Senaste nytt

Zanzibar - en fantastisk plats eller överreklamerat - behöver input

pitch

Medlem
Zanzibar är definitivt ingen "paradisö". Däremot tyckte i alla fall jag att det var rätt trevligt där, mycket troligtvis för att jag skulle dö av tristess på dom ställena där det bara finns sand och sol och inget att göra. Jag överlevde nyligen knappt 2 dygn på en resort island i Maldiverna, enbart genom att supa ner mig på weissbier (roligt att weissbier var billigaste drickat, jag gillar ju det ändå). Satan vad tråkigt det var när man inte fick dyka längre.

Sen tycker jag inte om stränder heller, för den delen. Men det sagt så måste jag också säga att en av dom allra finaste stränder jag har varit på nånsin (och jag har tyvärr varit på många) låg på just Zanzibar. Där var sån där vit sand som är så fin att den liknar mjöl när den är torr, och känns helskum när den är blöt, det blir nästan som lera. Jag har för mig att den låg på motsatta kusten mot Stone Town, men jag har tyvärr glömt namnet.

En speciellt minnesvärd grej därifrån var när vi åkte ut och snorklade på ett ställe där ett gäng vilda delfiner håller till. Jag skulle aldrig i helvete hoppa i en sån där plaskdamm där dom håller sönderstressade delfiner för att vi dumma turister ska kunna komma och stressa ihjäl dom lite till. Men att hälsa på dom på öppet vatten, där det är mer på deras villkor och där dom hur lätt som helst kan dra om dom tycker man är för jävla irriterande, det är inte dumt alls.

Stone Town tyckte jag var intressant, speciellt är det kul att se att riktigt folk faktiskt fortfarande bor där, det är ingen död turistkulliss. Jag tyckte dessutom att folk var rätt trevliga, men dom kanske gillade min något försynta stil, vad vet jag.

Till syvende och sist tror jag att vad du får ut av att åka dit beror mycket på vad du förväntar dig. Om du åker dit med förväntan att det ska vara "paradis" så blir det med största sannolikhet skit. Servicen är visserligen ljusår bortom vad man tvingas utstå på kontinenten, men det innebär alltså fortfarande en nivå som jag tror dom flesta, på det här forumet i alla fall, skulle upppfatta som chockerande låg. Det är mycket därför jag brukar försöka att inte förvänta mig nånting över huvud taget istället. Det blir mycket roligare så, man får unna sig att bli glatt överraskad istället för grymt besviken.
 

ulagun

Medlem
Tack Alx och pictch. Har nu fått en realistisk bild
Hustrun och jag vill ha en mix under semestern börja med det "kulturella" och avsluta med att slappa vid en strand.
Känner en "Ghana-varning" d.v.s halvdana stränder fattigt och eländigt att vara vit är detsamma som att vara en vandrande plånbok Förståligt men påfrestande.
Vi kommer nog att avstå Zansibar
 

Svante

Medlem
Känner att jag måste lägga mig i lite. Inget fel på Ghana alls. Om man bara orkar göra sig lite besvär så finns det mycket att både göra och se. Förstår inte alls det negativa. Men klart, efter 3 år i Nigeria är Ghana ett paradis. Vad avser Zanzibar så är jag uppenbarligen i rak motsatt uppfattning, har iofs ej varit på Mauritius eller Maldiverna, men väl Seychellerna. Och Zanzibar slår det i mina ögon.
 

vicce

Medlem
Var längesen jag var där, 2002 om jag inte minns fel, och då var jag inte så gammal, 12 år.

Vad jag minns var att det var en riktigt fin ö, väldigt lite turister och väldigt trevliga människor.
Vi snorklade bland annat vid ett korallrev samt dök tillsammans med delfiner, på öppet hav, så inte i någon bassäng.

Dessvärre kan jag inte ge så mycket mer tips då jag var så pass ung och inte var med i planeringen av resan.

Hoppas du får en riktigt trevlig resa!

Edit: Kan tillägga att vi var i Tanzania i en vecka varav 5 dagar på safari, vilket starkt rekommenderas om tid och pengar finns.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Nu kommer vi bort ifrån Zansibar, men jag har hört positivt om Malaysia av en kollega. Han besökte Boracay.
Rörande Ghana startar jag gärna en tråd. Vi gjorde oss besvär, kuskade runt i landet med ryggsäck. Aldrig mer för vår del!

Ja gärna!! Hur det är att resa runt i Ghana kan vara roligt/lärorikt att höra mer om :)
 

ZZZebra

Medlem
Nu kommer vi bort ifrån Zansibar, men jag har hört positivt om Malaysia av en kollega. Han besökte Boracay.
Rörande Ghana startar jag gärna en tråd. Vi gjorde oss besvär, kuskade runt i landet med ryggsäck. Aldrig mer för vår del!

Om han besökte Boracay så var han nog i Filippinerna. Boracay finns det väldigt delade uppfattningar om, var på 80-90-talet väldigt oexploaterat men numera mycket hotell med framförallt asiatiska turister. Har dock, enligt mig, väldigt trevliga stränder och har haft det riktigt trevligt där.
 
Toppen