Zika virus i Mexico, bör man vara orolig?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Jonas C, 7 Februari 2016.

1. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som titeln antyder, bör man oroa sig för detta virus eller driver media som vanligt skrämselpropaganda?

Hur ser det ut med myggor i Mexico City, då de tycks vara de största smittbärarna?

Personligen är jag inte ett dugg rädd, men man vet ju aldrig om det kan ändras

2. martin.agren, EBGGOT och agehall gillar detta.
  3. ChabbeT

ChabbeT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Aurora

Aurora Medlem

5. Aurora

Aurora Medlem

WHOs kommentarer:

WHO | Guillain-Barré syndrome – France - Martinique

WHO | Guillain-Barré syndrome – Brazil

"On 22 January 2016, the National IHR Focal Point of Brazil notified PAHO/WHO of an increase of Guillain-Barre Syndrome (GBS) recorded at the national level.

Data from the hospital-based surveillance system reveal that, between January and November 2015, 1,708 cases of GBS were registered nationwide. While a number of states reported significant increases in reported cases – especially, Alagoas (516.7%), Bahia (196.1%), Rio Grande do Norte (108.7%), Piauí (108.3%), Espirito Santo (78.6%), and Rio de Janeiro (60.9%) – other states reported stable or even diminishing number of GBS cases as compared to 2014. Most of the states in Brazil are experiencing the circulation of Zika, chikungunya, and dengue virus."

6. Gus

Gus Medlem

Jag är sugen på att kombinera Mexiko och Kuba med min 2-4-1 resa till San Francisco i mars. Men efter att ha läst på om Zika-viruset så får jag nog tänka om eftersom vi planerar att skaffa ett till barn någon gång under nästa år.

Frågor och svar om zikavirus — Folkhälsomyndigheten

Par som kan bli gravida

Par som kan bli gravida bör undvika oskyddat sex under resa till berört område och avvakta med att försöka bli gravida till 28 dagar efter hemkomst. Om manlig partner har eller har haft zikaliknande symtom eller om infektion har konfirmerats bör paret dock undvika oskyddat sex under 6 månader efter start av symtom.

Så det är med andra ord inte bara gravida som ska vara observanta i och med att zikavirus kan smitta vid sexuell kontakt.

7. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kuba är däremot ett av få länder i Sydamerika som är helt säkert!

8. Moco

Moco Medlem

Ligger dock inte i Sydamerika ;)

Cristoffer Cedergren gillar detta.
  9. Alltså, det finns risker överallt. Använd skydd.

10. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Egentligen inte enligt mig heller, men numer tänker jag bara i Eurobonus-zooner... ;)

Timotey och Moco gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!