Senaste nytt

WOW Air etablerar sig på Västerås flygplats med linje till Reykjavik och USA

palmen

Moderator
Intressant. Bra med konkurrens till Norwegian och SAS. Oklart i artikeln dock om dom ska flyga direkt till New York eller om det är som man tror, alltid ett byte på Island. Hur kan dom då liksom komma att ha nytta av Arlandas preclerance? Funkar väl inte vid byten.
De kommer mig veterligen flyga via Reyjkjavik. Det är dock flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport som kom med uttalandet om att de är en av 10 utvalda för pre clearance. Total onödig info i detta pressmeddelande i och med att det inte berör WOW, men verkar som man vill göra lite reklam för hur "bra" arlanda kommer att vara framöver.
 

AABack2ARN

Medlem
Semi-OT fråga relaterad till US Pre Clearance. Det verkar som Keflavik inte är en av de utvalda flygplatserna för pre clearance vilket förvånar mig en del.

Det borde väl egentligen vara en optimal flygplats eftersom alla passagerare skall av sina Europa-flyg och byta till USA-flygen och under tiden skall planen tankas, städas och få ny mat. Snacka om optimalt utnyttjande av bytestiden. (Jfr med BA001 i Shannon :) )

Någon som vet om Keflavik ansökte om pre clearance och inte blev vald eller om de inte ens ansökte?
 

Agö

Medlem
Semi-OT fråga relaterad till US Pre Clearance. Det verkar som Keflavik inte är en av de utvalda flygplatserna för pre clearance vilket förvånar mig en del.

Det borde väl egentligen vara en optimal flygplats eftersom alla passagerare skall av sina Europa-flyg och byta till USA-flygen och under tiden skall planen tankas, städas och få ny mat. Snacka om optimalt utnyttjande av bytestiden. (Jfr med BA001 i Shannon :) )

Någon som vet om Keflavik ansökte om pre clearance och inte blev vald eller om de inte ens ansökte?
Kör dom inte med samma affärsmodell som Icelandair, dvs. inom typ en och en halv timma från ankomst från Europa går planen mot USA? Jag är inte alls säker på att varken Wow eller Icelandair är särskilt sugna på detta och då gör nog flygplatsen i Reykjavik som dom säger.

Här kan du läsa mer om Icelandairs finurliga och tidsmässigt optimala tidtabell. Hela modellen vilar ju på att det ska vara snabbt (och billigt) att ta sig till Nordamerika via Reykjavik (och kanske, om man så vill, ta ett dopp i lagunen).

Jag tror till skillnad från dig inte alls att preclearance är idealiskt för en flygplats som till så stor andel förlitar sig på transferpassagerare. Sannolikt är det också därför som Köpenhamns flygplats valde att inte ansöka.

Icelandair Seattle Flight - One Mile at a Time
 

AABack2ARN

Medlem
Personligen är jag inte speciellt förtjust i pre clearance i första läget utan anser att det bärsta vore att USA löser problemen på hemmaplan med mer personal etc.

Att Keflavik gör som Icelandair (och Wow air) vill tar jag också för givet. Likaså är jag medveten om deras mycket finurliga tidtabell och optimering. (Tidtabellsmässigt gör ju Finnair samma sak med Asien-flygen.)

Men jag undrar likväl om inte det skulle vara ett säljande argument för Icelandair och Wow air eftersom det ofta är samma fysiska flygplan som flyger vidare till USA och processen att iordningsställa planen tar 1-2 timmar. Till skillnad från en hub som Köpenhamn där det kommer flygplan från alla håll och kanter och olika bolag och sedan byter passagerarna till ett större flygplan som kanske inte ens tillhör samma bolag. Med pre clearance på Keflavik skulle bägge bolagen kunna säga att mellanlandningen på Island inte ens tar någon tid om man räknar från avresa till att man är ute genom tullfiltret.
 

Agö

Medlem
Men jag undrar likväl om inte det skulle vara ett säljande argument för Icelandair och Wow air eftersom det ofta är samma fysiska flygplan som flyger vidare till USA och processen att iordningsställa planen tar 1-2 timmar.
Nu hänger jag inte med. Om jag flyger Icelandair från Köpenhamn till Reykjavik, ska då samtliga passagerare på detta plan vidare till t.ex. New York som jag ska till? Icelandair flyger ju enligt Wikipedia från 27 destinationer i Europa och till 12 destinationer i Nordamerika så rimligtvis betyder det fullständigt kaos på denna lilla flygplats när alla transferpax ska köras igenom på kort tid. Ta ett exempel imorgon:

