Men jag undrar likväl om inte det skulle vara ett säljande argument för Icelandair och Wow air eftersom det ofta är samma fysiska flygplan som flyger vidare till USA och processen att iordningsställa planen tar 1-2 timmar.
Nu hänger jag inte med. Om jag flyger Icelandair från Köpenhamn till Reykjavik, ska då samtliga passagerare på detta plan vidare till t.ex. New York som jag ska till? Icelandair flyger ju enligt Wikipedia från 27 destinationer i Europa och till 12 destinationer i Nordamerika så rimligtvis betyder det fullständigt kaos på denna lilla flygplats när alla transferpax ska köras igenom på kort tid. Ta ett exempel imorgon:
Icelandair (+Delta)
18. Aug FI647 Icelandair Washington Dulles 10:30 On Time
(18. Aug FI601 Icelandair Toronto 10:30 On Time)
18. Aug FI685 Icelandair Seattle 10:30 On Time
18. Aug FI613 Icelandair New York JFK 10:30 On Time
18. Aug DL246 Delta Air Lines New York JFK 10:30 On Time
18. Aug FI635 Icelandair Boston 10:30 On Time
(18. Aug FI693 Icelandair Edmonton 16:45 On Time)
18. Aug FI671 Icelandair Denver 16:45 On Time
18. Aug FI657 Icelandair Minneapolis St Paul 16:45 On Time
18. Aug FI645 Icelandair Washington Dulles 16:50 On Time
18. Aug FI623 Icelandair New York Newark 17:00 On Time
18. Aug FI631 Icelandair Boston 17:00 On Time
18. Aug FI615 Icelandair New York JFK 17:00 On Time
18. Aug FI681 Icelandair Seattle 17:00 On Time
(18. Aug FI603 Icelandair Toronto 17:00 On Time)
(18. Aug FI805 Icelandair Montreal 17:05 On Time)
(18. Aug FI697 Icelandair Vancouver 17:15 On Time)
18. Aug FI665 Icelandair Portland Intl 17:15 On Time
18. Aug FI633 Icelandair Boston 17:40 On Time
18. Aug FI607 Icelandair Halifax 18:05 On Time
Wow:
18. Aug WW117 WOW air Baltimore Washington 15:30 On Time
18. Aug WW125 WOW air Boston 15:30 On Time
18. Aug WW161 WOW air San Francisco 15:50 On Time
Just detta gör Reykjavik till en mkt dålig flygplats för preclearance. Sådant passar däremot flygplatser som Arlanda och Oslo som har en liten andel transferpassagerare.
Till skillnad från en hub som Köpenhamn där det kommer flygplan från alla håll och kanter och olika bolag och sedan byter passagerarna till ett större flygplan som kanske inte ens tillhör samma bolag.
Visst, men SAS har en total marknadsandel på 40 % på Kastrup och är garanterat totalt dominerande mot USA (med Norwegian som ende reelle konkurrent). Den största delen av den trafiken drivs som bekant från övriga Norden samt Tyskland, Polen och Baltikum (av SAS själva). SAS bekymmer är dock att de flesta av kärrorna går runt lunch vilket rimligtvis kräver en schemaomläggning på något vänster (fler nattade kärror vilket kostar pengar).