Ytterligare försämringar i Miles&More, från 1 januari 2014

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Jonas C, 19 September 2013.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Enhancement säsongen är i full gång, och denna gång har Lufthansa bestämt sig för att ge sig på Economy kunderna med kraftigt försämrade intjäningar.

    Bland annat sänks intjäningen till 25% för de billigaste Economy biljetterna på långdistans. Likaså kommer de medelhöga klasserna Q S V W att sänkas till 50%.

    Fullständiga listan över försämringar finns här:

    Miles & More - Miles & More programme changes from January 2014

    Lufthansa gör verkligen allt i sin väg för att jaga bort kunderna…
     
    1 person likes this.
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Japp. Använder man M&M utan att enbart flyga C/F så gör man bort sig skulle jag säga. Det är sorgligt att se...
     
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Tydligen många Senator (och förr i tiden även HON) som nådde sina statusar genom att flyga Economy.
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, det är rätt enkelt att klippa SEN på bara economy-biljetter, men höj kravet till 150k då...
     
  5. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Kravet låg på tidigare på 130K för tyska medlemmar. Så varför inte införa den gränsen till alla medlemmar och ta bort två års regeln… :p
     
    1 person likes this.
  6. "The devil's in the details" som man säger, men Jonas C man borde kanske när man lägger ut informationen också lägga med att det finns en del nyheter av positiv karaktär:

    More benefits for frequent-flying status customers

    From spring 2014 Frequent Travellers, Senators and HON Circle Members will be rewarded for more than achieving and retaining their status. During their status term, dependent on the number of flights they take, they will have the opportunity to choose from a variety of additional benefits and privileges.

    Details of how status customers can enjoy these extra benefits will be available from next January.


    Additional recognition for long-standing status customers


    A special innovation awaits those Miles & More members who have held their status for a long time: the awarding of ‘status stars’. In future these stars will enhance the Miles & More service cards of Frequent Travellers, Senators and HON Circle Members. We will be providing further information about the award of these status stars from this November.

    Det blir intressant att se vad detta innebär. Har låga förväntningar, men hoppas 13 raka år med kvalificering till SEN räknas som något :)
     
    1 person likes this.
  7. FF#1

    FF#1 Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Undrar hur det här slår, redan nu så är det många av mina affärsbekanta nere i Europa som har svårt att klara Senator trots omfattande resande men med billiga biljetter. Mnåga som har funderat på att byta program till nått som ger guldstatus enklare.
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu när intjäningarna på billiga biljetter har sänkts så känns ju SAS EuroBonus som ett vettigt program för den som flyger mycket i Lufthansa Economy. Å andra sidan misstänker jag att "de mindre värdiga" Senator medlemmarna kommer att gå över till lättare program så som Turkish, Aegean, Asiana eller United.
     
  9. Paby

    Paby Medlem

    Jo, eftersom många företag idag låter/tvingar sina anställda att flyga enbart Economy så är inte det så konstigt. Däremot är det konstigt att Lufthansa så effektivt vill jaga bort dom till andra flygbolag och allianser för det blir effekten.

    Lufthansa siktar på att bli en five-star airline till 2017 och det lär bli svårt utanför dom som flyger F/C med alla dessa enhancements. Economy på Lufthansa som i allra bästa fall ger ett Guten Tag när kommer ombord, 31" och i övrigt inget, eller Qatar (och andra) som säger Most Welcome Sir, ger 31-33", champagne och bättre bag allowance?

    Företag kommer inte att ändra sina resepolicies, anställda kommer att hitta nytt flygbolag...
     
    Last edited: 19 September 2013
  10. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på att First försvinner från alla B744 och A340-300 år 2015 så försvinner nog de billiga A-biljetterna som ett resultat av den minskade tillgången. Såvida inte Lufthansa bestämmer sig för att sänka A till 150%…
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×