Resemagasinet Vagabond sammanställer en gång om året tillsammans med Råd och Rön en lista över de flygbolag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vad gäller kompensationer till passagerare som drabbats av förseninger eller inställda flyg.

De här siffrorna skall förstås tas med en liten nypa salt: det är klart att ett flygbolag som Norwegian med miljoner passagerare varje månad någon gång måste drabbas av fel eller förseningar man inte kunde undvika, jämfört med ett mindre flygbolag eller ett flygbolag med begränsat antal avgångar från svenska flygplatser. Det vi inte heller kan se i den här talen är de tillfällen där resande har klagat och blivit kompenserade, eller om man har blivit kompenserad direkt under resan. Det här är bara ärenden som har gått vidare till ARN.

Men här är listan i år, och antalet ärenden man har haft.

1 Ungerska Wizzair – sämst i klassen med 31 ärenden.
2 Danska charterbolaget Primera Air med 8 ärenden.
3 Norska Norwegian med 6 ärenden.
4 Svenska Nexjet med 4 ärenden.
5 Brittiska British Airways med 4 ärenden.
6 Turkiska Turkish Airlines med 3 ärenden.
7 Spanska Vueling med 3 ärenden
8 Svenska Höga Kusten Flyg med 2 ärenden
9 Irländska Ryaniar med 2 ärenden.

Har du varit med om en försening eller ett inställt flyg, eller kanske en överbokning där du inte blev behandlad som du skulle? Hur löste det sig? Kommentera gärna!