Senaste nytt

Ytterligare försämringar i Miles&More, från 1 januari 2014

henrik l

Medlem
Det där var ju en "enhancement" som hetta duga och stängde min tänkta väg till FTL:( Är det bara Egypt Air som är kvarvarande alternativ:p Det finns ju dock fortfarande en del "guldklimpar" kvar med de asiatiska bolagen t ex ex CMB med TG. Men detta aktualiserar väl även det som diskuterats i en annan tråd, vem bestämmer intjäningen med partnerbolagen?
 

xclass

Medlem
Miles & More enhancements - svart på vitt

Hej,

Är nybliven Senator men kan nu konstatera att det nog var första och sista gången jag passerade den gränsen. Sitter och planerar lite resor för våren och då ser jag svart på vitt vad årets enhancements innebär i praktiken när de börjar gälla från 1:a januari.

Jag flyger bara ekonomi, totalt ca 150k miles om året. Inte de billigaste biljetterna men heller inte de dyraste, flyger på bra tider och köper nästan alltid ombokningsbara biljetter. En handfull Europa resor men mest long-haul till Nordamerika, Oceanien och Afrika.

LH/Miles&More har passat mig utmärkt framförallt pga grymt linjenät som matchat mitt resmönster plus bra turtäthet. Till det kan man lägga de stora valmöjligheter som finns på routings tack vare antalet spelare inom *A. Executive bonus på LH Group + United och Air Canada har även varit en faktor, så även tvåårs regeln på status när man väl når den. Har knappt hunnit pröva några av de andra så kallade förmånerna eftersom jag nyligen passerat 100k, försöker dock spendera så lite tid som möjligt på flygplatser och tycker nog att maten oftast är bättre i de restauranger som finns. Kan ändå vara skönt att kunna gå in i loungen ibland (mest för att hitta wifi) och uppskattar även att kunna gå förbi vissa köer vi incheckning, security etc. Framförallt när det är något strul. Även bra med priority på bagage och har sett fram emot att i framtiden kunna få lite bättre seating. Alla intjänade miles är fortfarande kvar på kontot då jag varje gång jag funderat på att använda dom hittat en vanlig biljett till ungefär samma pris som skatter & avgifter..

Hade ju gått snabbare att få status genom Aegan eller andra men har sett det lite som en investering i framtiden att köra med M&M. Har tänkt mig fortsätta flyga mycket LH group och då är det ju bäst att ha status där man flyger mest. Sen har jag förstått att det var ännu bättre förr (som det brukar heta) men tycker ändå att det varit helt ok tills nu. Personalen är ofta så där tyskt trubbig och inte så flexibel, vilket lett till en del frustration ibland, men på det stora hela så har jag tyckt att det varit en match.

Har således styrt mitt resande mot LH med ambitionen att nå upp till 100k och därför har man egentligen uppnått grundtanken med ett frequent flyer program. Jag har varit lojal och lagt mer av mitt resande hos LH och i utbyte mot detta så har jag fått några förmåner. Eftersom jag vet vad jag betalat för biljetterna så kan jag också med säkerhet säga att den extra revenue som LH fått pga min lojalitet definitivt motsvarar de kostnader de eventuellt haft för dessa perks. Helt fair med andra ord. Sen med den totala spend jag har på flygbiljetter så måste jag rimligtvis vara en rätt lönsam kund men trots detta så är jag uppenbarligen en av dem som LH anser sig ha råd att förlora eftersom förändringarna slår direkt mot min reseprofil. Gissar att jag setts som collateral damage i deras data simuleringar.

Jag har kollat på ett antal olika resor för i vår men med ungefär samma upplägg som jag brukar åka. Fått pris från vår reseagent vilket i princip är oförändrat mot vad det brukar vara med skillnaden jag i de flesta fall bara får 0,5 x distance miles jämfört med de 1,0 som jag brukar få. Med mitt resemönster så skulle det innebära att jag tids nog förlorar SEN. Har även frågat vad samma biljetter skulle kosta i en bokningsklass som efter nyår ger 1,0 x distance miles och även om det inte är en exakt skillnad så handlar det i princip om 50% mer i kostnad!! Med andra ord en prishöjning på 50% för samma produkt, det går liksom inte att motivera.

Får därför surt konstatera att jag måste välja något annat program/allians och frågan är hur jag gör fram till dess. Är ingen panik då min SEN status gäller till Feb 2016 men som någon konstaterade i någon annan tråd så gör man bort sig om man fortsätter posta Economy till M&M.

Finns väl egentligen tre vägar att gå som jag ser det.

