vara att inte boka för korta transfers i Hong Kong. Min fru flög samma sträcka med Finnair ett par veckor senare och flighten landade en timme försenad vilket innebar missat anslutningsflyg med Cathay Pacific. 13 timmar senare fick hon flyga vidare till Sydney, nedgraderad till ekonomiklass trots betald Business Class biljett…