Flygtrafiken växer över det europeiska luftrummet, och oftare och oftare tvingas flygledare hålla flyg i cirklar över flygplatsen eftersom det helt enkelt inte finns plats på jorden, eller så sitter man i kabinen och väntar på att få lyfta. A-CDM heter det projekt, som ska råda bot på detta – och dessutom spara både pengar och miljön.

A-CDM står för Airport Collaborative Decision Making, och det rullas nu ut hos många flygplatser i Europa, ungefär 20 är helt klara med projektet, som är en del av det EU-direktiv som heter Single European Sky. I Norden var Helsingfors första flygplatsen att vara ”fully compliable”, och Oslo Gardermoen kom inte långt efter.

Arlanda uppnår den statusen under oktober, berättar Anders Ledin, expert på A-CDM hos Swedavia: ”det är ju dyrt att bygga ut eller bygga om flygplatser, och det är ju där kapacitetsproblemen sitter i systemet. Uppe i luften finns det plats, men det är genom att få alla inblandade aktörer att använda och dela samma data, vi kan göra hela processen mer smidig och effektiv” berättar han.

På skandinaviens största flygplats Kastrup är man först klar om ett år med projektet.
Dom aktörer det gäller är förstås flygledare och piloterna, men också i stor grad handlingbolagen, polis, tull, flygbolagens representanter på jorden och andra i det stora pusselspel som utförs varje gång ett flyg ankommer eller lättar.

Målet är att reducera antalet försenade avgångar, och sedan London Heathrow införde systemet har antalet försenade avgångar reducerats med 20%.

A-CDM betyder också miljövinster och bättre ekonomi för flygbolagen: när färre flyg skall vänta ute vid runwayen med påslagna motorer, kan flygbolagen tjäna svimlande summor över tid på att bli mer effektiva i den här delen av resan.
En intressant detalj är att det inte ska löna sig att komma fram för tidigt, berättar Anders Ledin. ”Man vill inte hos flygplatserna ha piloter eller flygbolag som försöker landa 20 minuter tidigare bara för att det ser bra ut i den interna statistiken. Nej så vill man hellre ha flyg som landar och lättar när dom ska, det gör planeringen lättare och skapar färre förvecklingar i kedjan”.

Rent tekniskt är det ett molnbaserat informationssystem i realtid alla inblandade aktörer har tillgång till, och det drar också data från Eurocontrol i Bryssel. I dag hanterar man ungefär 26.000 flygningar om dagen, och den siffran väntas vara fördubblad år 2020 enligt Eurocontrol.

Så nästa gång du upplever att flyget lätt och i tid taxar ut från din gate på Arlanda och lättar utan att vänta i kö, eller om du skulle tvingas cirkla över Kastrup – skänk A-CDM en tanke.
>Läs gärna mer om projektet hos Eurocontrol här http://www.eurocontrol.int/articles/airport-collaborative-decision-making-cdm