Fully flat-stol i business class med direktaccess till mittgången för alla. Dubbelt så stor skärm i SAS Plus med ”en helt ny upplevelse”. Och i SAS Go en HD-skärm och en stol med bättre ergonomi och sovkomfort. Väntan har varit lång på detaljer om SAS nya stolar. Idag kan vi äntligen publicera såväl bilder som detaljer på vad som kommer finnas ombord från januari 2015.

”Vi behöver något nytt”

I juni 2013 kom beskedet, det är Airbus A350-900 XWB som gäller när SAS ska uppgradera sin långdistansflotta, en flygplanstyp av nya generationen som är både tystare och mer bränslesnål än dagens flygplan. Men det dröjer till 2018 innan det första flygplanet anländer från fabriken i Toulouse, de nuvarande långdistansstolarna har hängt med i närmare tio år och riktigt så långt som till 2018 går det inte att vänta på något nytt ombord. Många har anmärkt på att SAS nuvarande businesstol börjar bli sliten i kanterna och utvecklingen har hunnit långt sedan dessa installerades runt år 2003. Resultatet blev en totalgenomgång och helt nya stolar i samtliga klasser på långflygen.

De nya stolarna har utvecklats av Thompson Aero Seating, ett irländskt företag som tidigare levererat stolar till flygbolag som Austrian Airlines, Brussels Airlines och Air Canada. Planeringen av de nya produkterna har pågått i drygt två år men fick av förklarliga skäl ett stopp i november 2012. Arbetet återupptogs under sommaren 2013 och därefter har det varit full fart med vad SAS själva beskriver som ”ett extremt detaljerat arbete”.

Utvecklingen av produkterna har bestått av två faser. Den första fasen var att besluta om de tekniska specifikationerna, exempelvis att arbeta fram och välja stolsmodell, funktionalitet och underhållningssystem. Nästa fas var att besluta om designen som ska spegla vad SAS vill förmedla i känsla och budskap.

Nya SAS Business (Business Class) – Horisontellt platt med direktaccess till mittgången för alla

Dagens businesstol är så kallad ”angle-flat” med en lutning på drygt 170 grader. Den har alltså en liten lutning när den är fälld och blir inte heller helt platt. Från 2015 blir det ”fully-flat” ombord, vilket innebär att stolen blir helt horisontellt platt när den fälls inför natten, som att sova i en vanlig säng på marken. Sängen blir då minst 196 cm lång.

En annan stor förändring är att den nuvarande konfigurationen 2-2-2 med sex stolar bredd ändras till 1-2-1 med fyra stolar i bredd. En stol vid vardera fönster samt två stolar i mitten. Det praktiska med detta är att samtliga passagerare har direktaccess till mittgången, utan att behöva kliva över någon annan passagerare.

Konfigurationen är ”staggered seating”, det innebär att stolarna är placerade i ett sicksackmönster i kabinen. När stolen fälls hamnar delar av stolen under vad som är avlastningsbordet för stolen framför och på så sätt nyttjar och maximerar man utrymmet ombord.

SAS Business Class nya stolen

Nya stolen i SAS Business Class

Stolsmodellen är helt nyutvecklad och unik för SAS. Det enda flygbolag som idag har en någorlunda motsvarande stol är australiensiska Qantas, men inte ens deras stol är identisk. Flera ledord har funnits i arbetet med att välja stolsmodell. Stolen skulle vara funktionell, det skulle finnas gott om plats för personliga tillhörigheter, och den skulle erbjuda bra med avskildhet.

Vid sidan av stolen finns ett avlastningsbord för personliga tillhörigheter, glas och tallrikar. Det finns också en stor hylla, exakt hur den ska användas är dock ännu inte helt klart. Stolen har två stolskontroller för att fälla stolen och reglera stolens funktionalitet, en större kontroll vid läslampan samt en mindre kontroll vid sidan av armstödet med snabbval. Den sistnämnda är enkel att nå när stolen är fälld.

Framför stolen finns en 15-tums skärm, klart större än den 10,4-tums skärm som används idag. Skärmen har dessutom HD-upplösning. Vid sidan finns två fack för läsmaterial.

SAS Business Class nya stolen

Nya stolen i SAS Business Class

Färgvalet går huvudsakligen i olika gråa nyanser med detaljer i orange. Tanken är att skapa en mer nutida upplevelse som ska vara tidlös och kännas aktuell och relevant under flera år framöver. Samtidigt vill SAS ta tillvara och jobba vidare med sitt skandinaviska tema som man haft i många år.

En större och mer avancerad stol innebär dock att det får plats färre stolar ombord. På Airbus A330 kommer det finnas 32 stolar (mot dagens 34) och på Airbus A340 40 stolar (mot dagens 46). Den populära självserveringsbuffén bakom den främre businesskabinen kommer fortsatt finnas kvar.