Icelandair (+Delta)

18. Aug FI647 Icelandair Washington Dulles 10:30 On Time
(18. Aug FI601 Icelandair Toronto 10:30 On Time)
18. Aug FI685 Icelandair Seattle 10:30 On Time
18. Aug FI613 Icelandair New York JFK 10:30 On Time
18. Aug DL246 Delta Air Lines New York JFK 10:30 On Time
18. Aug FI635 Icelandair Boston 10:30 On Time

(18. Aug FI693 Icelandair Edmonton 16:45 On Time)
18. Aug FI671 Icelandair Denver 16:45 On Time
18. Aug FI657 Icelandair Minneapolis St Paul 16:45 On Time
18. Aug FI645 Icelandair Washington Dulles 16:50 On Time
18. Aug FI623 Icelandair New York Newark 17:00 On Time
18. Aug FI631 Icelandair Boston 17:00 On Time
18. Aug FI615 Icelandair New York JFK 17:00 On Time
18. Aug FI681 Icelandair Seattle 17:00 On Time
(18. Aug FI603 Icelandair Toronto 17:00 On Time)
(18. Aug FI805 Icelandair Montreal 17:05 On Time)
(18. Aug FI697 Icelandair Vancouver 17:15 On Time)
18. Aug FI665 Icelandair Portland Intl 17:15 On Time
18. Aug FI633 Icelandair Boston 17:40 On Time
18. Aug FI607 Icelandair Halifax 18:05 On Time

Wow:

18. Aug WW117 WOW air Baltimore Washington 15:30 On Time
18. Aug WW125 WOW air Boston 15:30 On Time
18. Aug WW161 WOW air San Francisco 15:50 On Time

Just detta gör Reykjavik till en mkt dålig flygplats för preclearance. Sådant passar däremot flygplatser som Arlanda och Oslo som har en liten andel transferpassagerare.

Till skillnad från en hub som Köpenhamn där det kommer flygplan från alla håll och kanter och olika bolag och sedan byter passagerarna till ett större flygplan som kanske inte ens tillhör samma bolag.
Visst, men SAS har en total marknadsandel på 40 % på Kastrup och är garanterat totalt dominerande mot USA (med Norwegian som ende reelle konkurrent). Den största delen av den trafiken drivs som bekant från övriga Norden samt Tyskland, Polen och Baltikum (av SAS själva). SAS bekymmer är dock att de flesta av kärrorna går runt lunch vilket rimligtvis kräver en schemaomläggning på något vänster (fler nattade kärror vilket kostar pengar).
 

Palazzi

Medlem
Bra val för båda parter med flytt till ARN. Om man ska ha en chans till bra beläggning med Nextjet/Finnair till Helsingfors (o vidare) ska man nog satsa helhjärtat på det... :)
 

AABack2ARN

Medlem
Kanske vi skall ta diskussionen om pre clearance i en ny tråd ;)

Men du har helt rätt i att ett riktigt hinder är att det är väldigt mycket folk som skall byta plan på kort tid. Och de har aldrig ansökt om pre clearance på Keflavik så (vad jag kan se efter lite googlande) så det är uppenbarligen inte aktuellt.
 
Kanske vi skall ta diskussionen om pre clearance i en ny tråd ;)

Men du har helt rätt i att ett riktigt hinder är att det är väldigt mycket folk som skall byta plan på kort tid. Och de har aldrig ansökt om pre clearance på Keflavik så (vad jag kan se efter lite googlande) så det är uppenbarligen inte aktuellt.
Swedavias pressmeddelande var årets märkligaste

Edit: Swedavia har nu ändrat texten i pressmeddelandet
 
Last edited:

Rebel

Medlem
Bra val för båda parter med flytt till ARN. Om man ska ha en chans till bra beläggning med Nextjet/Finnair till Helsingfors (o vidare) ska man nog satsa helhjärtat på det... :)

Nu är jag inte med. D går ju åt olika håll öster och väster hur kan det vara bra att bli av med WOW för västerås del??
 

Palazzi

Medlem
Nu är jag inte med. D går ju åt olika håll öster och väster hur kan det vara bra att bli av med WOW för västerås del??
Att man inte tappar mer på att flyga till Helsingfors o åka till USA än vad man gör via Zürich t.e.x. Även om man flyger åt fel håll är det en smidig anslutning för de allra flesta.

Med tanke på antalet avgångar per dag med Nextjet/Finnair borde de flesta ändå kunna tajma det bättre än en resa med Wow air... (?)
 
Toppen