  1. Posta till annat *A program, använda SEN kort för inchecking, lounge etc. Gissar dock att jag förlorar möjlighet till seating och upgrades om jag inte har SEN registrerat på biljetten.
  2. Försöka matcha SEN mot annat *A, verkar ju finnas möjlighet hos TK. Å andra sidan vet jag inte vilka fördelar det ger om man inte flyger just TK. Posta till EB är ett alternativ, känns som det blåser lite friska vindar där. Dock ganska trist hårdvara/mjukvara och kommer ju dröja till minst 2015 innan man börjar se någon riktig förändring.
  3. Försöka matcha mot annan allians, gissningsvis OneWorld. Har ett BA basic men gissar att att chans till matchning är större på andra håll. Får ställa in mig på att studsa via LHR, HEL, DOH etc.

Eller finns det något smartare baserat på mitt resemönster?

Blev några frågor men tanken med tråden var egentligen mest att spy ut min frustration över förändringarna där jag nu ser effekterna svart på vitt. Det sura är att vad jag än gör så känns det som en sämre lösning än det upplägg jag har idag. Men det upplägget försvinner som sagt.

Hoppas någonstans att LH ska inse hur snett man hamnat med detta och ta tillbaka förändringarna men risken för det är väl ungefär noll. Jag har rimligtvis rätt många år kvar av aktivt resande men det mesta av dom intäkterna kommer nog nu hamna i någon annans ficka.

Sen förstår jag naturligtvis att jag som enskild individ inte har någon som helst betydelse för vad LH gör men om jag tycker så här är det rimligtvis rätt många andra som upplever samma sak. Varför gör dom så här mot sig själva? Jag förstår faktiskt inte.

Trust ist gut aber control ist better!

//xclass
 

Jonas C

Medlem
Lufthansa gör allt i sin väg för att jaga bort kunder. Lojalitet är överskattat, och de försöker gå över till att helt och hållet bli ett transaktionellt flygbolag. Time will tell, men förmodligen kommer de märkas av negativt inom en snar framtid…

En tumregel är ju ofta att aldrig vara 100% lojal till ett flygbolag, utan att helst försöka alternera mellan två bolag/allianser. Jag vet inte hur dina resemönster ser ut, men flyger du mycket till Asien eller Afrika så kan TK vara ett vettigt alternativ. De har visserligen sina svagheter (personalen, Istanbuls flygplats, etc) men kan man leva med detta så är de helt OK. Miles&Smiles är ett fantastiskt bonusprogram, bra award rates och hyfsade förmåner. Du når nog utan problem upp till Elite Plus, vilket mer eller mindre motsvarar Senator.

För resor Västerut kan BA vara ett bra alternativ, Relativt enkelt att nå Silver där med ett par long hauls. Det är dock inte det bästa programmet om man flyger Economy.
 

agehall

Medlem
Sitter utan dator, så det blir lite kort svar nu. M&M blir sämre och sämre om man inte flyger C eller F. Jag skulle nog se till att skaffa status via Aegean och sedan posta Miles utöver vad du behöver för att få status till det program som ger dig bäst utdelning för varje resa. Strunta i status match nu - du har inte så mycket att vinna på det.
 
Om dina bokningsklasser ger 100% på SAS så når du ju SAS EuroBonus Diamond med 100.000 poäng säger ryktet ;)

Kombinerat med SAS EuroBonus American Express är det väl rätt användbart?
 

Storsteffe

Medlem
Ska du byta allians så är statusmatch mot AA kanske möjligt om inte annat med en challenge. BA får du silver med utan problem, troligtvis guld med ditt resmönster men statusmatch är nog omöjligt.
 

Hall

Medlem
Jag flyger bara ekonomi, totalt ca 150k miles om året. Inte de billigaste biljetterna men heller inte de dyraste, flyger på bra tider och köper nästan alltid ombokningsbara biljetter. En handfull Europa resor men mest long-haul till Nordamerika, Oceanien och Afrika.

Oneworld iochmed att Qatar kommer med så har du bra täckning mot Afrika (och Oceanien). British airways mot Nordamerika och Oceanien. Europa är lite knepigare eftersom du inte gärna vill åka och byta i Helsingfors eller London för att komma ner på kontinenten. Kanske satsa på EBG eller Aegean också för europaresorna?
 

Senator

Moderator
13 år som SEN, kvalat varje år. Fick mitt nya kort och taggar idag. En j...... stjärna efter att ha kvalificerat mig varje år sedan mars 2001... "Run, Forrest, run".
 
Toppen