Senaste nytt

WOW!! Singapore Airlines introducerar egna sviter ombord.

Jacob

Medlem
Jag ser inget fel med att ta upp en gammal nyhet, uppenbarligen är det långt ifrån alla som sett sviten. Men att framställa något som funnits i fem år som en nyhet är förstås inte OK.

Exakt! Du är inte journalist utan får förlita dig på att göra ett kompetent jobb.
Precis. Man får förlita sig på magkänsla, erfarenhet och allmänt sunt förnuft när man läser andras artiklar och nyheter.

För en månad sedan var det en tidning i Norge som publicerade en artikel att SAS skulle köpa nya flygplan för många miljarder kronor och analyserade detta som en kontraattack mot Norwegian som nyligen lagt en stororder. Givetvis plockade även de flesta större svenska tidningar upp nyheten och gjorde en baluns av det.

Det visade sig att den norska journalisten räknat ihop alla flygplansorders som redan lagts och planerats för och fick ihop någon slags siffra i antal flygplan och värdet på dessa som lät ganska imponerande. Rätt men ändå så totalt missledande. Med lite sunt förnuft och eftertänksamheten kunde man räkna ut orimligheten i det, speciellt då SAS inte gått ut med någon pressrelease om något flygplansköp, vilket de rimligtvis borde göra. Jag valde själv att inte lägga upp något om det här på BC.se innan SAS åtminstone själva gått ut med något (tror dock någon annan postade en länk i forumet), en bekräftelse som förstås aldrig kom.
Träffade av en slump SAS pressansvarig samma dag som hade haft en riktigt stressig morgon med att reda ut hur det egentligen låg till och dementera felaktigheterna. Så kan det gå...

Hade journalisten på DI i detta fall tagit två minuter för att gå in på Singapore Airlines hemsida hade han/hon nog snabbt kunnat konstatera att det inte alls var något nytt med sviten. Men det kanske inte var värt tiden mot att få de läsare och visningar på artikeln som de faktiskt fick?!
 

agehall

Medlem
Jag ger DI en eloge - utan dem hade jag kanske inte hittat denna beroendeframkallande
site så snabbt !

Synd bara att de inte fortsätter ta sina nyheter från en säker källa som BC.se. Om de följer Jacobs notiser på forumet så får de ju en strid stöm av faktiska nyheter.
 
Toppen