Nytt samarbete med Hästens sängar

En kul nyhet är samarbetet med den svenska sängtillverkaren Hästens som kommer bli ett stående inslag ombord. I business class är det Hästens som står för de kuddar och täcken som bäddas med inför natten, med det välkända rutiga mönstret.

SAS Business Class nya stolen med Hästens bäddning

Stolen i SAS Business Class fälld för natten med sängkläder från Hästens

Nytt underhållningssystem i alla klasser och trådlöst internet ombord

Ett nytt underhållningssystem kommer installeras i samtliga klasser ombord. Underhållningssystemet är utvecklat av Zodiac och är baserat på deras RAVE-lösning. Ett 20-tal flygbolag använder idag Zodiacs underhållningssystem, däribland Brussels Airlines och SriLankan (se länkarna för att läsa våra tidigare tester av respektive flygbolags underhållningssystem). Det exakta utbudet är dock inte helt klart än men kommer vara mer omfattande än idag. Underhållningssystemet är givetvis AVOD (Audio Video On-Demand).

I samtliga klasser kommer det finnas HD-skärmar som dessutom i samtliga fall är större mot de som finns idag. Tillsammans med de nya stolarna och det nya underhållningssystemet installeras dessutom trådlöst internet ombord.

Nya SAS Plus (Premium Economy) – En ny upplevelse

SAS själva beskriver nya SAS Plus som ”en helt ny upplevelse”. Stolen är helt annorlunda mot den som finns idag och färgvalet är även det annorlunda med en mörkgrå kulör som ska tona ner tempot. Till skillnad från idag finns bordet förvarat under armstödet istället för på stolsryggen på stolen framför. Varje stol har eget eluttag och eget USB-uttag.

SAS Plus nya stolen

Nya stolen i SAS Plus

Konfigurationen är fortsatt 2-3-2, med ett benutrymme på mellan 37 och 38 tum, vilket är motsvarande vad som finns i SAS Plus idag. Framför stolen finns en skärm på 12 tum med HD-upplösning, dubbelt så stor som skärmen i nuvarande SAS Plus som är 6,4 tum.

SAS Plus nya stolen

Nya stolen i SAS Plus

Nya SAS Go (Economy Class) – Med HD-skärm och bättre ergonomi

SAS nya ekonomiklasstol ska även den enligt SAS vara en förbättring mot idag med bättre ergonomi och bättre sitt/sovkomfort. Stolen har en särskild funktionalitet som gör att sittkudden höjs i framkant när stolen fälls, vilket ska skapa en bättre sovupplevelse. Även om det faktiska benutrymmet inte skiljer sig nämnvärt mot idag (fortsatt 31-32 tum benutrymme) ska stolens struktur och uppbyggnad göra att stolen känns rymligare än den faktiskt är.

SAS GO nya stolen

Nya stolen i SAS Go

Alla stolar får nya skärmar med HD-upplösning som är 9 tum stora (att jämföra med dagens skärm på 6,4 tum). Varje stolspar har dessutom ett eluttag och ett USB-uttag. Detta är en förbättring mot idag (i dagens stol finns inte detta) men en skillnad mot nya SAS Plus och SAS Business där det finns ett uttag per enskild stol istället för ett uttag per stolspar.

SAS GO nya stolen

Nya stolen i SAS Go

När kommer de första stolarna?

Det första flygplanet med de nya stolarna kommer rullas ut i januari 2015, därefter är tanken att det ska komma ett nytt flygplan varje månad (med undantag för sommaren) tills alla långdistansflygplan har de nya stolarna installerade. Vilka destinationer det första flygplanet kommer trafikera är inte klart, SAS poängterar dessutom för BusinessClass att de aldrig kommer kunna garantera de nya stolarna på en viss flygning innan hela arbetet är slutfört.

Dock är det klart att det första flygplanet som rullas ut i januari 2015 blir en Airbus A340, vilket innebär att det är större sannolikhet att få flyga med de nya stolarna om man reser från Köpenhamn än från Stockholm eller Oslo.

I övrigt väntar inga stora förändringar ombord. Mindre förändringar görs löpande i måltidskonceptet och en uppdaterad necessär i business class kommer till sommaren, men annars är det inga stora förändringar planerade. Det hade förstås varit kul med nya brickor, porslin och dukar, med en design som som matchar den nya kabininteriören, inte minst i business class. På många av våra detaljfrågor svarar dock SAS att det ännu är mer än ett halvår till de nya kabinkoncepten rullas ut och att en hel del jobb återstår i att fila på smådetaljer.