Nu är 2016 snart slut och vi ser fram till nya upplevelser och äventyr nästa år. Men hur ser de globala resetrenderna ut just nu? Hotellkedjan AccorHotels har undersökt hur det ser ut och kommer med sju trender man tycker sig kunna se bland sina gäster. En trend som är ganska tydlig är att ”lyx” mer och mer betyder ”meningsfullt” och mindre och mindre ”overdådigt”. Det är upplevelser, gemenskap, nya upptäckter och inte minst tid som är de nya lyxartiklarna. Men här på redaktionen tycker vi trots allt att vi njuter mer av våra nya upplevelser på en spännande plats när vi bor riktigt bra!

Livsbejakande upplevelser

Det är väldigt viktigt att ”känna den lokala kulturen där man är”. Man värdesätter autentiska ögonblick där man kommer nära vad som nu känns genuint just där man är: kanske spontan tango på gatan i Buenos Aires, en väderbiten fiskargubbe i Normandiet man språkar med på det lokala vattenhålet eller en formidabel ost man köper direkt från bonden högt uppe i Dolomiterna. Så har man ju också något unikt man kan skriva om och posta bilder på sociala medier med!

Den lyxiga familjeresan

Standardresande och tråkiga budgethotell är no-no. Familjerna vill i högre och högre grad uppleva äventyr tillsammans. Inte absolut väldigt langt borta men gärna bra innehåll och bra boende. Ett eksempel på det är just campingplatser som numera erbjuder ultralyxiga stora mobilehomes med mikrovågsugnar och Nespressomaskiner, stora kök, stora platt-TV, airconditioning och wi-fi. Man beställer resor till sporthotell, åker till Portugal för att spela golf hela familjen på den där banan mamma har velat spela på så länge, åker till Island för att tölta runt på islandshäst i en vecka…

En känsla av personlighet

I dagens digitala värld och snabba klick-kultur bliver det mer och mer viktigt för många gäster att uppleva personlig service och att få bra kontakt med personalen. Analysfirman Luxury Insights har upptäckt, at för resenärer som beställer dyra hotell är personalen på hotellet en viktigare faktor för vilket hotell man väljer än vilka faciliteter hotellet har

Gourmetresenären

Genvägen till många gästers hjärtan är genom magen. Fler och fler människor försöker hitta det ”autententiska” eller ”platsens själ” genom just maten. Gourmetresenären kan också vara en ”cocktailresenär” eller en ”vinresenär” eller en ”ostresenär” det vill säga en som bara ska hitta den mest ovanliga lokala flaskan, den mest svåråtkomliga marmeladen eller något annat som är unikt. Den här resenären är antingen på jakt efter saker att köpa med hem eller på jakt efter en unik matupplevelse på restaurang eller i en bar. Man vill kunna berätta om ”vi åt världens bästa risotto i en liten håla utanför Milano” eller ”vi drack några jättekonstiga drinkar på lagrad pisco i Peru”.

Lugn och ro

För de flesta är vardagen fylld med jobb, fritidsaktiviteter, familj och en massa annat och det är inte ofta man bara gör ingenting eller stannar upp och tittar sig omkring. Men på resan har man bättre möjligheter för just det, och en klart växande trend är man söker sig till lugn och ro. Et tecken på det är det växande antalet ”adults only” -hotell som har börjat dyka upp. En spaning från redaktionen: vi kommer snart att kunna beställa hotell som stolt reklamerar med att man inte har wi-fi och att mobiler är förbjudna att vara påslagna på hela hotellet. Det måste komma!

Hälsoturism

Gandhi hävdade att ”en god hälsa en den största rikedom en människa kan ha” och det är det fler och fler som tycker verkar det som. Möjligheten för träning och/eller spa blir viktigare och viktigare för många resenärer. Se bara hur det skjuter upp med nya sporthotell på Kanarieöarna, hur många som åker på yogaretreat i Indien och hur flygbolagen satsar på att ha hälsosamma alternativ i kabinen eller i loungen. Global Spa & Wellness Economy Monitor förutspår att det man kallar för ”Spa & Wellness Travel” kommer växa med 9% närmaste året i världen.

Mindre solstol, mer kultur

Det är fortfarande helt OK att komma hem med en klädsam solbränna efter semestern i Spanien, men det låter bättre när man berättar att man fått den medan man satt i en båt 46 kilometer utanför kusten och fiskade 200-kilosfiskar tillsammans med Pedro, en lokal fiskarkille. Eller att man har så bruna ben men vit överkropp för att ”ja du vet man måste ha T-shirt på sig när man klättrar i Kappadokien på grund av alla grejer man bär på i selen”. När man så har varit aktiv kan man med gott samvete lägga sig vid poolen i ett par dagar och instagramma om sina upplevelser.

Känner du igen dig i några av trenderna?